Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1032 ggr
Lynx_
2019-09-14 22:57

Räddare eller dominansbeteende?

Hej!

Tänkte hör med er vad ni har för tankar om katternas beteende. Har tre katter Leo, Nala och  Sally. Leo och Nala är syskon och sex år gamla, har levt med varandra hela livet. Sally är tre år gammal och är nykomlingen.

Nala och Sally kan busa och leka fint med varandra men ibland går det överstyr och Nala biter Sally rejält så hon skriker, då kommer Leo och attackerar Nala. Vad är anledningen till att Leo alltid försvarar Sally? Det hände exakt samma sak varje gång och Leo blir jättearg och biter Nala väldigt mycket och slår henne så jag får ofta försöka göra så Leo tänker på något annat.

Sally tycker mycket om Leo och vill ofta sova bredvid honom, men Leo verkar inte alls intresserad av Sally utan låter henne sova hos honom.

Vad har ni för tankar? Är det dominansbeteende eller vad kan det vara?

Annons:
OberonsMatte
2019-09-15 00:11
#1

Min spontana tanke är nog att Leo blir stressad och skrämd av situationen och egentligen bara försvarar sig själv när han attackerar Nala, dvs. att han hanterar den skrämmande situationen (tumultet och Sallys skrik) genom att attackera en  konkret och närvarande individ som då får "symbolisera" det hotfulla.

När det gäller katters dominansbeteenden så är det skillnad på att vara dominant och försöka dominera. Katter som är dominanta (i betydelsen att de har hög status) har en självklar pondus och upplevs ofta som harmoniska och oberörda i samspel med andra katter. Katter som på ett övertydligt sätt försöker dominera (t.ex. genom att skrämmas och mobba om de får chansen) är oftast egentligen ganska osäkra och rädda katter.

Jag tycker att det är jätteintressant med relationer inom olika kattgrupper och vill gärna veta mer om din grupp. Hur ser Leos och Nalas egen relation ut (när Nala inte leker/bråkar med Sally)? Var Sally vuxen när hon flyttade in? Sover några katter ihop och på vems initiativ? Om de tvättar varandra, vem tvättar och vem blir tvättad? Är det några katter som stryker sig emot varandra och några som aldrig gör det?

Sajtvärd Katter iFokus

Lynx_
2019-09-15 22:12
#2

Ja jag har väldigt svårt att se vem det är av katterna som är dominanta eftersom Leo attackerar Nala, Nala attackerar Sally och Sally attackerar Leo. Det är alltid samma, aldrig att Leo skulle attackerar Sally.

Leo och Nala var innan med varandra mycket men runt 2 års åldern slutade Nala att vara med Leo helt. Nala är aldrig med någon av de andra katterna, om Sally kommer fram och stryker sig emot Nala så tvättar Nala henne en liten stund som brukar avslutas med ett slag mot Sally. 

Sally var kattunge när hon kom och har försökt umgås med både Nala och Leo men Leo är den enda som accepterar hennes sällskap. De sover ofta tillsammans och tvättar också varandra. Ibland när Leo är rädd brukar han lägga sig vid Nala men aldrig annars. Nala sover alltid själv och om Sally lägger sig bredvid henne ser hon besvärad ut. Hoppas detta kan ge lite mer bakgrundsinfo om katternas beteende.

OberonsMatte
2019-09-16 20:57
#3

#3 Jag kan förstås inte fastställa exakt hur det är i just din kattgrupp, men rent generellt så får katter som är äldst och först i reviret hög status och de som tillkommer därefter som kattungar får en underordnad position.

(För att ha och behålla hög status i en grupp krävs också att katten har en stabil  grundtrygghet och ett gott självförtroende, annars kan yngre katter så småningom upptäcka svagheterna och börja utmana den katten genom mer eller mindre öppna statuskonflikter).

Vid 2-4 års ålder uppnår katter något som kallas social mognad och det är egentligen först då de blir vuxna "på riktigt" (vilket t.ex. innebär att de får en mer utvecklad status- och revirkänsla) . Att Nalas och Leos nära syskonrelation förändrades vid 2 års ålder kan absolut ha med det att göra. Eftersom de är syskon finns det ingen given "regel"  som automatiskt ger den ena katten statusmässig fördel över den andra. 

För att utläsa hur katternas relationer ser ut bör man framförallt uppmärksamma tecken på samhörighet, för tecken på undvikande (t.ex. att de inte vill sova tätt ihop) kan lika gärna vara en del av kattens personlighet.

Att leka med varandra, hälsa med upplyft svans och att stryka sig emot och tvätta/bli tvättad är väldigt tydliga tecken på samhörighet och acceptans. Vad jag förstår så brukar både Nala och Leo tvätta Sally? Att tvätta är ett tydligt tecken på samhörighet, men är även en slags dominanshandling eftersom kattmammor tvättar sina ungar.

När katter "attackerar" varandra är det inte alltid p.g.a. mobbning eller med aggressiva avsikter utan kan även vara tänkt som lek (hoppa på eller jaga) eller som ett "uppfostrande" tillrättavisande (bit i halsen eller smäll på huvudet under tvättning). För att skilja på vad som är vad gäller det att studera katterna och se hur de svarar på och beter sig efter en sådan händelse. I vilka sammanhang blir t.ex. Leo attackerad av Sally,  på vilket sätt och hur reagerar Leo då?

Sajtvärd Katter iFokus

Lynx_
2019-09-18 20:57
#4

Ja det är väldigt intressant att studera deras beteende och jag har alltid haft svårt att förstå vem det är som styr här hemma. En sak som Nala gör som de andra inte gör är att hon är på vakt, tittar mycket på katterna som är utomhus, om vi får gäster är hon den första som hälsar och när de andra blir rädda är hon den sista som lämnar situationen.

Ja jag har den uppfattningen att ibland vill Leo bara leka med Nala men hon vill inte och då börjar Leo bita henne och slå henne. När Nala börjar skrika går Leo upp i varv och får stor svans.

En situation med Leo och Sally som jag kommer ihåg hände i datorstolen, från början låg de och sov lugnt. Sedan bet Leo Sally ( Leo är den som biter mest här hemma) och då slog Sally honom hårt på huvudet. Leo försökte igen och då slår Sally honom så hårt på huvudet så det hörs ( Sally är väldigt liten hona).  Leo får ta emot några fler smällar från Sally sedan hoppar han ner. Så det slutar med att Sally ligger kvar i datorstolen. Jag är ändå glad att Sally kan säga ifrån till Leo.

Upp till toppen
Annons: