Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 797 ggr
tröttpåse
2019-10-13 13:22

Hur får man katterna att vara tystare i lägenhet?

Katterna skriker efter mat, uppmärksamhet och allt möjligt, speciellt en katt står och gapar utanför köket. Att man ska vänta med att mata katten till den är lugn och inte gapar efter mat har jag försökt med, men det hjälper inte jättemycket. Lägenheten jag bor i är en hyresrätt på ca 80 m2 och tänker flytta till en mindre hyresrätt på ca 30-40 m2, som det är idag så kan man stänga en rumsdörr för att en utav kringboende grannar inte ska höra gapandet på dagarna. Ibland har jag hört knackningar, men ingen granne har klagat än. Jag är orolig att dom sa gå ihop och få mig vräkt eller något annat, speciellt i nästa lägenhet eftersom det blir så pass mycket mindre.

Annons:
OberonsMatte
2019-10-13 13:43
#1

Katters benägenhet att jama beror till stor del på medfödda anlag. Siameser och   Bengaler förväntas t.ex. vara betydligt mer pratsamma och högljudda än de flesta andra raser och de variationerna förekommer förstås även hos katter i allmänhet, dvs inom oregistrerad avel.

Miljö påverkar också till viss del benägenheten att kommunicera genom att jama. Om ägaren pratar mycket med katten och uppmärksammar, svarar och reagerar när katten själv använder rösten så uppmuntras katten att använda rösten  eftersom det har effekt och "lönar sig".

När jag läser ditt inlägg så undrar jag lite över två saker. Varför står katten utanför köket och jamar? Är dörren dit stängd? Och angående att de skriker efter mat så undrar jag hur matrutinerna ser ut. Vilken mat äter de och hur ofta serveras den? Hur länge har de tillgång till mat?

Sajtvärd Katter iFokus

tröttpåse
2019-10-13 14:17
#2

På senare tid försöker jag inte titta på eller prata så mycket med katterna, tycker inte det hjälp mycket, kanske lite.

Köksdörren är stängd eftersom det står känsliga saker där som inte får bli håriga, sönderrivna eller slängda i golvet. Det är också för att katten inte ska äta matrester i slasken eller släpa runt dessa.

En katt har njurproblem och kan av någon anledning inte äta mer än några bita varje 30-60 min annars spyr han. Då brukar dom andra katterna också få mat om dom är hungriga, annars får dom inget. Den katten som är frisk brukar äta ganska ofta och mycket, men gapar aldrig. Den andra njurkatten äter inte så många gånger per dag och brukar inte gapa efter mat.

Maten är tillgänglig tills katterna har fått rekommenderad mängd eller tills jag går och lägger mig 21:00-23:00, om inte njurkatten som har störst problem får mat på kvällen även efter att han fått 3 påsar  gapar han så högt att det låter som att han har ont, grannarna börjar då göra aggressiva eller irriterade rörelser i sin lägenheter och jag blir tvungen att fylla på. Katterna får mjukmat.

Uppkatten
2019-10-13 22:36
#3

#2 Förstår inte situationen riktigt. Du skriver att en katt har njurproblem och kan bara äta små mängder mat åt gången, annars spyr den. Sedan har du tydligtvis en till katt med njurproblem, som inte "tjatar". Är det alltså katten som bara kan äta lite i taget som "tjatar" (efter mer mat) högljutt sent på kvällen…? Har jag förstått dig rätt då? Har du alltså 3 katter totalt sett?

När det gäller njursjuka katter så har de ofta svårt att få i sig tillräckligt med mat (p g a ett konstant lätt illamående)… de dricker mycket, kissar mycket, tappar hull och muskelmassa… o s v….

Är du säker på att det är just "brist på mat" som gör att katten blir högljudd nattetid?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

wildfire
2019-10-14 17:52
#4

#0 Jag förstår inte heller situationen riktigt . Har man katter som är sjuk så måste man se till att dom får både höras och störas precis som med barn och om sen grannar reagerar det är deras problem inte ditt för du ska ta hand om dina katter främst inte bry dig i om grannar gör ljud från sig.

Nu är det så här också att katter för inte så mycket ljud från sig som kan anses som störande,visst dom jamar och dom leker och hörs men i jämförelse med en människa eller ett barn så är katter inte ett problem.

Däremot måste jag få fråga, hur många katter har du ? du bor just nu på 80 kvadrat men ska minska ner boendet och har du tre katter så är det inte ok att bo på endast 30-40 kvadrat för katter behöver utrymme att röra sig och leva ut sina liv.

Beträffande njurproblem så är det precis som uppkatten skriver dom känner ett illamående och går ner i vikt och hela fysiken drabbas så det där ska du se över med veterinär inte ställa frågan på forum för där behöver ni veterinärvård.

Att stänga ute katterna fån köket, jag ogillar läget för skaffar man djur oavsett det är katt eller annat djur så ska dom få vara med oss i alla våra rum för först då kan vi skapa trivsel för dom och dom behöver inte gå runt och jama eller skälla som hundar gör för vi är en familj tillsammans med dom och dom ska ha  full  tillgång till vårt gemensamma hem.

Kom ihåg det är vi som bor hos våra katter det är inte katterna som bor hos oss 😎

Honestyisdead
2019-10-14 20:49
#5

#4 Det är ju upp till var och en om man vill avgränsa eller ej. Mina katter får inte vara i kök eller badrum om inte jag är där. Inte mår dom dåligt av det.

Här är det katterna som bor hos mig och jag som bestämmer. Dom mår bra ska du veta ;)

Upp till toppen
Annons: