Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 472 ggr
Kinu
2019-10-02 19:11

Dominerande och bitande katt

Hej!

Jag har två Bengal-hanar (kastrerade) på ca. 3. år som vi adopterade för två år sedan. Den bruna katten har alltid varit den som är mest dominant, medan den vita har alltid lagt sig under utan problem. Men på senaste tiden, ca. ett halvår tillbaka, har han nästan för dominant, både mot den vita katten, men även mot oss ägare.

T.ex. har det skett att de senaste gångerna jag klippt klorna på dem har den bruna katten försökt bita mig när jag håller på att klippa den vita katten. Han har t.o.m. bitit den vita katten i magen (jag sitter alltid med honom på rygg i knät) och när jag föst bort honom har han attackerat mig istället.

Hur kan jag och hans andra ägare bete oss för att han ska sluta attackera den andra katten och oss människor?

Tack för svar!

Annons:
Dimocarpus
2019-10-02 20:30
#1

 Kan det vara att den dominanta behöver mer lek (stimulans)  än den andra? Jag har tre st hemma. Det kan bli lite konkurrens om vem som får vara nära mig. Men jag ger alla lika mycket gos och lek. De vet vems som är vems leksak. När det gäller sova, så har de alltid bestämda platser hos mig. Försöker nån annan tränga sig på då säger de ifrån. 

Har du kolla på hur katternas tänder mår? När en katt byter beteende, så kan oftast bero på tänderna eller de har ont. Tuggar de mat som vanligt? De kan tugga som vanligt men kan ändå har irritation i munnen som kan göra att de byter beteende.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Herveaux
2019-10-02 20:47
#2

Jag är inne på samma spår som #1, beteendeförändringar kan bero på smärta eller liknande så att börja med ett vet.besök kan vara en bra start i detektivarbetet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kinu
2019-10-02 21:31
#3

Jag tror inte att det är ett tandproblem han har då han äter utan problem och jag har inte märkt av några andra symptom som kan dyka upp vid tandproblem.

Det kan vara värt att notera att dessa attacker händer inte ofta. Det händer kanske varannan gång jag klipper klorna på den vita katten, så ett tandproblem känns inte riktigt som om det är rätt spår.

Det känns alltså mer som om dessa utfall beror på att den vita (och inte heller den bruna katten) inte tycker om klo-klippning och börjar jama och krångla sig.

Förra gången det hände hade jag den vita katten golvet medan jag klippte hans tassar och då blev jag attackerade, men det som oroar mig nu är att när jag hade den vita katten i knät istället kom den bruna och bet till i magen på den vita, bet mig därefter och började jaga och bita den vita efter att jag släppt ner den.

Iallafall ska jag pröva att leka med dem mer tills nästa klippning!

Tack för era förslag!

Dimocarpus
2019-10-02 21:40
#4

Det kan vara så att de "hjälper" varann och det blir liksom fel vid kloklippning. Vad sägs om klippa i ett stängt rum på den ene och sen den andre likaså. Så ser de inte vad som sker och ger mycket gos efteråt. Jag vet inte om du har samma rutin vid kloklippning. Jag klipper en och en utan att de andra se, sen blir det gos ett tag efteråt så de vet att belöningen får man efteråt oavsett utgångspunkt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Kinu
2019-10-02 23:38
#5

Låter som en bra plan! Ska göra det nästa gång.

Brukar alltid ge massa gos och godis till dem efteråt, speciellt till den bruna då han tycker kloklippningen är jättejobbig.

Tack för alla tips!

Upp till toppen
Annons: