Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1359 ggr
Darkelf
9/8/19, 11:03 PM

Blinkhinnan täcker 1/3 av ögonen (kattunge)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Köpte nyligen kattungar från en oseriös försäljare, men betalade nästan lika mycket som för raskatter med stamtavla. Tanken var att köpa en Birma, men bi blev väldigt tagna av kattungarna för de är så vackra. Jag var hos veterinären och blev ordenerad Metacam, som är antiinflammatorisk och smärtstillande. Det hjälpte inte ett dugg. Provade sedan att avmaska dem med Milbemax för kattungar utan resultat. Kattungarna behöver besiktas innan de försäkras och jag fick rådet att vänta framtill de blev friska. Bifogar bilder så att ni kan få ett hum och möjligtvis ge mig råd. Finns det några huskurer?

Annons:
Honestyisdead
9/8/19, 11:16 PM
#1

Du måste till veterinär igen. Det finns inga huskurer för något du inte ens vet vad det beror på. Mycket synd att du stöttade en oseriös avel.

OberonsMatte
9/8/19, 11:28 PM
#2

Hur länge har du haft kattungarna och hur länge har blinkhinnorna synts? Har de inga andra symtom?  Lite märkligt att du fick Metacam som är smärtstillande och inflammationsdämpande så vad sa veterinären vid undersökningen? Hur länge sedan är det du avmaskade dem?

Sajtvärd Katter iFokus

Darkelf
9/9/19, 12:10 AM
#3

Hej och tack för ett snabbt svar! @Hera Jag ska till veterinären igen på onsdag. Jo, det är väldigt tråkigt. Inte kan man kräva tillbaka pengarna heller, men det skulle jag aldrig göra om det gick, för att jag älskar mina katter. @Oberonsmatte Jag har haft kattungarna i över 2 veckor och blinkhinnan trädde fram på båda nästintill samtidigt, men de är mer framträdande på katten med störst ögon förstås. Inga andra symptom förutom att hon nyser mycket och hade diarre i två dagar, vilket kan vara pga avmaskningsmedlet. Lite gul och genomskinlig gegga på ögonen ibland i samband med att hon vaknar från en tupplur. Veterinären tittare på henne i under 5 min och fick 525 kr för det. Hon vill att jag kommer tillbaka igen för att ta prover på ögonen om Metacam inte fungerar. Proverna kostar 2095 kr.

OberonsMatte
9/9/19, 12:25 AM
#4

#3 Var de vaccinerade när du fick hem dem?

Sajtvärd Katter iFokus

Darkelf
9/9/19, 1:42 AM
#5

Nej, det var de inte. Tror du att det kan vara kattsnuva? Finns en som skrev att det kan vara det i ett annat forum nämligen.

Darkelf
9/9/19, 1:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Misstänkte ögoninflammation tidigare, när hon endast var rosa runt ögonen. Sedan tillkom problem med blinkhinnan.

Annons:
Darkelf
9/9/19, 1:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Help me! (Säger katten) 😔

Uppkatten
9/9/19, 6:47 AM
#8

Blinkhinnorna kan synas vid en rad olika tillstånd (t ex maskinfektion, virus), det är ett ganska ospecifikt tillstånd. Men har det gått ett par veckor sedan avmaskning utan förbättring så bör veterinären få titta på dem igen och kanske ta lite prover. För en kattunge innebär det stress att flytta hemifrån, och stress kan leda till att olika infektioner bryter ut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
9/9/19, 1:15 PM
#9

Försäkra kattungarna redan nu. Du kommer få reservationer eftersom kattungarna är sjuka, men de är skyddande för olycksfall. Om du väntar med att försäkra tills kattungarna är friska kommer du fortfarande få reservationer pga tidigare sjukdom så du tjänar ingenting på att vänta. I övrigt behöver kattungarna utredas ordentligt. Att blinkhinnan är framme betyder bara att allmäntillståndet är nedsatt, det säger inget om varför.

Darkelf
9/10/19, 6:00 AM
#10

Tänkte uppdatera med goda nyheter. Fick råd av veterinären att prova ett annat avmaskningsmedel och 1 dygn senare är kattens ögon betydligt bättre. Hon är fantastiskt vacker igen, men det viktigaste är självklart att hon mår bra. Därtill är katterna försäkrade. Vill även passa på och tala om för andra som vill köpa katt att hålla sig till seriösa uppfödare. Det gynnar både er som köpare och katter. Börjar man enkom titta på hur katter ser ut och struntar i allt annat kan man få ett helvete.

Upp till toppen
Annons: