Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 515 ggr
Galenidjur
10/1/19, 10:54 AM

Två katter jagar den tredje

Jag har tre katter, varav en är en skyggis och väldigt lättstressad. Hon har bott här i typ 3 månader nu och allt har gått helt ok. Hon började till och med sova hos mig i sängen ett tag och hon kom överens med de andra jättebra. Plötsligt får dock min ena hankatt (han som varit här längst) för sig att hon ska inte få sova i min säng mer. Då börjar han jaga bort henne varje morgon när han vaknat. Detta eskalerar tills hon inte får sova där öht. Varken på dagarna eller nätter, samt att han nu börjat jaga henne så fort han ser henne. Nu är hon rädd för honom och kan inte slappna av om de är i samma rum. Hankatt nr 2 har också börjat ta efter detta beteende nu och eftersom skyggisen är så stressad säger hon inte ifrån utan springer iväg, vilket han såklart tycker är jätteroligt. *suck* HUR får jag stopp på detta? Pluggade in en feliway friends igår och hane ett får numera sova själv på nätterna, men vad mer kan man göra? Vill ju inte att alla skyggisens framsteg ska bli ogjorda. Det gick så bra för henne :(

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
OberonsMatte
10/5/19, 8:58 PM
#1

I grunden handlar det förmodligen om sånt som är svårt att påverka som status, personligheter och personkemi, men det man kan göra (förutom hjälpmedel som Feliway) är att vidta åtgärder för att minska katternas fokus på det.

För att minska konkurrensen kring sängen som sovplats kan man förslagsvis utöka revirets resurser och särskilt attraktiva sov- och viloplatser i sovrummet (helst på olika nivåer, t.ex. genom att "bädda" uppe på bokhyllor eller byråar). Finns det många attraktiva sovplatser i sovrummet minskar konkurrensen kring sängen och det blir mindre viktigt att hävda ensamrätt på den.

Det kan också hjälpa att aktivera "mobbarna" mer eftersom mobbningstendenser  ofta förstärks när katter är understimulerade och frustrerade.

Sajtvärd Katter iFokus

Galenidjur
10/13/19, 2:21 AM
#2

Tror inte det handlar om konkurrens om sovplatser då ingen annan än skyggisen vill sova i min säng. Tror bara de kommit på att det är enkelt att få henne att springa och då kan man jaga henne. Det räcker numera att de är i närheten för att hon ska springa iväg, och hane 2 som är extremt full av energi tycker såklart detta är jättekul… Vet inte vad jag ska göra riktigt. Skyggisen vill så gärna hoppa upp i sängen och sitter på några meters håll och stirrar när jag gått och lagt mig, men vågar helt enkelt inte :/ Det är så töntigt för hade hon inte sprungit iväg hade han blivit uttråkad och lämnat henne ifred, men eftersom hon är så otrygg vågar hon inte stå på sig. Hane ett är inte ett så stort problem längre iaf för han har fått flytta till nedervåningen så nu är han inte så intresserad av nån av de andra katterna längre.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: