Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1797 ggr
Pysen-10
2019-10-17 22:46

Djurkommunikation

Nån som testat en djurkommunikatör på katt? Har det i så fall varit bra? Tips på nån som är seriös, finns ju många sk "kunniga" 😊.

Annons:
Lona
2019-10-17 23:03
#1

Emelie Cajsdotter. 👍 Hon riktar främst in sig på häst och hund men kommunicerar med andra djurarter också.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pia-69
2019-10-18 10:05
#2

Instämmer med #1, jag har flera vänner och bekanta som anlitat Emelie, hon var även med i ett avsnitt av Flocken på SVT-Play, avsnitt 3. Hela den serien är mycket sevärd i synnerhet för djurälskare! Finns fortfarande på SVT- play att kolla in.🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Pysen-10
2019-10-18 15:14
#3

Tackar för tips.

Pysen-10
2019-10-18 15:19
#4

Verkar dock omöjligt att hitta kontaktinfo, priser, om hon kör på distans mm 😒. Nån som vet?

Lona
2019-10-18 15:27
#5

Jag tror att du kan få tag på henne på ecajsdotter@yahoo.com Även om hon är något av en kändis i de här sammanhangen så marknadsför hon inte sig själv särskilt mycket. Edit: Hennes företag har tel 0525 - 410 60


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

OberonsMatte
2019-10-18 19:45
#6

Det finns INGEN som kan "kommunicera" med katter eller andra djurarter på det sättet, oavsett vad de påstår. Det är humbug och lurendrejeri och något som snarare kan göra mer skada än nytta om ägaren tror på det som djuret påstås "säga".

Undrar du något om din katts hälsa är det veterinärmedicinska kunskaper som behövs. Undrar du över kattens beteende och mående i övrigt är det kunskap om katters naturliga beteenden och behov som behövs. Veterinär resp.  kattbeteenderådgivare (eller etolog) är alltså de man ska vända sig till för att få tillförlitlig information som är värt att betala för.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Pia-69
2019-10-18 20:09
#7

#6 Emelie är djurbeteendevetare och även utbildad häst/djurmassör. Hon har skrivit 3 böcker också. #4 Nedan finns kontaktinfo! http://www.emeliecajsdotternaturmedicin.n.nu/


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

OberonsMatte
2019-10-18 20:36
#8

Kunskap om och förståelse för djurs naturliga beteenden och behov är vanligtvis INTE detsamma som djurkommunikation. Djurkommunikatör/Djurpratare är en person som tar betalt för att genom påstådda övernaturliga "förmågor"   kommunicera med ett djur (oavsett om djuret är närvarande , bortsprungen eller avliden).  Rena löjan alltså och väldigt riskabelt när det handlar om djurs välmående och välbefinnande.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2019-10-18 21:55
#9

För många år sedan utmanade Robert Aschberg ett antal s k djurkommunikatörer i ett av sina TV-program för att se "vad de gick för". Jag lovar att jag har aldrig skrattat så hejdlöst åt något som jag gjorde då. 

Instämmer i övrigt i det som #6 och #8 skriver.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2019-10-19 13:02
#10

Oberonsmatte har helt rätt.

[[eskils_]]
2019-10-19 13:36
#11

#10 Tror jag också, och även Uppkatten.

wildfire
2019-10-20 08:13
#12

Det finns både bra och dåliga djurkommunikatörer men nog fungerar det allt det vet jag som levt med det i hela mitt liv. Tyvärr är det så inom den världen att kurser med mera går på en helg sen heter det att du är medium eller djurkommunikatör,inte bra alls och antingen har man gåvan eller så har man inte det är inget som lärs ut det finns där naturligt hos en del.

Har för mig jag såg det där med  Robert Aschberg ( är osäker om det var just det eller nåt annat program ) och det var en del knepiga figurer men en sak dom inte agerade bra med från redaktionen det var att gå ut med falska uppgifter om djur som inte stämmer då är det bäddat för att hamna fel som djurkommunikatör.

Det gäller allt sånt oavsett det är djur eller människor så måste man vara sann för hur kan man annars förvänta sig att mediet hamnar rätt om nån säger en hund är borstsprungen men inte är eller kanske inte ens existerar eller påstår att nån är död fast den inte är.

Var det nu samma program jag såg så utgav sig en person bland annat för att äga en hund men hunden tillhörde någon annan,hmm kanske vi pratar om olika program 🤔men uppläggen brukar vara lika att med osanning förvilla då kan man inte vänta sig att mediet/djurkommunikatören kan göra rätt.

Fungerar gör det men alla är inte tillräckligt bra på det men det finns dom som verkligen har hjälpt både djur och människor men tyvärr är det så idag att det finns allt för många "flamsare" som förstör för dom som kan sin sak.

PausMaus
2019-10-20 09:07
#13

#12 kan man på riktigt "prata" med djur så borde det absolut inte vara några problem att uppge fel matte. Djuret får väl helt enkelt bara förklara att det inte stämmer isf…

Annons:
Uppkatten
2019-10-20 10:36
#14

Jag tänker lite, att det är väl som Leif GW Persson brukar säga, att fungerade det med medium etc så skulle poliskåren sedan länge ha mängder av sådana anställda hos sig… Det har de inte - för det fungerar inte. 

Polisen har - vid flera tillfällen - gett utrymme för medier i sitt arbete, men hittills har det - vad jag vet - aldrig gett ngt positivt resultat.

Minns även ett fall med en bortsprungen hund för några år sedan, där s k djurkommunikatörer gick ut och varnade i sökgruppen på FB. Man uppgav att hunden nu var ute efter att döda, och redogjorde för olika (mordiska) tankar som hunden hade, och manade oss sökare till mkt stor försiktighet o s v. Allt var förstås skitsnack, hunden låg sedan länge trafikdödad över en mil därifrån….

Att man är intuitiv och kan "läsa av djur" och djurs beteende är något helt annat än att utge sig för att vara djurkommunikatör och uppge sig kunna kommunicera med andra människors djur t ex på distans via bilder mot betalning, anser jag. 

Absolut att man kan "läsa av" djur och djurs beteende, och att det kan finnas någon slags "kommunikation" som gör så att t ex katter/hundar börjar reagera redan innan matte/husse ens har kommit i närheten av hemmet på väg hem o s v. Det upplever jag själv, och det har alltid varit självklart för mig. 

Men det tycker jag är något helt annat än den populära s k djurkommunikationen som går mer åt "medium-hållet". Och som #12 är inne på så är det alldeles uppenbart att många önskar och/eller vill ge sken av att de har förmågan att tala med djur. 

Vad det gäller "att inte lura djurkommunikatören" (#12) så var jag för massor av år sedan på en väldigt spännande (och känslosam!) föreläsning av Samantha Kurhy. Hon berättade - tvärtemot vad du skriver - att hon ofta fick höra en version av saken från djurägaren, men att djuret sedan berättade något helt annat för henne. Och när hon började ifrågasätta o s v så visade det sig att djurets berättelse var den sanna. 

Samantha Kurhy (känd för sin förmåga att kommunicera med djur) uppgav alltså själv att djuren kunde berätta om sin situation, även om djurägaren berättade något helt annat. Stämmer det så borde djurpratarna i Aschbergs program följaktligen ha kunnat avslöja ev. "felaktiga spår". 

Därmed inte sagt att Samantha Kurhy har "rätt" - men hon var en fascinerande föreläsare 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2019-10-20 10:48
#15

#12 Så djurkommunikatörer kan alltså bara förmedla sådan information som stämmer med det ägaren själv berättat eller information som inte går att kontrollera..? 

Jag har sett programmet där djurkommunikatörer avslöjas en efter en och även läst om andra fall där djurkommunikatörer förmedlat mer allvarlig  felaktig information t.ex. en frisk hund som avlivades eftersom en djurpratare påstått att den hade obotlig cancer och en upphittad hund vars ägare slutat leta eftersom en djurkommunikatör påstått att hunden var död och aldrig skulle hittas igen.

Om man inte ska "tro" på den typen av information, varför ska man då tro på något annat som djurpratare förmedlar?

Här är filmen där djurpratare avslöjas 2011: https://www.expressen.se/tv/nyheter/se-hundpratarnas-bluff-bli-avslojad/

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2019-10-20 11:13
#16

#15 Har inte sett filmen du hänvisar till, men det är inte i den som Aschberg avslöjar en lång rad djurpratare va? För i Aschbergs program vill jag minnas att det ffa (?) var hästar (såväl levande som döda) som det "pratades" med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2019-10-20 11:43
#17

#15 Nej, i det här inslaget är det samma hund som tas med till 3 olika "djurpratare" med tre olika resultat.  Blir också väldigt tydligt hur "pratet" gärna övergår till att handla om ägaren istället.  Först en massa smörande om hur älskad och betydelsefull ägaren är i hundens liv och sedan lägger djurprataren ut krokar om andra saker som ägaren "är" och kanske har problem med som inte alls har med hunden att göra.

Sajtvärd Katter iFokus

wildfire
2019-10-20 17:38
#18

#13 kan man på riktigt "prata" med djur så borde det absolut inte vara några problem att uppge fel matte. Djuret får väl helt enkelt bara förklara att det inte stämmer isf…

Absolut det kan jag hålla med om men vi har också den mänskliga faktorn som spelar in och som bli påverkad  i alla avseenden oavsett det gäller djurkommunikation eller något helt annat när den sätts på prov under falskhet.

#15 Så djurkommunikatörer kan alltså bara förmedla sådan information som stämmer med det ägaren själv berättat eller information som inte går att kontrollera..? 

Jag har sett programmet där djurkommunikatörer avslöjas en efter en och även läst om andra fall där djurkommunikatörer förmedlat mer allvarlig  felaktig information t.ex. en frisk hund som avlivades eftersom en djurpratare påstått att den hade obotlig cancer och en upphittad hund vars ägare slutat leta eftersom en djurkommunikatör påstått att hunden var död och aldrig skulle hittas igen.

Fy fasen det här är ju sorgen och tragiken med det här, man skäms för det finns dom som utnyttjar och  bedrar nåt så jäkligt 😡

Det en djurkommunikatör eller medium ska göra är att ge information inte fråga djurägaren eller personen i fråga om information tvärtom dom ska förmedla information och kan dom inte göra det då är dom inget att ha.

Jag kommer inte att bege mig mer in i den här diskussionen för jag är inte här för att bevisa för er någonting och alla måste få ha sina egna erfarenheter , en del blir bevisade andra inte men det absolut viktigaste är alla dom som fått hjälp ,med sina djur ❤️

Ha en fin Söndagskväll på er 🐱👋

Silvestris
2019-10-24 12:25
#19

#12 Aschberg lämnade inte falska uppgifter, däremot utelämnade han i ett fall att hästen ifråga var död (uppstoppad och död sedan ett par hundra år tillbaks). Det borde inte finnas så mycket att kommunicera med då.

Upp till toppen
Annons: