Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1880 ggr
vendelay
10/2/19, 8:22 PM

Scottish fold - har rasen varit laglig?

I Sverige är det ju olagligt att avla på bl.a. Scottish Fold, men har det varit lagligt tidigare? När blev det olagligt? Har försökt googla men hittar inget årtal eller datum.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honestyisdead
10/2/19, 8:29 PM
#1

Det är väl inte olagligt i Sverige? Har jag aldrig hört talas om.

Däremot är det inte en godkänd ras i SVERAK.

vendelay
10/2/19, 8:42 PM
#2

Är den inte? Jag hittar detta när jag googlar:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1370040518362/2008-005.pdf

" Djur får inte användas i avel om
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,
3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,
4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer,
eller
6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt"

Och jag tänker specifikt på nr 1, 2, 3 och eller 4.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
10/2/19, 8:49 PM
#3

#2 OT. Där skulle också en del (populära) hundraser falla bort om de punkterna skulle följas bättre.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
10/2/19, 10:41 PM
#4

#2 Man kan tycka det men det är inte olagligt.

Lejonhjarta
10/3/19, 4:47 AM
#5

Rasen är laglig i dom flesta länen i Sverige. Tror att det är olagligt i bla Jönköping…

Honestyisdead
10/3/19, 4:51 AM
#6

#5 Det är ingen skillnad mellan länen gällande det.

Annons:
Herveaux
10/3/19, 4:51 AM
#7

#5 Kan du styrka detta på något sätt?
Aldrig hört talas om att vissa raser enbart är förbjudna i vissa län, bara hört talas om rikstäckande förbud.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
10/3/19, 5:50 PM
#8

Vänta, så det är lagligt att avla på Scottish Fold i Sverige?! Det är ju sjukt?!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
10/3/19, 5:54 PM
#9

#8 Ja det är det. Men man får inte avla på två stycken med vikta öron, det kan orsaka problem i kroppen. En ska ha raka öron.

vendelay
10/3/19, 6:06 PM
#10

#9 Som jag har förstått det måste en avla på en med raka och en med vikta eftersom två vikta öron i stort sett alltid betyder att hela kullen dör?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
10/3/19, 6:11 PM
#11

En studie från 2012 säger att alla Scottish Fold har problem, men att inte alla får lika ont:

https://web.archive.org/web/20120319161612/http://www.ufaw.org.uk/OSTEOCHONDRODYSPLASIASCOTTISHFOLD.php

"All cats with folded ears develop osteochondrodysplasia. In cats which are homozygous for the abnormal gene (ie having two copies of it), a progressive, crippling arthritis develops early in life whilst in those which are heterozygous (with only one mutant gene), the arthritis tends to progress more slowly (Malik 2001).

Affected cats may be grossly deformed, with short wide limbs and a short, inflexible tail. They show lameness, swollen wrist (carpal) and ankle (tarsal) joints, have an abnormal gait, and are reluctant to move and jump. Severely affected individuals become crippled and unable to walk."

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
10/3/19, 6:41 PM
#12

#11 Därför är det inte en ras SVERAK godkänt. Men aveln finns även i Sverige.

vendelay
10/4/19, 5:10 PM
#13

#12 Jag vet att aveln finns i Sverige, men jag trodde inte att den var laglig 😕 Känner mig så himla säker på att jag läst på typ jordbruksverket att det är olagligt, men kan inte hitta det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Lona
10/4/19, 7:12 PM
#14

Vad ledsen (och förbannad!) man blir när man läser en sån här artikel: https://www.viivilla.se/djurliv/scottish-fold-ar-en-ljuvligt-sot-familjekatt/ "Ljuvlig och söt", "Ironiskt nog är rasen inte godkänd i sitt hemland". De kanske skulle tagit reda på varför innan de skrev sin artikel?! 😲😢😡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vallhund
10/4/19, 7:30 PM
#15

#14 😈

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lejonhjarta
10/5/19, 10:41 PM
#16

#6 och #7 har fått från en scotteuppfödare att det är upp till inspektörerna i länen själv att läsa ”reglerna” och tolka dom…

Honestyisdead
10/6/19, 5:22 PM
#17

#16 Det stämmer inte. Men du får gärna motbevisa mig och hänvisa till ett län som förbjuder avel på SF.

Lona
10/8/19, 5:39 PM
#18

#16 och #17, kan det inte vara så att i vissa län är länsstyrelsen mer nitisk än i andra? Skåne är ju tex känt för att ha väldigt aktiva djurskyddsinspektörer som agerat både när det gäller oseriösa hunduppfödare och avel på vissa raser. Hos hundar är väl trubbnosarna de som varit mest på tapeten de senaste åren, tror att varenda kennel i Skåne fick besök av LS? Jag förmodar att de är lika noga när det gäller kattavel och om man tolkar det snävt så är avel på Scottish fold faktiskt olaglig.

Med andra ord, rasen i sig är laglig men hur LS tolkar djurskyddslagen när det gäller aveln varierar i olika län.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: