Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 950 ggr
[Nell4]
10/30/19, 3:42 PM

Introducera kattunge och äldre katt?

Om några veckor får vi äntligen hem våran kattunge, men jag är lite orolig över hur det ska gå med våran 6 åriga hankatt. Han är utekatt, otroligt lugn, tillgiven och snäll och jag tror verkligen att det kommer att gå bra.. men jag känner viss oro till det här då jag aldrig gjort detta tidigare. Jag har läst en massa på internet om vad som är det bästa sättet, och planen just nu är att ha kattungen i ett stängt rum när han kommer och vänta med att introducera dom en eller två dagar tills kattungen blir mer trygg i rummet och med oss, och sen låta båda äta vid varsin sida av dörren, så att dom vänjer sig vid varandras lukt och även kopplar detta med något bra (mat och godis). När det här verkar gå bra så öppnar jag dörren lite på glänt så att dom får se varandra, och när dom verkar bekväma med detta så får dom tillslut träffas, självklart under uppsyn då. Jag kommer låta katterna bestämma hur fort eller långsamt det går. Dom får ta det i sin takt liksom. Vad tror ni om detta? Behöver alla tips jag kan få!

Annons:
Maria
10/30/19, 5:08 PM
#1

Kompostgaller är bra att ha mellan dörren. Då kan de se varandra och lukta ordentligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
10/30/19, 5:39 PM
#2

Håll utekatten inomhus till dom vänt sig vid varandra. Annars är risken att äldre katten flyttar. Eftersom det är en unge du tar in hade jag släppt ut kattungen som vanligt och låtit dom sköta det själv. Räkna med morr och fräs i början, från båda. Så länge dom inte slåss på riktigt så är det normalt. Här har det tagit ca en vecka innan dom vänt sig vid varandra. Men det kan ta en månad också.

[Nell4]
10/30/19, 5:48 PM
#3

#1 Tack ska prova detta! #2 jag har hört att man inte ska göra så, eftersom det kan vara stressande för kattungen och risken är mycket större att dom inte funkar tillsammans då

Honestyisdead
10/30/19, 6:04 PM
#4

#3 Och jag har hört tvärt om av alla registrerade uppfödare jag har haft kontakt med som har hållt på i 10 plus år. Men gäller är bättre än stängd dörr, för det är definitivt stressande för en katt att känna lukten av en annan katt men inte kunna se var det kommer från.

19Mikaela93
11/1/19, 9:54 AM
#5

Håller helt med #2 här! Att hålla dom separerade kan orsaka spänning. Sen kan jag varmt rekommendera att sätta i Feliway Friends i vägguttaget, funkade toppen här, tänk dock på att sätta i den minst ett dygn i förväg :) Lycka till!!

sandra41
11/4/19, 4:17 PM
#6

hej jag har en 4 årig hon katt som jag vill skaffa en katt kompis till.Måste jag köpa en katt unge eller skulle det fungera med en lite äldre katt? Min hon katt är jätte snäll.

Annons:
Honestyisdead
11/4/19, 4:23 PM
#7

Min var 3 när jag tog hem kattunge. Fungerar bra.

sandra41
11/4/19, 4:37 PM
#8

Hera skulle det kunna fungera med en vuxen katt oxå.

sandra41
11/4/19, 4:39 PM
#9

Kan jag ta ihop de direkt eller separera på dom?

Honestyisdead
11/4/19, 4:46 PM
#10

#8 Din är väl fyra, det är inte så stor skillnad, det är fortfarande en ung katt. Jag släppte ihop dom direkt. Dom undvek varandra och när någon var nyfiken fräste det och morrades. Det gick över på lite mer än en vecka. De äldre katten förstår att det är en kattunge.

Honestyisdead
11/4/19, 4:48 PM
#11

#9 Det äf sällan problem att ta in en kattunge, den är inte ett stort hot mot äldre kattens revir.

Upp till toppen
Annons: