Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2169 ggr
TomMelker
2019-09-12 00:32

Utväxt på trampdynorna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett litet tag sen upptäckte jag att min katt hade en utväxt på ena trampdyan. Men igår märkte jag att det dyckt upp på alla hans framtassar och några på backtassarna. Just dem på framtassarna är inte speciellt långa (någon enstaka mm bara, men på en utav hans baktankar har jag funnit en utväxt som är runt samma längd som hans klo). Jag undrar om detta är något som är farligt? Har försökt googla lite men hittar inte riktigt något så jag är tacksam för svar:)

Annons:
TomMelker
2019-09-12 00:34
#1

Vill tillägga att han inte värkar ha ont på något sätt, kan klappa hans tassar utan problem.

Ary
2019-09-12 01:20
#2

Jag tycker att du ska passa på att fråga en veterinär i samband med vaccination eller liknande. I vilket fall hade jag frågat en veterinär…

OberonsMatte
2019-09-12 10:12
#3

En av mina tidigare katter hade också små utväxter längst ut på några av tåtrampdynorna. Jag passade på att fråga veterinären om det när katten var där i ett annat ärende och hon sa bara att det var som typ förhårdnad hud och att "det blir så ibland".  Mer information kan man få om man googlar på "horned paws" och då står det att det kan uppstå i samband med andra sjukdomar, men att det även förekommer hos friska katter.  T.ex. här: http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/horned-paws

Sajtvärd Katter iFokus

TomMelker
2019-09-12 12:00
#4

Tack så mycket, ska prata med en veterinär när jag får tillfälle bara för att vara på den säkra sidan:)

annzoo
2019-09-12 17:33
#5

Hornutväxt. Fast finns den på flera tassar bör de kollas upp då förutom ofarliga utväxter även kan bero på liknande utväxter ibland kan vara relaterade till tumörsjukdomar, autoimmuna sjukdomar eller allvarligare virussjukdomar såsom FIV och FeLV (katt-aids och leukos). Det kan även vara tal om en mindre allvarlig svamp- eller bakterieinfektion.

TomMelker
2019-09-12 17:50
#6

Oj okej, ja då måste jag nog ta honom till vetrineren så snart som möjligt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: