Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 598 ggr
saimon
2019-11-02 09:29

Kattpensionat

Är det någon här som har erfarenhet av hur katten mår när de är på pensionatet och hur de mår när de kommer hem. Jag är orolig att lämna vår 2åriga bortskämda ragdoll

Vi är pensionärer så han är sällan ensam hemma. Som mest har han varit ensam 6-7 timmar. Några gånger. 

Han brukar följa med  när vi hälsar på hos barnen och kompisar som vi övernattar hos.

Så det som oroar mig är att han får ligga ensam många timmar i ett rum. Men det finns rastgård så han kommer ut om han vill.

Hemma har han rastgård plus att han är van att gå skogspromenader i sele.

Är så orolig att han ska må dåligt.

Annons:
kattöga
2019-11-02 09:36
#1

Jag har ingen erfarenhet av kattpensionat, men har läst trådar här där många som har erfarenhet skrivit om det. En del positiva andra mindre positiva.

Själv skulle jag inte lämna mina katter till pensionat, dock. Två av dem är dessutom vildfödda och väldigt skygga för främmande människor.

Har ni inte någon som kan komma över till katten ett par gånger om dagen (eller helst bo hos er) när ni är borta? Att få vara hemma i sin trygghet och någon som tittar till den, tror jag är det bästa alternativet ändå för de flesta katter. Då är inte allting plötsligt ändrat och skrämmande.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
2019-11-02 09:49
#2

Hur det fungerar beror nog dels på vilken katt man har, men också på hur kattpensionatet fungerar.

En ung, social ragdoll som är van vid olika miljöer kanske mest ser det som ett spännande äventyr, medan en ängslig katt skulle kunna bli väldigt stressad och ha svårt att äta, gå på lådan etcetera och mest ligga gömd och trycka.

Vid ökad stress försämras därtill kattens immunförsvar vilket ökar risken för att katten t ex blir snuvig.

Mina katter är utefödda och har ingen erfarenhet av att vara utanför hemmet (annat än för t ex veterinärbesök), och de har ingen erfarenhet av att bo med andra människor än mig. Jag skulle därför inte utsätta dem för vistelse på kattpensionat om det inte var en "akut nödsituation".

Min erfarenhet är samma som i #1, att en del kattägare beskriver vistelsen på kattpensionatet positivt, medan andra beskriver den negativt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

micki78
2019-11-02 10:26
#3

Jag tycker du först ska besöka kattpensionatet och se hur det är där borta. 

Prata med dom som jobbar där och bestäm dig därefter.

Men det bästa är om katten få vara hemma i sin naturliga miljö, men det kanske är omöjligt.

saimon
2019-11-03 08:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har tyvärr ingen som kan bo här eller titta till honom. Barnen bor 12 mil bort.

Vi har varit på pensionatet. Det är jättemysigt med rastgård och trevlig personal. Det jag är rädd för är att han får ligga ensam i många timmar. 

Han är van att följa med överallt och att bo ihusvagn. Blir gärna klappad av främlingar. Så han är en trygg katt.

Ägaren sade att de höll med kattlåda och sand. Men får inte jag ta med hans egen stora kattlåda + everclean Kattsand som han är van vid, så kommer jag absolut inte att lämna honom..

Vi tänkte bara lämna honom två dagar första gången och vara tillgängliga om det blir problem. 

Om allt går bra blir det en vecka i februari då min man fyller jämt. Annars stannar vi hemma. Saimon är det viktigaste..🥰

kattöga
2019-11-03 08:26
#5

#4 Vilken fining han är, Saimon! 😻

Att han är trygg i sig själv och inte har något emot främlingar låter ju som att det mycket väl kan gå bra - och särskilt som ni tycker att pensionatet verkar mysigt och trevligt.

Det är en jättebra idé att testa ett par dagar för att se hur det går! Då får han dessutom träffa och vänja sig lite vid både ställe, personal och rutiner, inför februari-vistelsen. 
Bra också om du insisterar på att han ska få ha sin egen kattlåda och sand!

Jag håller tummarna för att han tycker om att vistas där några dagar!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

saimon
2019-11-03 09:32
#6

Tack!!! Jag återkommer och berättar om jag vågar ta steget att lämna honom.

Annons:
kattöga
2019-11-03 09:47
#7

En eller ett par test-dagar vågar du nog. Saimon själv är ju en tryggis. 
Lycka till, och ja, berätta gärna hur det går.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
2019-11-03 13:32
#8

Om Saimon får ha den sand och den mat han är van vid och även får med sig någon liggplats el dyl med hemmalukt, så tror jag att det kan gå bra.

Wony
2019-11-03 13:39
#9

På det katthem och pensionat jag var volontär på för några år sedan var det vanligt att de som kom till pensionatet hade med sig egen mat, sand, egen låda, matskålar, till och med vattenfontäner. Även om mat och sand såklart ingick i avgiften. Vissa hade inte med något eget hemifrån, andra hade många saker. Vi såg alltid till att följa speciella order om hur just den katten skulle skötas så där skulle jag känna mig 100% trygg att lämna in våra katter.

Skulle kännas jättekonstigt om du inte får ta med den egna lådan, det är ju ofta en stor källa till trygghet, så det bästa är nog att prata med dem om det.

Som andra också säger så kan det vara bra att prova en kort period för att se hur det verkar gå, och gärna be personalen notera hur han verkar må/trivas. :)

Uppkatten
2019-11-03 17:40
#10

Dessvärre finns det dock kattpensionat som nekar kattägare att ta med kattlåda, egen sand o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
2019-11-04 07:11
#11

#10 Jösses, vet man så lite om kattbeteende eller är det någon annan konstig orsak till det?

Upp till toppen
Annons: