Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 778 ggr
Pia-69
2019-10-20 11:42

Backyard breeding.

Så här kan det gå när man köper en kattunge som inte är vet. Besiktigad! Dock verkar det som att köparen i detta fallet fick tillbaka en del av pengarna. https://www.lokaltidningen.se/nyheter/2019-10-19/-Kattunge-fick-avlivas-%E2%80%93-anses-vara-konsumenttvist-d%C3%A5-s%C3%A4ljare-tidigare-s%C3%A5lt-kull-f%C3%B6r-dyra-pengar-6108029.html


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Vi finns där du bor. Lokala nyheter, sport, kultur, nöje, arbetsmarknad, hälsa, mat och dryck, motor och näringsliv från lokaltidningen
  • Redigerat 2022-03-28 07:31 av OberonsMatte
Annons:
[[eskils_]]
2019-10-20 11:53
#1

Usch och fy för hänsynslösa människor som vill tjäna pengar på sina stackars honkatter och deras ungar! De borde skaffa sig ett eget jobb istället. 🤓

"Inte heller han hon någon stamtavla för katten och hon var inte registrerad uppfödare.

Men ARN anser att det finns omständigheter som talar för att kvinnan i Svalöv är att betrakta som näringsidkare. Verksamheten avser försäljning av katter till ett högt värde, det har inte varit fråga om någon enstaka försäljning och kullarna har kommit relativt nära varandra i tid."

MonicaLagerquist
2019-10-20 12:01
#2

😭😡

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
2019-10-20 12:13
#3

#1 Ja, ett typiskt exempel och ett avskräckande sådant hoppas jag, på varför man inte ska köpa katt utan stamtavla. De enda katterna man ska köpa utan stamtavla är från djurskyddet och katthem isåfall!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

taxarärbäst
2019-10-20 14:11
#4

Jag har inte haft en katt som har träffat en veterinär före kastrering och jag vet inte heller vad dom har varit för ras… Men alla katterna har varit friska och lyckliga

Honestyisdead
2019-10-20 15:26
#5

#4 Och vad vill du ha sagt med det?

taxarärbäst
2019-10-20 17:43
#6

#5 jag trodde att det var okej att inte ta kattungar till veterinären och inte veta ras.

Annons:
OberonsMatte
2019-10-20 18:52
#7

#6 En katt som säljs utan medföljande stamtavla är ingen ras alls utan kallas för "huskatt". 85-90 % av alla katter är huskatter, så det i sig är inget konstigt. Det som är konstigt är att de som föder upp huskatter inte förstår vilket ansvar det är att föda upp katter.

Hade huskattuppfödare förstått ansvaret hade de kastrerat sina katter och inte bidragit till att utöka ett redan befintligt huskattöverskott. Hade de förstått ansvaret hade de inte heller tagit betalt för något annat än de omkostnader, omsorgsutgifter och arbete de själva lagt ner på kullen. Vaccinationer, id-märkning och veterinärbesiktning före försäljning är obligatoriskt inom registrerad avel och något som även katthem tagit efter. De enda som oftast väljer att att strunta i det är huskattuppfödare och det är förödande för huskatters status.

Registrerade raskattuppfödare är medvetna om att kattungar kan bli sjuka och att de som uppfödare kan bli ersättningsskyldiga om sjukdomen/skadan bedöms vara medfödd eller ha uppstått redan före försäljningen. Som skydd för det har de sett till att ha försäkringar som ersätter vid sådana fall, vilket är ännu en omsorgsutgift som huskattuppfödare inte tror behövs.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2019-10-21 17:24
#8

Jag tycker det är bra att detta börjar synas mer, för många BYB tror att man inte räknas som näringsidkare om man bara tar en kull eller 3 som hobby. De tror det endast är uppfödare som är näringsidkare och de gäller andra regler för dem. Sedan bör även köparen (som köper huskatter eller katter med påstått raskatt i) vara mer påläst och ställa krav på tex veterinärbesiktning, vaccination och Id-märkning

Honestyisdead
2019-10-21 18:14
#9

Det är absolut så, idag 2019, att köparen borde ha full koll. Det tar några minuter att googla fram livsviktig information.

Upp till toppen
Annons: