Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 436 ggr
Syntium
2019-09-08 21:15

Vad kostar en Birma i drift?

Som rubriken lyder, vad kostar era katter i månaden ungefär med Kattsand, mat, försäkring + annat?


"I'm too old for this shit."


Annons:
OberonsMatte
2019-09-08 22:24
#1

Jag har 4 katter och bara försäkringarna kostar drygt 900 kr i månaden.. Birma räknas som en högriskras så min 11-åriga Ragdolls försäkringskostnad är därför  märkligt nog lägre än min 8-åriga Birmas, trots att de har samma villkor när det gäller ersättningstak och självrisker.

Mat och Kattsand beställer jag huvudsakligen i större mängder, men vad det kostar utslaget på en månad har jag inte räknat ut. Extra dyrt är det iallafall nu när jag försöker truga i min 15-åriga katt olika sorters njurdietfoder i blötmatsform och jag får slänga hälften av dyra portionsförpackningar.

Sajtvärd Katter iFokus

Syntium
2019-09-08 22:44
#2

Så vad tror du det blir per katt då ungefär?


"I'm too old for this shit."


OberonsMatte
2019-09-08 23:08
#3

#2 Rätt svar på första frågan i Mjaus kattkörkort (vad kostar det att ha katt?) är "räkna med 5.000 - 10.000 kr om året". Hur mycket det faktiskt blir är individuellt, men det är viktigt att ha med i beräkningen att det kan bli dyrare än den billigaste kattmaten och det billigaste kattsanden/ströet. Om katten inte tål eller inte gillar något så kan man bli så illa tvungen att välja dyrare alternativ. Vissa år blir även dyrare än andra, särskilt om det tillkommer oförutsedda veterinärbesök.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: