Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 822 ggr
Sixtens matte
11/1/19, 7:26 AM

Sover inte i katthuset!

Vi har en 6 mån gammal huskatt som är ute på dagarna. I garaget (som alltid håller minst +5 grader) har vi satt in en kattlucka (chipstyrd) med ett hemmabyggt katthus innanför (av formplywood). Katthuset har en del med torrfoder och vatten och en sovdel med isolerad botten och en filt han tidigare gärna sov på inne. Vi vet att han går in och äter, men det verkar inte som han sover i katthuset. På helgerna när vi kan släppa in honom i huset sover han flera timmar inne på dagen, jag hade gärna sett att han sov i katthuset också där det är plusgrader och han är skyddad. Rimligen sover han ju även då han är ute på dagarna, men ligger väl då i en buske eller under en altan eller nåt? Vad tror ni, varför sover han inte där? Vad kan vi göra för att han ska vilja sova där? Eller löser det sig när det blir ännu kallare ute kanske?

Annons:
MonicaLagerquist
11/1/19, 8:00 AM
#1

Han trivs väl inte där och han anser säkert att det inte är ett säkert ställe att sova på.

Varför får han bara vara inne på helgerna?

Stolt ägare till fem La permer

Caeli
11/1/19, 8:42 AM
#2

Det är enkelt för honom att ta sig in dit och han tror då att det även är lätt för andra katter. Han förstår ju inte att det endast han som kan gå in i och med att den är chipstyrd.

kattöga
11/1/19, 8:50 AM
#3

Jag undrar också varför katten hålls isolerad från sin familj? En katt, och särskilt en kattunge, behöver närheten till sin familj. Det visar han också tydligt då han får vara inne hos familjen i helgerna.  

Katter gillar dessutom värme oftast, och jag tror att ni har varmare än +5 grader inne hos er…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Vixxen
11/1/19, 9:05 AM
#4

Vad är katthuset isolerat med? Det kanske inte känns varmt i katthuset?

Sixtens matte
11/1/19, 9:38 AM
#5

Då vi är på jobbet / i skolan är katten ute, annars får han vars inne / ute som han vill. På natten är han inne. Ja, vi har så klart varmare än +5 i huset, men katthuset är varmare än utomhus på vintern, det är det som är tanken. @Caeli: det har jag också funderat på, dvs om han tror vilken katt som helst kan komma in och han därmed är oskyddad i katthuset Golvet i katthuset sovdel är isolerat med frigolit.

kattöga
11/1/19, 9:54 AM
#6

#5 Jaha, jag förstår, Jagläste ditt inlägg som att han inte fick komma in, över huvud taget,  i veckorna, utan bara i helgerna. Kan han inte få en kattlucka från källaren så att han kan gå in när han vill?

Beträffande katthus. Våra katter vill inte sova i katthus eller kojor alls, utan de vill ha öppet. Jag antar att det beror på att de ska kunna springa iväg snabbt om det händer något. I en öppen kattbädd har de uppsikt över hela rummet.
Jag tror också att instinkten säger att om en annan katt/ett annat djur skulle kunna ta sig  dit riskerar de inte att bli "fast/instängda"  i katthus/kojor av "det farliga djuret".
Kanske är det likadant med din katt? 

Är katthuset placerat så att han har uppsikt över hela rummet, i ett hörn t ex, med öppningen så att han kan se vad som händer i rummet?
Kanske känner han sig inte säker i rummet eftersom det endast finns en in-/utgång och andra katter/faror kan ta sig in (som #2 skriver).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Maria
11/1/19, 7:03 PM
#7

Jag förstår inte riktigt. Kan ni inte ha kattluckan in till stora huset? Hans riktiga hem så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sixtens matte
11/3/19, 1:39 PM
#8

Katthuset är som eget "rum", han ser kattluckan från den tänkta sovdelen. Ja, vi får kanske överväga att sätta kattlucka även in i huset om han inte vill / vågar sova i katthuset….

Maria
11/3/19, 1:52 PM
#9

#8 Såklart han ska kunna komma in i sitt egen hem. In i värmen också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: