Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 624 ggr
Fridayr
10/3/19, 12:58 AM

En vs två katter

Hej. Jag bor i USA och har precis hämtat hem en liten kattunge från ett shelter då hon plus hennes syskon blev lämnade i en soptunna. (Alla vaccin osv så detta rör inte det). Min fråga är då jag har läst lite olika, är det bara positivt för en kattunge att ha en kattkompis eller negativt? Vad är för och nackdelar med två katter vs en? Mitt hjärta gör så ont för systern som är kvar på hemmet. Mvh och tack

Annons:
Herveaux
10/3/19, 4:20 AM
#1

Jag kan inte komma på något negativt med att ha två katter, speciellt inte när det är en kattunge man har fått hem. 

Jag kan varmt rekommendera att hitta en kompis till henne.🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lejonhjarta
10/3/19, 4:46 AM
#2

Har man en kan man lika väl ha två och det är gynnsamt för den katten man har då man aldrig kan väga upp själv att katten får en likasinnad. ❤️

Honestyisdead
10/3/19, 4:52 AM
#3

Har man råd med den bubbla kostnaden som det ju blir med 2 katter ser jag inga nackdelar.

Maria
10/3/19, 7:37 AM
#4

Jag kan bara se fördelar med två katter eller rättare sagt så bör katter ha en kompis tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
10/3/19, 7:43 AM
#5

Två katter kan aktivera och leka med varandra på katters vis. Vilket är det mest naturliga. 
Vi människor kan aldrig ersätta en katt fullt ut, så en kattkompis till din lilla vän är absolut det bästa du kan göra.

Det är helt underbart att se två (eller flera) katter leka och gosa med varandra!
 🐱😍🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
10/3/19, 7:45 AM
#6

Många (de flesta?) svenska katthem adopterar ö h t inte ut kattungar som ensamkatter, och det finns förstås en anledning till det. Det händer mkt i kattens sociala utveckling under kattens första levnadsår och det är lätt hänt att en kattungen inte lär sig att uppföra sig på ett önskvärt sätt om den inte har sällskap av annan katt/kattunge. De flesta kattägare har t ex inte tid och ork att ge kattungar all den lektid och stimulans som en kattunge behöver, vilket en annan katt kan bidra med. Det handlar även om t ex trygghet när matte är på jobbet/tränar/träffar vänner utanför hemmet o s v.  Men självklart måste man fundera kring om man har råd att ha två kattungar, t ex om kattungen skulle bli sjuk.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
10/3/19, 7:51 AM
#7

#6 När vi adopterade vår Lakritz så var kravet att adoptera två eller att det fanns en katt i hemmet redan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
10/3/19, 10:14 AM
#8

Håller med övriga som skrivit här, en katt mår för det mesta bäst om den har en kompis. I synnerhet unga katter! 

I ditt ställe skulle jag skynda mig och adoptera den lilla systern också! 😍

[TheSquirrel]
10/3/19, 12:51 PM
#9

Ja, snälla adoptera systern också! Tänk så fint för dem att få växa upp tillsammans. Kattungar har stor glädje av att ha en lekkamrat och det blir även en liten avlastning för er om ni inte alltid har tid att aktivera en kattunge så mycket den behöver. Även som vuxna är det många katter som mår bra av att ha en vän, speciellt om de har vuxit upp tillsammans.

Upp till toppen
Annons: