Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 851 ggr
shantisol
2019-10-18 12:23

Hur aktiv är en sibirisk katt?

Hej! Jag och min son vill ha en katt. Och tyvärr finns det ingen möjlighet för en katt att gå ute hos oss så det behöver vara en innekatt. Vi hade spanat in Brittiskt korthår för att den verkar ha ett temperament som passar oss (och att vara innekatt). Men jag funderar även på Sibirisk katt pga den är mindre allergen. Min son är inte allergisk, men är pollenallergiker så han kan ha en benägenhet att bli kanske. Men när jag läser om sibirisk katt så verkar den vara väldigt atletisk … Min fråga är då:  Hur mycket behöver en sibirisk katt aktiveras för att må bra om den är en innekatt?

Annons:
PausMaus
2019-10-19 17:29
#1

Jag kan självklart inte svara för alla inom rasen men jag kan beskriva min. Vi leker med henne varje dag (2 år nu), vippor, apport osv. Kanske 10-15 min om dagen. Vi går ut med henne i sele någon gång i veckan. Utöver det leker hon gärna tillsammans med en av våra andra katter. Hon hade nog inte gillat att vara utan en kattkompis (väldigt social) men aktiveringen är inte speciellt jobbig. Hon leker gärna själv också genom att "spela fotboll" med papperstussar och annat roligt.

shantisol
2019-10-21 08:11
#2

OK, tack så mycket!!

19Mikaela93
2019-10-24 00:18
#3

Min pappa har haft en sibbe och den var lämpad som Innekatt i lägenhet. Alla individer är ju dock olika, nätad balkong är ett måste och lika möjligheten att få dricka vatten ur kranen i köket :) Den katten trivdes att ligga ute på balkongen i snön, och på vintern såg man oftast bara ett par öron som stack fram :) Är en fantastisk ras med stark egen vilja, så man bör tänka på det!

[lifebyanki]
2019-10-24 12:54
#4

Alla katter har ju olika personligheter oavsett ras och jag kan ju bara berätta ur mitt perspektiv, min älskling till katt är väldigt aktiv men även väldigt lugn, hon älskar att ligga i ens knä och sova och sover alltid vid mig, vid ansiktet eller fötterna, när jag vaknar så vill hon alltid gosa, tröstar en när man är ledsen, hon visar noga vilka hon tycker om och visar tydligt att jag är hennes ägare. Det är en fantastisk ras som jag rekommenderar, dock kräver dom mycket uppmärksamhet och gillar sällskap, så antingen måste katten ha en till kompis eller att någon är hemma väldigt mycket

Upp till toppen
Annons: