Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 900 ggr
[Issa98]1
2019-10-16 11:27

Tips på kattraser?

Jag gjorde tidigare ett inlägg här om vilken kattras som skulle passa mig där jag var väldigt fäst i siameserna och rex katterna men jag har tyvärr valt bort dom då jag har insett att dom är lite för krävande för mig (mest för att dom är så aktiva och behöver en kompis i samma ras) så nu har jag istället börjat kolla på lite lugnare kattraser, framförallt ragdoll, helig birma, maine coon och sibirisk katt. Det jag letar efter i en katt (såklart skiljer sig personligheterna mycket också) är främst en riktig kelgris, en social katt och relativt lugn katt som tycker om att umgås (tänker på katter som hälsar vid dörren när man kommer hem, följer runt en i huset osv ) en riktig katt kompis liksom! och som även är ganska så lekfull, alltså ingen katt som bara ligger i soffan hela dagen, är väldigt självständig och inte vill leka så mycket. Gärna en intelligent katt också. Pälsvärd spelar inte så mycket roll för mig, har inga problem att borsta en eller flera gånger i veckan. Jag är inte intresserad av dom ”plattnosade” katterna, dom är också vackra men deras utseende tilltalar inte mig personligen. Jätte tacksam för tips! Är så himla svårt det här med kattraser, när man hittat en ras som verkar passa så hittar man helt plötsligt en annan som passar lika bra!

Annons:
Honestyisdead
2019-10-16 12:17
#1

Låter som ragdoll :)

Maria
2019-10-16 14:41
#2

Jag tror att de flesta katter behöver en kattkompis oavsett ras.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2019-10-16 14:59
#3

#2 Ts har en huskatt.

[Issa98]1
2019-10-16 15:17
#4

#2 jag glömde bort att nämna i inlägget men jag har en 6 årig huskatt :)

[Issa98]1
2019-10-16 15:18
#5

#1 Det tycker jag med! Verkar vara en helt underbar ras, ska fortsätta forska om dom :)

Maria
2019-10-16 16:02
#6

#4 Aha, låter ju jättebra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OberonsMatte
2019-10-16 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag kan definitivt rekommendera Ragdoll som är en väldigt charmig, okomplicerad och lätt kattras att leva med.  En rastypisk Ragdoll-päls är lättskött p.g.a. att den består av så lite underull, så även om den kan bli väldigt lång behövs ingen avancerad pälsvård. Mirakelkammen då och då är det enda jag använder. 

Min Ragdoll är nyfiken, tillgiven, social och vänlig, men aldrig påträngande eller krävande. Är som sagt nyfiken och bangar aldrig om det är lek eller utevistelse på gång, men älskar att slappa och jamar sällan.

Kommer gärna och myser och vill bli klappad, men kräver aldrig att bli upplyft och lägger sig aldrig i knät utan hellre bredvid (vilket är ett ganska rastypiskt drag). Relativt långsam och osmidig för att vara en katt (vilket jag själv bara tycker är  charmigt).

Jag kan dock inte påstå att jag upplever Ragdoll som en "intelligent" kattras.. snarare tvärtom faktiskt. Jag jämför med Norska skogkatter och Helig Birma, men tror att det framförallt är vissa korthårsraser som brukar ge prov på att vara riktigt finurliga och klipska, dvs. de som har ett mer aktivt och utforskande temperament.

Naiv, godtrogen,  lugn (inte så äventyrlig) och alldeles, alldeles underbar är typiskt Ragdoll.

Sajtvärd Katter iFokus

[Issa98]1
2019-10-16 18:21
#8

#7 Liten tråkigt att dom inte gillar att lägga sig i knät… det var ett minus för mig då jag älskar att ha katten i knät. Min huskatt lägger sig alltid i knät och spinner… så mysigt! Men Låter som en jätte mysig ras annars :) men jag funderar ändå om jag kanske vill ha en liite mer lekfull katt dock…såå svårt! Upplever du att ragdolls gärna vill vara med en ofta? Alltså att dom följer med runt i huset osv eller att dom ofta vill vara för sig själva? Det viktigaste för mig är verkligen att den är jätte tillgiven och kanske lite osjälvständig/klängig av sig :) (Men inte så att den inte kan vara ensam hemma i några timmar med vår huskatt) speciellt då min nuvarande katt är väldigt självständig och egen av sig. Kikade lite på din profil och såg att du även har andra raser, vad upplever du är skillnaden i temperamentet mellan dom? :) Wow, Vilken vacker kisse!

OberonsMatte
2019-10-16 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Jag har genom åren haft 2 st.  Ragdoll, 3 st. Helig Birma och 7 st.  Norska skogkatter och av dem har några av mina Norska skogkatter varit sådana som gärna velat ligga på mig eller i knät. Jag känner även till andra Birmor som gärna ligger i knät, men just mina har föredragit att ligga bredvid (gärna på huvudkudden).

Ofta märks det ganska tidigt om katter är närhetssökande på det sättet eller inte, så säkraste kortet är alltid att välja en individ som redan visat sådant beteende.

Både Norsk skogkatt och Helig Birma är medelaktiva raser, lite snabbare, smidigare och mer utforskande än Ragdoll.  Något som jag tycker är väldigt utmärkande för Norsk skogkatt är deras typiska och personliga sätt att kommunicera och småprata med läten som  består av mrrrp-ljud, kvittranden, pip och knorranden i många olika variationer.  Birman och Ragdollen är mer begränsade där och jamar mer vanligt om de ska säga något.

Viktigt att komma ihåg när/om  du börjar titta på annonser är att katter som säljs utan stamtavla är huskatter, oavsett vad det står i annonsen. Har du tänkt välja din framtida katt med omsorg utifrån förväntad aktivitetsnivå och förväntat stabilt temperament så är det viktigt att även välja uppfödare med omsorg, så att avelskatterna valts ut av rätt anledning och inte bara för att tjäna pengar på deras utseende.

Här är Milou, en av mina Norska Skogkatter:

Sajtvärd Katter iFokus

PausMaus
2019-10-17 08:03
#10

Din beskrivning är mer eller mindre min Dimma rakt av. Hon är en sibirisk katt Älskar att kela, ska helst ligga på bröstet/axlarna men kan tänka sig att ligga i knät om man flyttar ner henne. Leker gärna med vippor och apport när gång man bjuder in till det men leker annars gärna "fotboll" själv med. Pälsvården är typ icke-existerande. Intelligent? Hon är ganska normal där skulle jag säga men min huskatt (som är betydligt intelligentare) är också mycket jobbigare och aktivare vilket ofta hör ihop… Sitter på axeln när man lagar mat och väntar nästan alltid vid dörren. Dimma är till sättet nästan exakt som hennes morfar är och även väldigt lik sin mamma. Så mitt råd är egentligen att kolla mer på linjerna än rasen.

Björksätter
2019-10-18 19:38
#11

Jag har burma som ju är en högaktiv ras, men mycket kelig och mysig med. Ibland tänker jag att det skulle vara trevligt med en något lugnare ras men som ändå är aktiv nog för mina burmor. Har fått för mig att La Perm är sådana. Så du kanske kan titta lite på den rasen med :)

Upp till toppen
Annons: