Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 543 ggr
Pysen-10
2019-09-27 14:04

Resa bort/kattvakt/stressad katt/stressblåsa

Behöver lite råd. Ska åka bort imorgon 2 veckor. Har en katt som haft 1 anfall av trängningar 28/6, givetvis ingen aning om vad som hänt, ev i samband med att det dök upp en okastrerad hane utanför stängslet, så nu "tror" jag att det är stressblåsa. Nojjar ju nu till 210%, och all lust att åka är ju bortblåst, att nått ska hända när min pappa ska vara kattvakt (2 besök på några timmar morgon o kväll). Katten älskar pappa, när han väl vant sig, men brukar inte visa sig på typ 2 dagar först. Nu undrar jag ju då om någon vet hur snabbt en stressblåsa "uppkommer", sker det på just ett par dagar eller krävs det en längre tids retning? Köpt Feliway både spray och att ha i väggen men kan det hjälpa i detta fall? PS han får blötfoder med extra vatten och Hill's urinary stress torrisar 2 ggr/dag.  Med vänlig hälsning nojjig matte

Annons:
Uppkatten
2019-09-27 17:23
#1

#0 Har inget svar på din fråga, men tänk på att Feliway-sprej måste få avdunsta i ca 15 minuter innan katten släpps in i det rummet där man sprejat. Alkohollukten måste få avdunsta, annars kan den göra katten mer stressad. Så det är ingen bra idé att t ex gå runt och spreja lite här o där, när katten är i samma rum. Men det visste du kanske redan, ville mest påpeka det eftersom många läser på sådana här forum, och alla känner inte till det där med just Feliway-sprej.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: