Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 953 ggr
jasselan
2019-09-18 14:16

sjuk katt från uppfödaren?

Hej!

Är ny här så vet inte vilken grupp som passar bäst för denna fråga men hoppas detta går bra.

För 2 månader sen hämtade jag hem min första katt (brittisk långhårig), Hon är besiktad och vacinerad inom 7 dagar från att vi hämtade henne. Uppfödare har berättat att hon och hennes syskon hade curona när de va yngre, en verkade ha utvecklat fip och avled tyvärr. Men hon påstod att min katt hade varit fri från det i två månader när vi skulle hämta henne (hon var 4 månader när vi tog över henne). 
Sedan andra veckan hon kom hit har hon varit dålig i magen till och från i nu 2 månader. Ger fortiflora och speciallfoder rekomenderat av vet.  Men sista veckan har hon istället blivit hård i magen och verkar svårt att få ut bajset då jag kan se att hennes anus öppnas och de kommer ut en del av insidan och det finns en lite bajskorv där inne. Har sett en del av insidan på anus sedan vi hämtade henne men enbart när hon sträckte på sig så rumpan blev "putande".

Har bokat tid till vet och ska dit på fredag för att kolla upp detta i samband med kastrering. 

Till min fråga, Kan man kräva någon som helst avdrag på priset av kisen nu i efterhand eller att uppfödaren hjälper till att betala vetrinärkostnader?

Jag har försäkringsbolaget moderna försäkringar med dubbel vetrinärvård samt doldafelförsäkring. 

Har lagt ut över 3000kr hittils och lär bli mer efter fredag beroende på vad hon har för fel med anus (räknar inte med kastreringen). 

Hoppas någon kan hjälpa mig eller vet vart jag kan vända mig för svar. 

Kram Jasmine

Annons:
MonicaLagerquist
2019-09-18 14:35
#1

Coronaviruset är ca 80 % av alla katter. Det i sig är inget farligt. Det är när det muterar och blir till FIP som det är farligt.

Vad åt katten för mat tidigare och vad äter den nu?
Är den parasittestad?

Har katten varit daglig i magen länge så kan det ta lång tid innan tarmen läker.

Jag skulle avvakta med kastrationen tills katten är frisk och bra i magen.

Äter hon torrfoder?

Stolt ägare till fem La permer

annzoo
2019-09-18 14:41
#2

Ang Corona viruset kan du nog inte få prisavdrag om katten var frisk vid köpetillfället. Katten hade troligtvis Corona viruset då du köpte katten då i stort sett de flesta katter har viruset men inte alla uppvisar symptom och de är bara några få procent som muterad och blir till FIP som är dödlig. Om hon varit dålig i magen sedan andra veckan är min fundering om du gav annan mat än de som katten var van vid hos uppfödaren? Har katten känslig mage kan foderbyte göra att katten får diarré eller om man helt plötsligt ger större mängd blötmat än den är van vid. Om du åker till veterinären så be dem att vätska upp katten. Är man lös eller hård i magen behövs extra vätska. Nu vet jag inte vilket special foder du ger till katten men enligt min veterinär så är det inte ovanligt med förstoppning av veterinär foder. (Har själv haft en katt som blivit det). Av din beskrivning av tarmen syns så kan det vara anal framfall men kan även vara ändtarmsframfall. Den förstnämnda är som jag förstått lindrigare, den andra behöver opereras. Hoppas veterinären kan hjälpa dig

Lona
2019-09-18 16:04
#3

Har du kontaktat uppfödaren om detta och vad har i så fall sagts?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
2019-09-18 16:07
#4

Min gissning är att din katt kan ha fått ett nytt skov av (symptom på) coronavirus i och med den stress som katten utsattes för när den bytte hem. Vid stress så svackar ofta immunförsvaret lite och snuva och andra virussjukdomar kan bryta ut. Det här ser man mycket ofta på t ex landets katthem.

Även om din katt inte hade symptom på coronavirus när den lämnade uppfödaren, så kan den ju ännu ha burit på infektionen, tänker jag. Corona läker ofta ut inom några månader, men katten återinfekteras lätt, så har man många katter ihop så kan infektionen går runt-runt mellan katterna. En del katter kan vara bärare av Coronavirus i flera månader/år - men även dessa katter kan så småningom läka ut sin virusinfektion om man har tur.

För att minska risken för att katten återinfekteras så gäller det att hålla väldigt rent i kattlådorna. Alltid ta bort avföring så snabbt som möjligt, torka bort ev. bajsfläckar från kattlåda/golv, byta Kattsand ofta o s v. 

Man bör också hjälpa kattens mage att komma i så bra balans som möjligt, på katthemmet använder vi ofta ID eller Intestinal torrfoder i de här lägena under en period (även till katter som inte är vana vid den typen av foder, och det brukar ge ett gott resultat). Även Fortiflora och liknande preparat kan ha god effekt. Diskutera med din veterinär. Först när katten är stadigvarande stabil i sin mage kan man sedan successivt prova att gå över till annat foder (och då backar man om man märker att magen ännu är känslig för annat foder).

När det gäller mer fysiska symptom/medicinska besvär så är vår policy här på Katter i Fokus att alltid hänvisa till veterinär. Jag hoppas dock att du redan har diskuterat problemen kring kattens anus med veterinärmottagningen, så att de har fått den informationen i samband med att du bokade tid för din katt.

En katt som är dålig i magen brukar man vanligtvis avvakta med att kastrera. Det är onödigt tufft för kattens kropp att jobba både med t ex en pågående infektion och med läkning av operationssår.

Hoppas att det ordnar sig snabbt för din kisse. Det är inte kul med Corona, men oftast går det att få ordning på det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

jasselan
2019-09-18 23:17
#5

Jag bytt inte foder när ja fick henne men uppfödaren sa att hon alltid skulle ha torrfoder framme (och få våtfoder 2ggr per dag). Gjorde allt uppfödaren sa, skulle aldrig börja mixtra med något nytt. Dock åt hon väldigt mycket och magen var svullen. Den lösa magen kom i samband med det så jag rådfrågade vet som inte alls tyckte hon skulle ha tillgång till mat hela tiden (började märka rätt fort att hon är väldigt matglad). Jag började ge mindre men det hjälpte inte så då tyckte vet att jag skulle börja med gastro intestinal foder i små portioner runt 7 gånger per dag samt fortiflora. Har även gett kokt torsk.

Funderade med på om det kunde vara stressrelaterat men hon har varit väldigt cool sedan dag ett. Läst på mycket om curona och är noga med att rengöra låda och badat henne när diarren slutat.

Skrev i inlägget att jag bokat tid hos vetrinären angående hennes problem i samband med hennes kastrering. 

Hon har varit bra i magen i över två veckor nu och har alltid mått bra i övrigt trots alla problem, hon är så duktig :D

Att anuset åker ut lite när hon sträcker på sig har det varit sedan vi hämtade henne. 

Har berättat för uppfödaren om den lösa magen men hon tyckte inte jag skulle prata med vet utan trodde att hon kunde ha ätit jord eller  någon fluga (men jag pratade med vet ändå och tur de eftersom det har återkommit  2 gånger till efter det och helt utan någon anledning)

Tack för hjälpen :)

Uppkatten
2019-09-19 07:32
#6

#5 En flytt innebär alltid stress för katten även om katten verkar klara det bra.

Anmärkningsvärt att uppfödaren rådde dig att inte prata med veterinär. Bra att du stod på dig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: