02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning

Katt som inte slutar jama

2019-10-21 11:42 #0 av: Bob2013

Hej!
Jag vet inte vad jag ska göra mer och är öppen för alla tips..
I somras tog jag och min sambo över Yoshimo, en helig birma, kastrerad hane 5 år. Ägaren sålde honom pga han ville gå ut men det gick inte då de bodde i lägenhet. Vi märkte tidigt att detta var en pratig katt och även när han ”bara” pratar är det högt och gnälligt. Vi började efter en tid släppa ut honom och hoppades att jamandet skulle bli mindre. Det blev det inte, tvärt om. Han vandrar runt runt i lägenheten och jamar, skriker. Värst är det på mornarna. Han sover hos oss tills ca kl 05-06 och då stänger vi ute honom ur sovrummet och efter det jamar han tills vi går upp. Då vill han oftast ut. Sedan är han ofta tyst en stund, sover ett par timmar och på eftermiddagen börjar det igen. Han kan vandra och jama hur länge som helst.
Vi har självklart vart hos vet och kollat allt möjligt. Tänder, blodprov, alla möjliga undersökningar. Vi har feliway, märker ingen skillnad.. så det vi tänkte var att, han kanske är ensam. Han har alltid bott med andra katter så vi skaffade för en vecka sedan en kattunge på fem månader. Hon är supergo verkligen men har väl retat honom en del, så han är inte så glad just nu. Jamandet var lite mindre i början, säkert pga att det är jobbigt med en liten skitunge. Vi har gett båda katter zyklene för att minska bråk men märker inte någon skillnad på yoshimo, han skriker jamar vandrar och verkar orolig.

Har kommit till ett stadium där jag känner mig ledsen och hjälplös. Jag älskar denna katten, han är jättego i stunder, vi kelar och lekar mycket. Men detta jamandet och vandrandet orsakar mig så mycket oro. Jag vet inte vad jag ska göra mer.. därför vänder jag mig hit. Kanske någon vet vad jag ska göra? Är tacksam för all hjälp..

Med vänlig hälsning,
Julia

Anmäl
2019-10-21 11:51 #1 av: MonicaLagerquist

Han kanske vill ha en kattkompis.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-10-21 11:59 #2 av: Bob2013

Gissar att du inte läste hela! Vi har skaffat en kompis men jamandet har blivit värre :(

Anmäl
2019-10-21 12:11 #3 av: Maria

Varför stängs han ut från sovrummet på morgonkvisten? Han jamar tills ni går upp skriver du och det kan väl ha att göra med att dörren är stängd tänker jag.

Han kanske är lite vilsen i det här med att vara innekatt och sedan att få gå ut.

Bästa vore väl att låta honom vara helt innekatt och så kan han och kompisen så småningom lära känna varandra bättre. En vecka är ganska lite.

/Maria

Anmäl
2019-10-21 12:27 #4 av: Bob2013

Han stängs ut från sovrummet för att kl 5 så börjar han jama oss i ansiktet. Han älskar att vara ute och har inte vart 100% innekatt tidigare. Om vi hade börjat ha honom helt som innekatt så tror jag inte vi kan ha kvar honom. Svårt att förklara men han jamar så högt så många timmar om dagen, jag är helt gråtfärdig när jag skriver detta.

Jag vet att en vecka är kort tid med nya missen och jag hoppas det blir bättre. Men han bryr sig för tillfället inte om henne.

Anmäl
2019-10-21 16:35 #5 av: clariscia

Min ena katt brukade gå runt i lgh och jama och han verkade göra det när han var uttråkad/rastlös. Märkte att det blev värre under en period då vi gav honom uppmärksamhet så då ignorerade vi beteendet helt, vi sa ingenting eller ens tittade på honom. Gav bara uppmärksamhet med lek/gos när han var tyst och lugn, så nu när han vet att det inte gynnar honom att gå runt att jama så har han slutat. Han pratar fortfarande litegrann men bara när han vill gosa eller när jag står och lagar mat för att han vill sitta på axeln haha. 

Tror du er katt jamar på morgonen för att han vill gå ut, för att han vill att ni ska gå upp eller kanske för att han vill ha mat? Det kan vara så att han kanske är understimulerad, hur ofta leker ni med honom? Mitt tips är iallafall att prova ignorera honom totalt när han går runt och se om det blir bättre! Kanske även inte stänga ut honom på mornarna utan prova att låtsas sova och se om han slutar? 

Anmäl
2019-10-21 16:47 #6 av: Bob2013

#5 tack för bra svar! Svårt att ignorerar honom då han jamar nästintill jämt om han inte sover dvs. Men ska absolut testa detta. Vi har testat ignorerar honom på mornarna och det funkar inte, kanske man ska släppa ut honom direkt? Är bara osäker på att släpp ut honom när det är mörkt utomhus

Anmäl
2019-10-21 16:48 #7 av: 91Marran

Testa att ge, royalcanin calm. Det har lugnat mina katter. De har fri tillgång.

Anmäl
2019-10-21 18:20 #8 av: Uppkatten

Vad händer om ni har radio/tänd lampa/tv på i rummet ni släpper ut honom i på morgnarna?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2019-10-21 21:33 #9 av: Pysen-10

Kanske testa nån rolig leksal, tex med kattmynta som han kan få bara när ni "slänger" ut han från sovrummet, inte leka med annars utan bara då så han får nå att pyssla med.

Anmäl
2019-10-21 21:51 #10 av: Uppkatten

#7 Tveksamt om RC Calm hjälper om inte Zylkene hjälper. Innehåller inte de samma aktiva substans...?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2019-10-22 11:46 #11 av: 91Marran

#10 Det kan det vara. Dock är Rc calm något lättare att ge i längden.

Anmäl
2019-10-23 03:11 #12 av: annzoo

Märker ni någon skillnad om katten aktiveras mer?

Anmäl
2019-10-23 07:33 #13 av: Dimocarpus

Tålamod, kärlek och tid löser det mesta. Det är en väldigt stor förändring att flytta till ett nytt hem. De undrar säkert vad som har hänt. Det gjorde min kattunge när flyttade hem till mig, jamade i två dygn. Hur länge har birman bott hos er innan ni tar in en ny katt? Hur många förändringar har ni infört under tiden som birman bott hos er? 

Gå ut på en gång från innekatt till utekatt? Ny katt efter hur länge? Kändes katten trygg innan ni skaffade en ny? Det är många saker som orsaker jamande. 

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.