Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 880 ggr
saimon
2019-09-14 08:54

Kattpensionat??

Jag har en ragdoll kille på snart två år. Han är väldigt bortskämd. Han är sällan ensam hemma. Ett par timmar när vi handlar. Som mest har han varit ensam 6-7 timmar. Då försöker vi busa eller gå iskogen med sele innan vi lämnar honom. Han är van att följa med. När vi hälsar på hos barnen , campar o.dyl. Han gillar att åka bil. Sätter sig vid dörren när han hör att vi tar nycklarna. Vi har alltid lite samvetskval när vi lämnar honom några timmar. Problemet nu är att vi hade tänkt åka bort en vecka i februari då maken fyller jämnt. Jag har varit och tittat på ett kattpensionat som verkar bra med utegård. Problemet är att där sitter han i ett rum många timmar utan sällskap. Naturligtvis kollas och kelas det med katterna med jämna mellanrum. Det andra problemet är att man får inte ta kattlåda och sand med sig. De har egen sand och små kattlådor med väldigt lite sand i. Vår bortskämde har en stor låda med mycket sand han gräver ner det djupt. Han är ju en stor katt. Vi hade tänkt lämna honom ett par dagar när vi är hemma bara för att se att det funkar. Ursäkta det långa inlägget. Är det någon som har erfarenhet av kattpensionat???

Annons:
OberonsMatte
2019-09-14 11:17
#1

Jag har ingen egen erfarenhet av kattpensionat, men tycker att det låter konstigt att de inte kan erbjuda katten den lådsituation som katten är van vid om man har det som  önskemål.  Har du frågat särskilt om det och fått ett definitivt nej på den frågan? Inte ens om ni betalar för den extra sandåtgången?

Jag tror att de flesta katter klarar vistelse på kattpensionat alldeles utmärkt och bara byte av miljö är ju stimulans i sig., men att katten blir hänvisad till en mindre optimal lådsituation som riskerar att leda till negativ stress känns väldigt onödigt.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2019-09-14 13:30
#2

Jag reagerar också på vad du berättar om kattlådan på kattpensionatet. Det är ju superviktigt att det fungerar med just kattlådan, eftersom det kan vara svårt nog ändå för många katter att kissa och bajsa när de hamnar "utanför hemmet" (t ex på ett djursjukhus, pensionat, i nytt hem o s v). 

Man bör ju helst ha både samma sorts kattlåda och samma sorts Kattsand som i hemmet, för att underlätta för katten. Gissar att de har små kattlådor för att slippa slänga en massa Kattsand i onödan, men för katterna är det inte optimalt. Katter vill kunna gräva. 

Tänker att det kanske också kan "riskera rumsrenheten" hos känsliga katter.

Så jag säger som så ofta: gör det lätt för katten att "göra rätt".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2019-09-14 19:30
#3

Där jag lämnat mina katter får man ta med egen sand. Låter väldigt konstigt att man inte får det.

saimon
2019-09-14 19:56
#4

Tack för alla svar. Ska kolla om jag för lämna stor kattlåda plus egen sand. Går inte det så stannar vi nog hemma. Saimon är viktigast!!!!!

Anmaja
2019-09-15 12:00
#5

Jag har lämnat min Lussekatt på ett par olika kattpensionat och varit hyfsat nöjd med det. Men han mådde bäst av att vara hemma i sin vanliga miljö med passning två gånger per dygn av goda vänner. Detta även om jag varit borta en hel vecka vilket nog bara skedde en eller två gånger under hans tolvåriga liv.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

saimon
2019-09-16 08:53
#6

Jag har funderat på att lämna honom hemma med passning av kompisar också.Hade vi haft en kompis till honom så hade det det kanske varit ok. Som sagt han är väldigt bortskämd med att ha sällskap. Han är ragdoll och vill alltid vara med. Jag är rädd att det inte blir någon resa.

Annons:
annzoo
2019-09-16 14:19
#7

Känns som smittspridning ökar om pensionatet använder egna kattlådor. Både annan sand och lite sand i kattlådan gör att du får en katt tillbaka som mår dåligt och börja kissa utanför kattlådan. En katt som inte är nöjd med kattlådan blir stressad. Jag hade kollat efter ett pensionat som ser bra ut och där man få ta med sig egna saker inte saker som delats med andra katter. Kolla om pensionatet Ven har försäkring och vilka rutiner de har om katten blir sjuk eller skadad

Honestyisdead
2019-09-16 14:32
#8

#7 Ett pensionat sanerar lådor och boxar med inredning mellan varje katt.

Upp till toppen
Annons: