Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 672 ggr
Pysen-10
9/20/19, 5:47 PM

"Loppig" katt

Nån mer som varit med om att en katt beter sig som om nått biter den och katten springer runt i panik? Har en 8 årig honkatt som är jättefin i pälsen, blank och mjuk men får ibland fnatt, precis som om nått biter henne och hon flyger iväg, tvättar sig och springer och "gömmer" sig under skåp, säng mm. Måste ju vara otroligt jobbigt för henne och härom natten somna vi vid halv tre på natten eftersom hon for omkring 😥.

Annons:
SuperLimm
9/20/19, 6:01 PM
#1

Hur ser huden ut? Har ni varit i kontakt med veterinär? 

Bara för att pälsen är fin så måste inte huden vara det.

Mvh Linn

Uppkatten
9/20/19, 6:25 PM
#2

Hur länge varar kattens beteende? Hur ofta inträffar det?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
9/20/19, 7:04 PM
#3

Kan det vara klåda som orsakas av nån hudirritation? 🤔Jag skulle ha konsulterat en veterinär om jag hade en katt med det beteendet.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Caeli
9/20/19, 7:05 PM
#4

Så där gör vår katt när det har råkat komma in en fluga eller annan flygande insekt. Han avskyr när de landar i pälsen och av någon anledning verkar de gilla att jaga honom!

Pysen-10
9/20/19, 7:12 PM
#5

Hon beter sig lite som om det är någonting som flyger som hon blir livrädd för men jag ser inget. Hon kan även ligga och sova sen flyger hon bara iväg och tvättar sig hysteriskt lite var som, finns inget speciellt ställe som irriterar. Kan vara helt normal i dagar sen får hon dessa "tics". Värsta var i onsdags då hon höll på mellan 20- 02.30, sen var hon helt normal hela torsdagen, idag har hon haft ett par "tics". Det lugna ner sig ner jag borsta henne.

Pysen-10
9/20/19, 7:12 PM
#6
Annons:
Pysen-10
9/20/19, 7:15 PM
#7

Hon beter sig oxå som om det kryper eller biter nått, typ "hudryckningar" och då sprätter hon iväg, gärna in under nått. Sen kan hon blogga och tvätta sig helt normalt utan att verka irriterad av nått.

Pysen-10
9/20/19, 7:16 PM
#8

"Ligga" inte "blogga" 😅.

Uppkatten
9/20/19, 7:17 PM
#9

Jag har sett liknande beteende på en av mina tidigare katter, men det höll aldrig på längre än någon minut som jag minns det. Hittade aldrig någon egentlig förklaring.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pysen-10
9/20/19, 7:22 PM
#10

Ja det är ju jättejobbigt för henne, tycker jag, hon verkar dock inte speciellt brydd mer än just när det händer.

OberonsMatte
9/20/19, 9:26 PM
#11

Det du beskriver skulle kunna vara något som heter Feline hyperesthesia syndrome (FHS) eller Hyperestesi (på svenska) som innebär att det finns en överkänslighet i huden. Symtom är ryckningar i pälsen  och att katten plötsligt börjar slicka eller bita där som om som om något kliar och att katten i samband med det även blir väldigt aktiv och far omkring.

Sajtvärd Katter iFokus

Ajax1
9/21/19, 3:23 PM
#12

Om det är en utekatt, kan det vara igelkottsloppor. Jag har använt medel för fästingar, loppor och löss, och min katt återgick till det "normala". Frontline använder jag.

Upp till toppen
Annons: