Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 997 ggr
Honestyisdead
9/27/19, 2:58 PM

Obligatorisk id märkning snart verklighet?

Annons:
Cireea
9/27/19, 3:08 PM
#1

Jag hoppas verkligen att det blir av!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honestyisdead
9/27/19, 3:16 PM
#2

#1 Samma här. Det behövs verkligen ställas krav på kattägare!

Lona
9/27/19, 3:34 PM
#3

Tanken är god och allt som uppmärksammar katternas situation är förstås bra, men jag har svårt att se att det skulle göra någon större skillnad.😕
Det finns säkert någon positiv statistik hos Jordbruksverket eller liknande, men det har inte hänt så värst mycket för hundarna sedan registreringskravet infördes.
Tanken då var iofs inte att höja deras status utan att komma åt kamphundsproblematiken men det är fortfarande många hundägare som inte vet om kravet - eller som bryr sig. De som var seriösa tidigare är det nu med, de som inte var det är det inte nu heller.

Vad gäller katterna så är det väl ett steg i rätt riktning, men hur ska det funka i praktiken? Tyvärr tror jag att folk fortfarande låter katter springa vind för våg, att föröka sig hipp som happ, avla huskatter "för att kattungar är söta" alternativt för att "kastrering är dyrt".
De som sätter värde på sin/a katt/er idag gör det naturligtvis framöver också, men resten?
Om man nu inte märker och reggar sin katt, vad ska myndigheterna göra åt det? Någon måste ju kolla om katterna är reggade, vem ska göra det? Finns säkerligen frivilliga men det är ändå inte hållbart, det måste administreras också.
Oreggad katt, ska det ge böter? Eller ska man beslagta katten - var skall den då göras av? Katthemmen lär ha fullt framöver också.

Jag vet att jag låter negativ och hoppas verkligen att jag har fel! Jag har inget emot lagförslaget i sig, tror bara inte att det påverkar så mycket som många önskar.💔🐱


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
9/27/19, 3:55 PM
#4

#3 Jag skulle gärna betala mer i skatt så fler katthem öppnas och katter som springer lös och är omärkt tas in.

wildfire
9/27/19, 4:36 PM
#5

#0 Hoppas hoppas det kan bli av likaså obligatorisk kattskatt  😎

#3 Jag håller med dig också att visst kan det var svårt absolut men någonstans måste man börja och det behöver ställas högre krav på alla djurägare anser jag för idag är det så lätt att bara skaffa men visst kan det bli svårt men att börja någonstans och förhoppningsvis byggs det upp och blir bättre för djuren.

Om man nu inte märker och reggar sin katt, vad ska myndigheterna göra åt det?

En så enkel sak som ett veterinärbesök kan avslöja flera som inte registrerat sina katter och att det ska lagföras så ingen slipper undan och tvingas till det annars blir det böter /fängelse och slutligen tvångs registrering om ägaren inte lyssnar. samt även i vissa fall beroende på situation omhändertagande av djuret.

Tycker inte du är negativ Lona tvärtom det här är svårt med tanke på hur många katter som finns och alla deras olika situationer  men att börja nånstans sen förhoppningsvis kan det byggas upp och få en betydligt bättre kontroll än det är idag 🐱

-------

Jag måste få inflika med att för en så där 30 år sedan tog jag hand om en liten katthems fröken och deras sätt att placera ut katter tyckte jag var helt fantastiskt för dom kom hem till mig innan katten fick flytta in för dom ville se mig och se hur vi bor,dom ville se hur katter har det och kravet på id märkning samt kastrering det kändes så himla bra och gick raka vägen in i mig. Inte nog med det dom levererade katten för dom ville se hur början gick ihop med andra katter.Dom höll också långvarig kontakt med mig samt slumpmässiga besök under en tid  så det där var något jag verkligen uppskattade.

Efter det så har jag alltid erbjudit dom som jag köpt katt av att komma hem och se hur jag bor och se hur dom andra katterna har det för att förvissa sig om att dom får det bra men inte en enda har gjort sig besväret att komma hit det är bara jag som besökt katterna sen hämtat hem dom och det tycker jag är trist för lämnar man bort ett liv så vill man väl veta hur det livet får det och ta reda på så mycket som möjligt om kattens/djurets nya förhållanden.

Blocket är jag väldigt emot men jag har skaffat katter där själv och haft tur med bra folk som vart rejäla men det är alldeles för enkelt att bara annonsera ut ett djur så lätt så nog behövs det stramas åt allt och det rejält för vi talar om liv med känslor och det ska inte vara så lättvindigt tvärtom det ska lagföras och ställas höga krav på både köpare och säljare vad gäller alla djur ❤️

Uppkatten
9/27/19, 5:19 PM
#6

#3 Jag tror att svar på flera av dina frågor finns i regeringens utredning - så mitt tips är att du går in och läser. 

Det är viktigt ATT det regleras, och att samhället "säger ifrån". 

Och det är viktigt att normen blir "kastrerad, idmärkt och reggad katt". Sedan kommer förändringar inte att ske över en natt, men lagstiftning är ett utmärkt verktyg i det läge som är. 

Förr i tiden var det stora problem med lösdrivande hundar o s v, det ser vi inte idag. Och jag tror inte att kattägare är mer korkade än hundägare, även de flesta kattägare klarar nog av att följa gällande lagstiftning på ett hyggligt bra sätt.

Jag tycker att det här är en otroligt bra början. Vi måste verkligen få stopp på den situation som råder med alla hemlösa katter som far illa i landet idag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Emo
9/27/19, 5:29 PM
#7

Förslaget ska ut på remiss, så då får de ta ställning till hur de ska göra med alla katter som arbetar i jordbruket för att minska mängden musavföring vi får i mjölet och annan nytta som de katterna gör. Ska det också bli så mycket dyrare för jordbrukarna att ha katter för att hålla efter mössen, så får vi kanske vara beredda att betala mycket mer för inhemska jordbruksprodukter eller införa (hur blir det med EU?)  importskatt på produkter från länder där det är billigare att hålla sig med arbetande katter, Decimeringen av de katterna sköter rävarna och trafiken om, så det behövs nya generationer av katter på många gårdar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

OberonsMatte
9/27/19, 8:24 PM
#8

#7 Hela tänket i din kommentar här genomsyras av en  kattsyn där vissa katter har och ska fortsätta(?) ha låg status och alltså inte(?) behöver kostas på  vare sig omsorger eller ansvarstagande…😐

Varför skulle inte bönder och stallägare kunna/behöva ta ansvar för sina katter precis som alla andra kattägare kan/bör ta ansvar för sina?

Det spelar ingen roll om katten fångar möss i en lagård eller ligger hemma i finsoffan hela dagarna - alla katter behöver ägare som tar ansvar! Id-märkning och ägarregistrering borde vara en självklarhet för alla.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
9/27/19, 8:38 PM
#9

Bönder - som ju jobbar "professionellt" med djur - borde väl verkligen värna om en god djurhållning, för samtliga sina djur.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
9/27/19, 8:41 PM
#10

Därtill har vi haft en hel del salmonella bland utegående katter de senaste åren.

 Visste du att katter med salmonella inte bör vistas t ex i stall eller ladugårdar, eller i utrymmen där man förvarar foder. D v s det gäller att bönder och stallägare har koll på sina katter och koll på katternas hälsa.

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/om-lansstyrelsen-stockholm/pressrum/nyheter/nyheter---stockholm/2018-02-13-manga-salmonellasmittade-katter---tank-pa-hygienen.html?fbclid=IwAR0TrNsaTvTCBkKA98qIiOmOEHrzud0UIVlCvZ90wwzDgBISB_cII7cfO8A

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Emo
9/28/19, 7:07 AM
#11

#8 #9 och #10 Jag läser era synpunkter och undrar om ni menar att bönder inte tar hand om katter om de inte är ID-märkta? Har omsorgen om sina djur och ID-märkning alltid koppling?

Att katter i städer och villaområden ställer till en hel del elände för andra och lätt råkar ut för olyckor när ägarna inte tar hand om dem ordentligt, känner jag väl till. Kanske skulle obligatorisk ID-märkning minska de olägenheterna, men jag har svårt att förstå varför ID-märkning av lantbrukets katter skulle vara mer positivt än negativt.

Jag är inte negativ till ID-märkning. Min sista katt var tatuerad i örat och vaccinerad trots att han inte fick gå lös utomhus. Han blev 14 år och nu har jag inte katt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
9/28/19, 7:09 AM
#12

Eftersom jag har haft några katter innan det blev möjligt att ID-märka dem, så inser jag att ID-märkning är bra.

Jag är inte negativ till ID-märkning.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Uppkatten
9/28/19, 8:36 AM
#13

#11,12 Det är säkert så att många bönder tar alldeles utmärkt hand om sina katter, kastrerar dem, månar om dem o s v. Men det finns också skräckexempel där det ideligen föds nya kattungekullar som slås ihjäl, eller att det bildas kattkolonier eftersom katterna inte är kastrerade, och sedan blir det "skjuta av" för att minska storleken på kattkolonierna (och det gäller inte enbart bondgårdar, utan sådant förekommer på många olika platser runt om i landet). Har även sett exempel på katter på bondgårdar som inte fått mat utan förväntats kunna leva på det de själva kunnat fånga (vilket inte fungerat), liksom inställningen att "det är inte våra katter, de bara håller till här". 

Det är helt orimligt att kattungar ska slås ihjäl år efter år därför att någon har avstått från att låta kastrera sin katt. Och det är helt orimligt att katter ska leva i stora kolonier, där de far illa - ibland i åratal, för att sedan skjutas eller självdö. Den här hanteringen av katter rimmar illa med ett gott djurskydd, enligt min mening.

Det jag reagerar på i ditt inlägg är t ex påståendet om att vi skulle få en massa musavföring i mjölet etc om det blev krav på kastrering och ID-märkning. Finns det något som helst vetenskapligt belägg för att det skulle vara på det sättet? 

Kastrerade katter jagar som regel möss bättre än okastrerade katter, eftersom okastrerade katter har fullt upp med att jaga partners…

Och katter på bondgårdar KAN vara en riskfaktor när det gäller salmonellasmitta (enl JBV).

Skulle f ö tro att bönder av i dag redan nu använder sig av andra metoder för att få bukt med mus- och råttproblem - rätta mig om jag har fel!

När det gäller råttor så undviker f ö många katter att ge sig på sådana ö h t, eftersom risken är stor att katten skadas (det finns studier som visar att katter är dåliga på att fånga just råttor). 

Att kastrera en katt kostar inte några enorma summor. Det billigaste jag hittar här i stan är en regelbundet pågående kampanj där det kostar 400:- att kastrera en hankatt (inkl. vaccination och öronID) och 750:- för en honkatt (utförs av elever på veterinärutbildning under överinseende av leg.vet). Kollar jag på min favvo-klinik så kostar det 800:- för en hankatt (inkl. ID-märkning) och 2300:- ca för kastrering + ID-märkning av honkatt.

Förstår inte varför bönder skulle ha svårare än vi andra att klara av den kostnaden? Det finns ju många privatpersoner som även de har flera/många katter (vad jag vet så är maxgränsen 9 katter för såväl bönder som för privatpersoner, om man inte har spec. tillstånd att ha fler katter). 

Kastreringskostnaden är ju därtill mycket låg jämfört med annan veterinärvård som en katt kan komma att behöva under livets gång. Katter måste få kosta - precis som alla andra djur.

Har sett skräckexempel på hur kattungar slagits ihjäl (kull på kull) samtidigt som deras ägare lade ut stora summor varje månad på sina hästar (som tydligtvis tilldelades en högre status).

"Decimeringen av de katterna sköter rävarna och trafiken om, så det behövs nya generationer av katter på många gårdar" skriver du sedan. 

Och ändå kan det uppstå kattkolonier på 40-150 katter….??????? tänker jag. Verkar inte som att rävarna och trafiken "sköter sitt jobb" riktigt då eller…..?

Det är helt orimligt med okastrerade katter som springer vind för våg (och hamnar vilse) och ger upphov till oönskade kattungar som far illa. I Sverige finns idag ca 100 000 - 150 000 hemlösa katter som far oerhört illa just därför att vi människor inte har tagit vårt ansvar och kastrerat och Id-märkt (samt reggat) våra katter. Det är katter som svälter ihjäl, fryser ihjäl, som dör av sjukdomar och skador etc. Det är ett av vårt lands största djurskyddsproblem.

Och i det läget finns ingen tvivel om att vi måste börja ställa krav på kastrering, ID-märkning och registrering av våra katter. Problemet med hemlösa katter får inte fortsätta eftersom det är förknippat med ett mkt stort lidande.

Min uppfattning är att bönder - liksom vi andra - kan adoptera katter via landets katthem, eller köpa katter från seriösa uppfödare. Det är rimligt att vi alla hjälps åt att få till ett gott djurskydd för våra katter! 

Dags att sluta betrakta bönder "som offer" i de här diskussionerna ("stackars bönderna som får en merkostnad"). 

Dessutom bör man undvika att ha sin katt ute om det är nära till större vägar, då katter inte har något som helst trafikvett.

Far katter illa/dumpas så kan ID-märkningen hjälpa till att knyta katten till en ägare, och då kan man t ex lättare utreda om ett brott mot djurskyddslagstiftningen har begåtts. 

En ID-märkt och reggad katt kan få hjälp att hitta tillbaka hem om den kommit vilse.

Ägaren till en ID-märkt och reggad katt kan lättare nås i ett akut skede om katten hittats sjuk/skadad ute och snabba beslut måste tas om vård eller avlivning.

Hittas en vilsen katt ute (som börjat bli "förvildad") så kan katten få komma tillbaka hem istället för att tas för "vildkatt" och skjutas o s v.

Och vi slipper att en massa ägda (omärkta) katter sitter på katthemmen och tar upp plats i onödan (därför att man inte kan hitta deras ägare), platserna/resurserna kan istället gå till de katter som verkligen behöver det. 

O s v…..

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Ajax1
9/28/19, 9:51 AM
#14

Jag förstår inte varför inte veterinären ansvarar för registrering när de idmärker. Då slipper vi problemet med att det finns reggade katter "Utan ägare"! Så mkt jobb är det inte att posta en blankett, ta ut en liten avgift om det blir dyrare.

kattöga
9/28/19, 10:29 AM
#15

#14 Förstår tanken. Men så mycket jobb är det ju inte för oss kattägare heller…  (men få alla kattägare att göra det är ju tydligen svårt - märkligt kan jag tycka, eftersom man bemödar sig att id-märka, då borde man ju vara angelägen om att registrera också… )

Det krävs ju, dock, lite tid att fylla i blanketter för personalen också, som ju oftast är fullt upptagna med att ta hand om djur och fylla i alla blanketter och journaler som hör till det.

Men om det vore obligatoriskt att vi kattägare själva skulle fylla  i blanketter hos veterinärkliniker och djursjukhus i samband med id-märkning, och de tillhandahöll en "brevlåda" där man kunde lägga i sitt formulär som töms och skickas någon gång i veckan eller så, kanske det skulle fungera bättre i alla fall.

Jag tror att det också kan vara så att kliniker och sjukhus är dåliga på att informera om att vi själva ska fylla i formulär och skicka in till id-registren. 
Många tycks ju tro att katterna automatiskt är registrerade i och med id-märkningen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
9/28/19, 11:51 AM
#16

Kliniken vi går till låter en fylla i blanketten till Sverak där och då, och ser till att den går iväg dit. Utan avgifter. Det tycker jag är toppen, för då missas inte registreringen. De tvingar en inte såklart, men de gör det så enkelt för kattägaren att det inte finns en anledning att inte göra det, helt enkelt.

[[eskils_]]
9/28/19, 12:08 PM
#17

#7 Du skriver: "Decimeringen av de katterna sköter rävarna och trafiken om, så det behövs nya generationer av katter på många gårdar."

Jag tycker det var ett otrevligt sätt att sätt uttrycka sig, här på en sajt som är till för folk som tycker om katter. Det speglar en förlegad syn på katter som slit-och-släng-föremål, vilket har lett till de problem vi har nu.

Och varför skulle inte jordbrukare ha råd att ID-märka och registrera sina katter, när alla andra har det? En märkning är en engångsutgift och kostar några hundralappar. Registrera kan man göra gratis i Sverak eller betala 140 kr för i DjurID. Du menar alltså att dessa mycket små kostnader skulle leda till att vi får "betala mycket mer för inhemska jordbruksprodukter". Tillåt mig skratta! 😂

Håller med #8 och #13 till 100%. Rekommenderad läsning!

kattöga
9/28/19, 12:16 PM
#18

Dessutom avlider inte alla katter som "drabbas"av trafiken, åtminstone inte direkt. Istället blir många skadade för livet, ofta med död som utgång efter ett långt lidande.  Även katter som attackerats av t ex räv kan överleva med svåra skador och lidande.

Lika lite som att vi vill att antal människor på jorden ska "decimeras" av trafik (och rovdjur), bör våra djur decimeras på det sättet!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
9/28/19, 2:49 PM
#19

Regeringens utredare skriver bl a följande om ID-märkning av katt:  "Statistiken visar att fler och fler kattägare frivilligt tar på sig detta ansvar för sitt djur. Det finns därför också anledning att anta att en reglering av krav på märkning och registrering skulle få acceptans bland kattägare i Sverige."

https://www.regeringen.se/4a7c9f/contentassets/54c5b7fe3e04459ab3957dcbfb7ccf59/markning-och-registrering-av-katter---ett-forslag-och-dess-konsekvenser.pdf

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
9/28/19, 2:58 PM
#20

Vidare: "Med beaktande av djurskyddslagens intentioner bedömer jag att märkning och registrering av de katter som lever på gården inte utgör någon oproportionell stor ökad arbetsinsats eller kostnad för ett jordbruksföretag. Ett sådant krav kan närmast ses som en precisering av det ansvar som ett jordbruksföretag redan idag har för de katter som bor på gården." 

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Lona
10/3/19, 8:52 AM
#21

Tanken att man registrerar sin katt på plats hos veterinären är suverän! Härligt att höra att det redan nu finns kliniker som gör så. 👍 Tyvärr tror jag inte att obligatorisk id-koll vid behandling hos veterinär är rätt väg att gå. Seriösa kattägare märker och reggar sina katter ändå förhoppningsvis, mindre seriösa som tvekar att ta katten till vetten kanske tvekar. 🙁Sorgligt men sant, en del drar sig för minsta extra kostnad. Vi har några katter i stallet, den äldste som kommer från ett katthem har gradvis flyttat in till en av tjejerna på gården. ❤️Sen dess har vi inte skaffat någon katt, vi har några som kom av sig själva. Numera är de kastrerade och vaccinerade, får mat och avmaskas. Ett par gånger har en av dem varit hos veterinären pga öronskabb + en mindre hälta, den kostnaden delade vi på. Sen är det väl så att skulle någon av dem behöva större utredningar/ingrepp så hade den fått somna in i stället - men den skulle definitivt inte gå omkring och lida. Jag tänker att det är ett rätt bra liv för en katt, i synnerhet om man jämför med alternativet. 🙁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
10/4/19, 10:58 AM
#22

Sätter ett avtryck här då jag inte kan bokmärka via paddan. Många kloka synpunkter i tråden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Silvestris
10/4/19, 3:19 PM
#23

#7 Bönderna kan säkert gå ihop och få ner kostnaderna för ID-märkning. Finns kliniker idag som kastrerar, chipar och tatuerar för 600kr. Men 400kr för att ID-märka en katt som lever i 15-20 år är en skitsumma. Men som sagt LRF kan säkert ordna avtal med enskilda chippare så att det blir billigare för deras medlemmar.

TatsuOni
10/6/19, 10:32 AM
#24

På våran klinik så får du fylla i papprena på plats och så skickar kliniken in dem. Eller får och får, du förväntas göra det och det är jättebra!

Min bild av det svenska bondesamhället verkar skillja sig från vissa andras. Jag har absolut inte varit ute på varenda bondgård i Sverige, men de jag har varit på så springer det inte runt ett gäng okastrerade, halvvilda katter. Det skulle bara vara opraktiskt och dessutom så är det många bönder som bryr sig om ALLA sina djur. Därmed inte sagt att det inte finns sådana gårdar, men jag tror inte att de hör till majoriteten.

De bönder som jag har varit i kontakt med har hämtat hem kattungar som har kastrerats, vaccinerats och avmaskats. Har inte frågat om katterna har varit chippade, men jag har definitivt inte fått intrycket att de har varit snåla när det kommer till sina katter. Har katterna blivit sjuka så har de fått träffa en veterinär, precis som alla andra djur på gårdarna. Och vården av katterna har inte ruinerat småbönderna och lär knappast göra det med de större gårdarna heller.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[[eskils_]]
10/6/19, 10:42 AM
#25

#24 Jag har också träffat lantbrukare som tar väldigt bra hand om sina katter, liksom sina andra djur. ❤️

Idag kom en artikel till om förslaget att göra ID-märkning och ägarregistrering obligatoriskt:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-lag-ska-hoja-katters-status-katten-ar-en-familjemedlem

Upp till toppen
Annons: