Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 631 ggr
Solenskisse
10/16/19, 2:46 PM

Mina kattungar kissar mycket??

Hej!! Jag har en fråga till alla er kattägare! Hur mycket kissar era katter per dygn? Det är så att för ca 1 månad sen adopterade jag två urgulliga kattungar, men jag börjar fundera om det är något fel då de kissar väldigt mycket. Jag har tre kattlådor och idag räknade jag klumparna när jag tömde och på ett dygn hade de tillsammans kissat 15 gånger. Vissa klumpar är små, andra som typ ett ägg och nån få är ganska stor. Jag vet inte om detta är normalt eller om något är fel därför vänder jag mig hit, innan eventuellt veterinären. I övrigt är de till synes friska pigga och glada. Kan tillägga att de är snart 3 månader gamla och äter endast blötmat, 3 gånger per dag, därav får de i sig mycket vätska ifrån maten. Torrfoder får de endast då och då i en aktiverings leksak. Tacksam för svar

Annons:
Honestyisdead
10/16/19, 3:07 PM
#1

Jag märkte en extrem skillnad på kisseriet näf mina katter gick på veterinärfoder ett tag, torrfoder. I vanliga fall äter de endast blötfodren och kissar ofta. Med torrfoder kissade dom bara någon enstaka gång. Katterna kollade väl hos vet innan du fick dom?

OberonsMatte
10/16/19, 3:57 PM
#2

Om de enbart äter blötmat så får de i sig mycket mer vätska än de annars skulle ha gjort . Eftersom de är unga och aktiva är det kanske lockande att "gå på lådan" som en aktivitet också och eftersom de är två inspirerar de kanske varandra.

När det gäller urinvägsbesvär som yttrar sig i frekvent kissande (och små mängder i taget) sker det så ofta att det till slut bara är några droppar som kommer åt gången, om ens det.. Ofta blir katten så besvärad att den därefter försöker kissa lite varsomhelst, även mitt på golvet.

Sajtvärd Katter iFokus

Solenskisse
10/16/19, 4:52 PM
#3

Ja, de har varit hos veterinären utan anmärkningar. Det kanske inte är så konstigt trotsallt att de kissar mycket då, har också märkt att ena kissen alltid går på toa när vi också går på toa, även fast det inte alltid kommer nått för henne. Hade problem att samma kisse även kissade utanför toan, så som du säger rakt på golvet och i sängen bland annat, men skaffade en till toalett och då slutade det.

Upp till toppen
Annons: