Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 481 ggr
Syntium
2019-09-17 15:40

Vad behövs?

Jag har bestämt mig, det blir katt inom överskådlig tid. Eftersom det var ett tag sen sist så undrar jag: vad behövs? Och så undrar jag också: när man börjar vänja kattungen vid att vara själv hur lång tid börjar man med och ökar med sen? Jag är hemma ganska mycket men vissa tillfällen blir den ju själv men vill försöka vänja så gradvis det är möjligt.


"I'm too old for this shit."


Annons:
Syntium
2019-09-17 15:45
#1

En till fråga: är det dumt att köpa begagnade klösträd? Tänker att ny katt ratar det för att det luktar katt redan?


"I'm too old for this shit."


Uppkatten
2019-09-17 17:50
#2

Jag rekommenderar, liksom de flesta katthem, att man inte har en ensam kattunge utan att man alltid har två kattungar. Då har de alltid sällskap av varandra, och har någon att leka och busa med (vi tvåbeningar brukar ha svårt att kunna ge kattungar den lek-stimulans som de behöver). Vill man bara ha en katt så är det bättre att skaffa en vuxen katt som man vet trivs ensam (det varierar från katt till katt). 

Men även om man har två kattungar så får man förstås se till att vara hemma mycket med dem, tills de känner sig trygga där hemma, och tills man har lärt känna varandra och varandras vanor.

När det gäller begagnade klösträd så finns alltid en risk för smitta (om katten som haft trädet t ex haft snuva, öronskabb eller annat nyligen). Så jag skulle själv inte chansa utan köpa en ny klösmöbel. Ett alternativ är förstås att man köper begagnat men sanerar noga alternativt ställer klösmöbeln "i karantän" under en tid. Men själv skulle jag inte göra det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: