Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2866 ggr
MonicaLagerquist
9/26/19, 4:59 PM

Det dummaste du hört

Vad är det dummaste du hört angående katter och livet kring dem?
Läste just nu på FB att om man kastrerar katter tidigt så förlorar de rösten,

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
9/26/19, 5:00 PM
#1

Kastrerar man en utställningskatt före sex månaders ålder så blir man utesluten från SVERAK på livstid.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
9/26/19, 5:17 PM
#2

Katter är ensamdjur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Namiko
9/26/19, 5:23 PM
#3

Att katter måste få en kull innan dom kastreras..

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

PausMaus
9/26/19, 6:46 PM
#4

Att det är djurmisshandel att jag går ut med min katt i sele.

PausMaus
9/26/19, 6:46 PM
#5
Honestyisdead
9/26/19, 7:26 PM
#6

Att långhåriga katter är skogskatt. Och alla dom som påstår att deras katter minsann.är renrasiga, dom har bara valt att inte skaffa stamtavla.

Annons:
vendelay
9/26/19, 8:10 PM
#7

Att katter aldrig skulle få för sig att hoppa från t.ex. en balkong och därför behöver de inte säkras.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

MonicaLagerquist
9/26/19, 8:25 PM
#8

Att man blir rik av att föda upp katter.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
9/26/19, 8:26 PM
#9

Att om alla kattuppfödare slutade att föda upp och istället välja att ta hand om en hemlöskatt så skulle det inte finnas några hemlösa katter.

Stolt ägare till fem La permer

Ajax1
9/26/19, 8:59 PM
#10

Norskskogskatt…. så många som säljer dem! En ny ras eller 🤔

[lifebyanki]
9/26/19, 9:27 PM
#11

katter är känslokalla (dom ger inte kärlek till oss människor)

OberonsMatte
9/26/19, 10:11 PM
#12

Något jag förundras över är den utbredda (miss)uppfattningen om att  Norsk skogkatt är en ras som har en "extra klo"(?)…  Det får jag höra väldigt ofta när jag pratar med "vanligt folk" och mina Norska skogkatter kommer på tal.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
9/26/19, 10:22 PM
#13

När jag var helt nybliven kattägare för över 30 år sedan varnade en äldre arbetskamrat för att ha katten i sovrummet på natten, eftersom "halspulsåderns rörelser kan trigga jaktinstinkten så att katten sätter tänderna i ägarens hals och sliter av den (halspulsådern alltså…)"…😮

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
kara_murray
9/26/19, 10:44 PM
#14

Att det är ju bara att avliva katten om du ska resa någonstans, det är ju bara att skaffa en ny katt sedan….

kara_murray
9/26/19, 10:46 PM
#15

Att det är ju dumt att ta sjuka katter till veterinären, det kostar ju pengar, bättre att skjuta dem….

Belimas
9/27/19, 1:51 AM
#16

Att det är djurplågeri att ha innekatt, katter är gjorda för att springa ute på fri tass då det är deras "natur"…

Honestyisdead
9/27/19, 7:20 AM
#17

För inte så länge sedan läste jag hyr en person skrev att katter som faller från låg höjd blir skadade mer än katter som faller från hög höjd. Därför nätade personen inte in balkongen trots att dom bodde på 6e våningen.

TatsuOni
9/27/19, 6:01 PM
#18

En utav våra katter har lite dålig balans och är adopterad från det lokala katthemmet (no kill). En människa vräkte ur sig att hen inte förstod varför de adopterade bort katten istället för att avliva henne. En i övrigt helt frisk katt som idag lever ett "normalt" liv på sina egna villkor.

Nästa dumma fördom… Att man inte ska adoptera äldre katter, då de ändå "blir sjuka, kostar pengar och inte lever länge". Bättre med en kattunge…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Uppkatten
9/27/19, 10:52 PM
#19

Han tatuerade sin nakenkatt. Kan garantera att det inte var något som gagnade katten.

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/932722-man-tatuerar-sin-nakenkatt-det-ar-djurplageri

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
9/28/19, 7:48 AM
#20

#19 😢

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
kattöga
9/28/19, 8:00 AM
#21

… att en katts värde är 1 krona per tass och en för svansen! 😡

Alla mina katter har varit, och är, guld värda!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
9/28/19, 8:05 AM
#22

Pratade med en person om märkning och kastrering av sin nya kattunge, som han "älskade"…. men inte ville varken märka eller kastrera (det kostade för mycket).

Men tänk om katten försvinner då, frågade jag. Svaret jag fick: Då har han valt att bo hos någon annan och då får han förstås göra det. 😮

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ajax1
9/28/19, 9:54 AM
#23

En kompis hade hantverkare hemma, dessa släppte ur innekatten!! Han fick som förslag att han skulle ha katten kopplad så händer inte en sån här sak…. (Katten återfunnen)

Pia-69
9/28/19, 11:33 AM
#24

#19 Jag hoppas katten var sövd under tiden den blev tatuerad….. Vill inte tänka på hur smärtsamt det måste ha varit för den annars!💔💔😿😭😢


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

19Mikaela93
10/6/19, 9:13 AM
#25

Att en blandis är friskare, därför kan man betala lika mycket för en sån, som för en renrasig… 🤦‍♀️

[[eskils_]]
10/8/19, 2:17 PM
#26

Att katter är "street smarta" och att det därför är helt ok att släppa ut dem i trafiken. 😡

MonicaLagerquist
10/8/19, 3:33 PM
#27

Innekatter behöver man inte försäkra.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
kattöga
10/8/19, 4:10 PM
#28

Skrock: Om en svart katt korsar din väg betyder det otur!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
10/8/19, 4:18 PM
#29

En person älskade katter, tyckte de var smarta djur.
Personen fick senare för sig att skaffa hund. Därefter är katter inte alls så smarta, utan de är dumma djur… (och definitivt dummare än hundar)! 

……..

(Jag har en katt som är listig, bestämmer själv, och smart. En katt är såå varm-hjärtad och vis och förstår precis vad jag "säger, bara jag tänker tanken. Tredje katten ger ett lite "korkat" intryck, men utnyttjar det till sin fördel, alltså listig och smart! Katter dumma djur? Pyttsan!)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

19Mikaela93
10/9/19, 7:55 AM
#30

Att alla foder för katt är näringsriktiga och bidrar till en bra hälsa… Personen i fråga ger Friskies 🤦‍♀️

TatsuOni
10/9/19, 7:05 PM
#31

Att man inte kan se skillnad på svarta katter.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

vendelay
10/9/19, 8:24 PM
#32

#31 Eller tabbys / tigrerade katter. Min mamma säger att alla såna ser likadana ut. Det trodde visserligen jag med tills vi adopterade en, han är helt olik alla andra 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
10/9/19, 8:45 PM
#33

#31-32 För utomstående är det ofta så. Jag ser inte skillnad på katter med samma färg och/eller mönster om inget gör att dom sticker ut :) Knappt ens på min blåa perser och andra när jag ser bild.

vendelay
10/9/19, 9:09 PM
#34

#33 Hm, jag tycker sällan att katter ser likadana ut. De kan ha liknande drag eller mönster men jag tycker alltid att det är något som skiljer dem. Kanske bara är olika från person till person då!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
cattisa
10/9/19, 9:37 PM
#35

Att en katt aldrig kommer när man ropar dess namn. Om den kommer så är den inte en katt utan en hund.

I så fall är min katt en hund. En väldigt vacker hund!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Tarotstollan
10/10/19, 6:04 AM
#36

Det dummaste jag hört var: om du kastrerar en katt innan den är könsmogen, så slutar kroppen växa och den får ett jättehuvud.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
10/10/19, 7:55 AM
#37

#36 🤪

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
10/10/19, 9:01 AM
#38

#36 😃

(Kunde inte låta bli… )

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
10/10/19, 12:32 PM
#39

#38

😂

Stolt ägare till fem La permer

vendelay
10/10/19, 8:09 PM
#40

#35 På tal om det - hör ofta folk (hundmänniskor) säga grejer som att "en katt som är gosig är som en liten hund" eller liknande. Alla bra egenskaper tillskrivs hunden. En katt är aldrig bara en gosig katt, utan då är det "en katt som beter sig som en hund".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Scorpio97
10/11/19, 6:30 PM
#41

#40 Det har jag också upplevt och har även upplevt motsatsen. Alltså att en hunds negativa egenskaper beskrivs som att den "är som en katt". Har en bekant som ofta gör båda sakerna och det stör mig väldigt mycket. Om hans hund ignorerar honom är den "som en katt", och om en av våra katter är gosig så är den "som en hund".


//Jessie

Annons:
vendelay
10/11/19, 6:56 PM
#42

#41 Ja, exakt så!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

91Marran
10/11/19, 7:51 PM
#43

Har fått höra att jag ska släppa ut mina skyggisar för att de vet vart de får maten. Ni som följt min tråd vet hur skygga de är och släpper jag ut dem så vågar de sig inte in igen. Länge sedan jag uppdaterade tråden dock. Har även fått höra att jag ska fånga den skyggaste och Tvångsgosa. Har hört hur mycket som helst som jag bara skakar på huvudet åt.

Mvh
Mig

Uppkatten
10/11/19, 10:14 PM
#44

#43 Du bör definitivt inte släppa ut dem, skyggisar blir ofta extremt rädda och stressade om de tvingas vara ute. Tvångsgos kan fungera bra på skygga kattungar men är inget för en vuxen skygg/blyg/stressad katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
10/12/19, 9:45 AM
#45

#44 Har slutat lyssna på folk som har dåliga idéer. Skulle aldrig släppa ut dem.

Mvh
Mig

OberonsMatte
10/12/19, 1:38 PM
#46

En häpnadsväckande dum, men vanlig förklaring till att ha en dräktig honkatt är att ägaren (som haft katten sedan den var 12 veckor) inte "hunnit" kastrera  eller inte "hunnit spara ihop" till kastrering…  Provocerande korkat och ologiskt, men något som en del tycker är en fullständigt rimlig förklaring.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
10/12/19, 6:00 PM
#47

Nej honan kan inte vara dräktig hon bor ju ihop med sin okastrerade son,´.Så de kan ju inte ha parat eftersom att de är släkt.

Stolt ägare till fem La permer

TillyBus
10/26/19, 12:05 PM
#48

Att en stamtavla "bara" är ett papper. Skrevs av folk som stöttade buskavel, vilken chock liksom 🙄

Annons:
Uppkatten
10/26/19, 3:09 PM
#49

Att hemlösa okastrerade katter som tas in kan bo i ett och samma rum till att börja med eftersom de ändå är för stressade för att para sig…. (ja, det slutade med att det blev kattungar förstås…)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dimocarpus
10/27/19, 11:54 PM
#50

Att man plågar katter för att de är innekatter.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MonicaLagerquist
11/13/19, 8:49 AM
#51

Tar man bara  en kull på sin katt så är det inte avel.

Stolt ägare till fem La permer

Calcifer
11/13/19, 1:10 PM
#52

Från en klasskompis i gymnasiet när jag nämnde att jag en dag vill ha både hund och katt: "Man kan ALDRIG ha båda, hunden kommer ALLTID döda katten!!!!!!!" 

*sneglar ner på hundkorgen där hunden ligger och myser med ena kissen*


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MonicaLagerquist
11/14/19, 6:24 PM
#53

" Jag vill inte kastrera min honkatt utan sterilisera henne så att hon kan få ha kvar sitt sexliv"

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
11/15/19, 3:44 PM
#54

om katter äter rå köttfärs så får de mask.

Stolt ägare till fem La permer

Kyllan56
11/15/19, 4:54 PM
#55

Om man kan ge katter vegansk kost, är nog bl.a det dummaste jag hört.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Niiinah92
11/15/19, 10:08 PM
#56

kortsvansade katter har problem med balansen och det är synd om dem

Uppkatten
11/16/19, 5:05 PM
#57

"Varför finns det ingen Kattsand med citrusdoft?" 

(Från en kattägare som tyckte att kattsandstillverkarna borde kunna erbjuda en "mer väldoftande" kattsand).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1/26/20, 11:28 AM
#58

Trodde nästan att jag läst och hört allt redan, men dumhetskällan är nog outsinlig… En kattägares kastrerade utekatt blev överkörd, så för att minska risken för det  med nästa utekatt fick den förbli okastrerad…  🤪

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
1/26/20, 11:35 AM
#59

#58 😮🤐🤪🤔

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
1/26/20, 12:36 PM
#60

#58 Så himla smart. Vissa har väldigt mycket otur när de tänker.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
1/26/20, 12:39 PM
#61

Såg i en grupp att någon frågade vad katter kan äta av människorna. Då skrev någon "inte rått kött eller kyckling" Sedan visade det sig att hon hade utekatter. Hon förstod inte alls att råttor möss och vilda fåglar är råa när dom äts…

annzoo
1/26/20, 2:46 PM
#62

Läste en kommentar att bengalen inte kan vara utekatt då deras päls inte är gjord för de :S

Annons:
TatsuOni
1/26/20, 6:00 PM
#63

En kvinna med en överviktig katt sa att hon inte förstod hur katter kan bli tjocka på kattmat… (Kattmat är i det här fallet billigt torrfoder och fri tillgång)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Denna kommentar har tagits bort.
MonicaLagerquist
5/23/20, 5:40 PM
#65

Jag blev lite ledsen i tisdags när jag fick hemgångrådet efter hankattskastration."Katten bör vara inne 3-5 dagar efter kastrationen."

Den är ju fortfarande fertil upp till sex veckor efter kastrationen.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
5/23/20, 5:43 PM
#66

#65 Verkar som att de enbart tänkte på infektionsrisken?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
5/23/20, 5:44 PM
#67

#65 Så dåligt :(

MonicaLagerquist
5/23/20, 6:28 PM
#68

#66 Jo det är väl så.Funderar på att påpeka det när jag besöker dem på måndag.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
5/23/20, 6:37 PM
#69

#68 Kan ju vara intressant att höra hur de tänker.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
micki78
5/26/20, 11:34 AM
#71

Katter äter inte giftiga växter.

( - Som om katterna skulle veta vilka som är giftiga och inte lixom).

MonicaLagerquist
5/26/20, 12:03 PM
#72

Nu har jag pratat med veterinär angående hemgångsråden och de skulle göra ett tillägg om att "fertila"  nykasterade katter ska hållas inne i fem veckor.

De hade bara inte tänkt på det.

Stolt ägare till fem La permer

TatsuOni
5/26/20, 3:41 PM
#73

#72 Så bra att de ska ändra det nu!👍


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

MonicaLagerquist
5/26/20, 3:52 PM
#74

#73 👍

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: