Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 854 ggr
IzaEleonora
9/28/19, 6:30 PM

Börjat skrika på nätterna

Min kattpojke på 2.5 år har börjat terrorisera oss på nätterna! Blir väckt varje natt nu runt 3-4 tiden. Han är en brittisk korthår och okastrerad (vilket jag tror är skälet men ville bara bolla med er) Han har det senaste året blivit en lat liten gubbe, förut ville han leka hela tiden men att försöka aktivera han nu är en utmaning då han bara kollar på en och vill fortsätta sova eller mysa i sambons knä 😊 Visst borde det vara så att han är okastrerad? Ett annat problem vi har med honom är att han är blöt efter toabesöket! Droppar om honom och vi får vänta på honom med Toapapper och torka rumpan som är helt blöt, kan det hjälpas av kastrering eller är han bara slarvig?

Annons:
OberonsMatte
9/28/19, 9:58 PM
#1

Ja, att hållas fertil innebär stor risk för att hankatten upplever och ger uttryck för hormonbetingad oro, rastlöshet och frustration, så visst kan jamande/ropande bero på det.  Är tanken att han ska användas i fortsatt registrerad avel?

Även kastrater kan utveckla liknande beteenden p.g.a. understimulans, tom matskål eller när de helt enkelt märker att det "lönar sig" att väcka ägaren.  I sådana fall gäller det att förebygga beteendet genom att aktivera katten mer när ni själva är vakna samt se till att maten räcker hela natten. Att inte råka belöna beteendet genom att uppmärksamma det är också viktigt, för det spelar ingen roll om uppmärksamheten är negativ eller positiv för en uttråkad och rastlös katt.

När det gäller toabesöken skulle jag börja med att observera hur han gör när han kissar. Kissar han normala kissmängder åt gången eller springer han ofta och småskvätter? De gånger jag upplevt att katter blivit kissiga i pälsen har det berott på urinvägsbesvär, dvs. att de kissat för ofta och för liten mängd i taget. "Trivs" han i lådan och stannar och gräver över i lugn och ro eller har han bråttom därifrån?

Sajtvärd Katter iFokus

IzaEleonora
9/29/19, 8:42 AM
#2

#1 tack för svaret! Nej ingen mening för avel utan han har inte visat några besvär relaterat till att han varit okastrerad så vi har valt att inte kastrera han då han är en innekatt. Vi har ignorerat honom då han skrikit nu, han har en polare som försöker busa med honom men han ligger hellre och sover så då känns det som det måste vare mer hormonerna som orsakar det som vi trodde! För kollar alltid att lådan är ren och skålen är full samt aktivera båda lite extra innan vi lägger oss. Är det något som veterinärer märker? För vi var med han till veterinären bara för att dubbelkolla och hon kunde inte så något besvär då hon klämde och kände. Han gräver över men sen är han snabbt ut och drar med sig en bra spår av Kattsand med sig på tassarna, medans andra killen vi har står inne i en evighet och skrapar av tassarna på väggarna samt mattan vi har utanför. Har inte observerat så mycket men kan minnas att då man stått och väntat med pappret efter man sett han gått in så hör man en ordentlig stråle som håller i sig ett tag

OberonsMatte
9/29/19, 10:15 AM
#3

#2 Katters könsdrift är så stark att det helt enkelt inte är snällt att hålla katter fertila utan anledning. Eftersom det kanske bara är en tidsfråga innan han förutom ropandet även börjar revirmarkera genom att spraya urin på möbler och väggar råder jag er verkligen att kastrera så snart som möjligt, både för katternas och för er skull.

Har ni bara en låda (som dessutom är stängd?) till 2 katter rekommenderar jag att ni utökar och förbättrar lådsituationen med fler lådor på fler ställen. Lådorna bör vara stora och öppna så att katten ges möjlighet att hålla uppsikt när den uträttar sina behov. Den möjligheten kanske gör det mindre angeläget att skynda sig därifrån så snabbt som möjligt.

Sajtvärd Katter iFokus

IzaEleonora
9/29/19, 4:00 PM
#4

#3 Det var rekommendationen vi fick av uppfödaren just då deras åsikt var att så länge katten inte visar problematiska tendenser är det bättre att inte kastrera honom då man hämmar växten om man gör det för tidigt och brittisk korthår räknades som fullvuxen vid 5 år. Att det var bara dumt att kastrera för tidigt utan anledning för att den rasen speciellt inte får sitt identifierande stora kinder. Men nu när han börjat skrika på nätterna så ska vi absolut boka in en tid för vi vill absolut inte att det sprider sig till revirmarkerande. Tack så mycket för att du delat med dig av dina insikter, var lite som jag tänkt ville bara höra lite mer först!

OberonsMatte
9/29/19, 11:14 PM
#5

#4 Bra att du ska boka in kastrering nu! 👍

Jag förstår att du förlitar dig på vad uppfödaren sagt, men det finns egentligen inga belägg för att tillväxten hämmas av kastrering, snarare tvärtom, eftersom kastrering före könsmognad faktiskt försenar slutningen av rörbenens tillväxtzoner (även om den ökade tillväxten är väldigt marginell eftersom det bara handlar om millimeter).

Skönhetsmässigt så brukar fertila hankatter kunna se ganska eländiga ut både i päls och hull, minns själv den läbbiga fetsvans som min Ragdollkille fick i samband med könsmognad och som t.o.m. förstörde en massa hårsäckar permanent 😮.

Den hormonbetingade och ökade muskelmassa och de kindpåsar som intakta hankatter kan utveckla efter många år som avelshanar eller i hemlöshet är inte bestående, utan minskar igen när hormonerna försvinner i samband med att  katten så småningom kastreras.

De kindpåsar som Brittiskt korthår har är inte hormonbetingade utan en del av det rasspecifika utseendet oavsett kön och oavsett om katten är kastrerad eller inte.  Hanarna är vanligtvis lite större, kraftigare och grövre än honorna, precis som hos alla raser. Individuella skillnader beror huvudsakligen på genetiska faktorer och mindre på när i livet de kastrerades.

Sajtvärd Katter iFokus

IzaEleonora
10/3/19, 10:51 AM
#6

Ok för det lät så självklart från henne då hon fött upp britter i 20 år :) Men idag blev det gjort precis hämtat hem stackarn som är vinglig och trött men förhoppningsvis slipper han alla hormonbetingade besvär och fortsätter han skrika på natten får vi bara dubbelkolla matskålar, låda och aktivera honom ännu mer om det behövs!

Annons:
Uppkatten
10/3/19, 12:55 PM
#7

Jag har en katt som går runt och jamar på nätterna i perioder. Får hon ha kökslampan eller en nattlampa tänd så upphör jamandet. På sommarhalvåret har hon tillgång till balkongen nattetid o då jamar hon inte heller. Man kan även prova en radio som står på på låg volym. Min katt är äldre än din men det kan ändå vara tips som är värda att testa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
10/4/19, 10:48 AM
#8

Vår gamle Moritz som fick somna in i år 17 år gammal väckte mig varje natt. Ibland flera gånger. Han hade givetvis fattat att matte var så korkad att hon fyllde på skålarna och fjäskade en stund haha😁 Det blev en vana. Jag har fortfarande inte vant mig vid att få sova hela natten. Jag vaknar ofta och går upp och kollar de andra katterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IzaEleonora
12/11/19, 2:06 PM
#9

Efter vi kastrerade honom så slutade jamandet så för vår del var det problemet. Även problemet att han läckte kiss efter toabesöken har helt slutat så det verkar ha med det att göra också!

Maria
12/11/19, 2:19 PM
#10

#9 Vad skönt att det löste sig för er och lille katten såklart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: