Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1002 ggr
J.L
9/1/19, 6:03 PM

Ny katt, vad kan jag vänta mig?

Hej! Kampfisk här! Eftersom jag blev blockerad härifrån, fick jag skapa en ny inloggning. Dels för att jag såg att det skrevs i mitt inlägg, men även för att jag vill ha tips och råd. Vilket jag hoppas ni vill ge mig. Som ni som läst inlägget ”små problem, hjälp önskas” vet så togs min älskade Polly bort. Nu har jag hittat en ny kisse att hjälpa mig genom denna tunga period som givit mig enormt med ångest. Polly gav mig 10 ångestfria dagar, längsta nånsin för mig. Får hem min nya kompis nästa helg, eventuellt. Hon ska steriliseras på tisdag, och om hon återhämtat sig till helgen så får jag hämta henne då. Runt 1 år, hona, otroligt kelig och social. Hon är från ett katthem i Söderhamn, så jag får en kompis och hon får ett nytt hem. Win win 😊 Frågan är nu, vad kan jag vänta mig när hon kommer hit? Kommer städa lägenheten innan hon kommer, dammsuga och skura. Har bytt sängkläder, ska tvätta filten som Polly legat mycket på. Kommer använda mig av alla leksaker och klösgrejer som Polly använde. Men Polly klöste även lite på ena hörnet av soffan. Är det något jag bör oroa mig över att min nya katt kommer reagera negativt på? Vad kan jag göra för att förhindra eventuella oroligheter eller mer klös på soffan? Eller revirkissning? Ja, allt egentligen. Detta är ingen orolig katt, hon verkar trygg med allt. Men vill liksom inte ”förstöra” något. Så snälla, ge mig alla tips ni har! Gärna naturliga hjälpmedel. Är inte så mycket för konstgjort, men använder det om det behövs 😊 Om ni inte vill ha mig här, så ta bort inlägget och blocka mig igen då.

Annons:
MonicaLagerquist
9/1/19, 6:26 PM
#1

Härligt att du får chansen att få hem en liten kisse.

Jag hoppas att katten kastreras och inte steriliseras.

Jag tror inte att din nya katt kommer att ha problem med dofter från Polly.

Nu har du ju ett katthem i ryggen som kan hjälpa dig om problem uppstår.

Stolt ägare till fem La permer

J.L
9/1/19, 6:44 PM
#2

Vad är skillnaden mellan kastrering och sterilisering? Jag trodde hanar kastrerades och honor steriliserades 🙈

Honestyisdead
9/1/19, 6:46 PM
#3

Du hade inte råd att behandla din förra katt med forl och kom med väldigt märkliga och felaktiga påståenden om sjukdomen som drabbar extremt många katter.

Så mitt råd är att inte ta in någon katt, för du kan ju inte ge vård när det behövs!

Är man blockerad så är man, oavsett konto.

MonicaLagerquist
9/1/19, 7:09 PM
#4

Människor steriliseras då har man kvar könsdriften men kan inte få barn Katter kastreras då försvinner könsdriften och katten kan inte bli dräktig.

Stolt ägare till fem La permer

J.L
9/1/19, 7:11 PM
#5

#3 jag sa aldrig att jag inte hade råd, jag ville bara inte se min katt lida. Kom inte med den skiten nu, ge mig hjälp istället? #4 okej! Jag trodde det var samma sak 😊

Honestyisdead
9/1/19, 7:14 PM
#6

#5 En katt med forl lider inte om man tar sitt ansvar och behandlar det.

Eftersom ca 1 av 3 katter får för är risken väldigt stor att även denna katt får det. Låt den komma till någon som behandlar det.

Det var för övrigt din vän som tog upp det där om pengar.

Annons:
MonicaLagerquist
9/1/19, 7:17 PM
#7

#5 Har det gått för långt kan man tyvärr inte göra något.Min hona fick somna in i våras pga att käken var uppluckrad.På henne hade vi i omgångar dragit ut tänder men nu gick det inte längre.Släpp det och låt bli att skuldbelägga andra.

Stolt ägare till fem La permer

J.L
9/1/19, 7:19 PM
#8

#7, hoppas du menar #6. Isåfall, tack för ditt stöd ♥️ #6 du såg inte hur långt det hade gått på Polly. Jag anser att man inte ska låta djuret lida, även om det innebär att en annan får lida istället. I detta fall, jag. Snälla, sluta skuldbelägga mig.

91Marran
9/1/19, 7:22 PM
#9

Är man blockad så är man.

Mvh
Mig

MonicaLagerquist
9/1/19, 7:22 PM
#10

Sorry #6 Skulle det vara.

Stolt ägare till fem La permer

J.L
9/1/19, 7:28 PM
#11

#10 tack för ditt stöd, du är den enda som stöttar mig i detta! Det är otroligt, av drygt 900p medlemmar, så är det en som stöttar mig. EN! Ni andra skuldbelägger mig bara, ger mig inte den hjälp jag behöver och låter mig inte sörja ifred. Till er vill jag fråga en annan sak… Jag har två akvarium, älskar fiskar! En av mina fiskar fick svampinfektion. Han fick ett sår på ena sidan, som sedan fick en svampinfektion. Jag behandlade det i tre dygn, men det hände inte mycket. Jag rådfrågade zooaffären jag handlar hos, rådfrågade andra akvarister, alla sa att han skulle avlivas. Han åt som vanligt, simmade och så. Men jag såg att han mådde dåligt. Han var kungen i akvariet, och nu var han nedtryckt som tusan. Men han kunde leva vidare. Jag valde att låta honom somna in, för det var inte rätt för honom. Var jag elak då också?

[[eskils_]]
9/1/19, 9:09 PM
#12

Så bra att du skaffar den nya katten från ett katthem. Den uppfödare som du fick Polly ifrån verkar ju hemsk, som prackade på dig en dödssjuk och oförsäkrad katt. (Om det du skrev stämmer.) Hoppas du har sagt henne ett par sanningens ord!

Du anklagar folk som skriver här för att inte stötta dig. Jag tycker nog att de generellt har kattens bästa i tankarna, just så som det ska vara i en kattsajt.

J.L
9/2/19, 6:49 AM
#13

Det var ingen uppfödare. Hon var också från ett katthem från början, flyttade till en tjej som några år senare omplacerade henne till mig. Har inte hört av mig till henne, men vi är ganska säkra på att hon visste om det problem. De anklagar mig för att jag tog bort en sjuk katt. Det är det jag läser, och MonicaLagerquist står på min sida. Vilket jag tycker är väldigt skönt, för jag har inte fött annat än skit här. Om du läser inlägger ”små problem, hjälp önskas” så kanske du förstår.

Annons:
micki78
9/2/19, 2:20 PM
#14

Jag undrar om det kan vara som så, att man kan tro att du valde att låta katten somna in istället för att ta dig råd och låta operera tänderna? Det är ju rätt mycket pengar och alla har inte råd att betala den summan vid ett tillfälle. Själv tog jag ett lån på 10.000kr för min katts tandoperation nyligen. 

För att svara på dina frågor så tror jag det bästa är att först lära känna katten, umgås och lek, att leka med katten gör att ni snabbt blir vänner.

Jag har bytt kost till mina katter, nyttig mat är jätteviktigt, det kan förhindra sjukdomar. Min katt har diabetes och efter att jag fick reda på det så ger jag mina katter endast spannmålsfri mat. Mjau och bozita blötmat är den bästa på marknaden. Skippa gärna torrfodret helt och kör blötmaten jag nämnde eller raw food.

Sen gäller det att försäkra katten, och spara undan pengar för framtiden. Allt kan hända en katt, gammal som ung. 

Försök vänja din katt med tandborstning, att borsta tänderna kan motverka framtida tandproblem. 

Lycka till!

[[eskils_]]
9/2/19, 3:19 PM
#15

En viktig sak när man tänker köpa katt är att alltid begära en kopia av ett nyligen utfärdat veterinärbesiktningsintyg, så man vet från början hur frisk eller sjuk katten är! Det brukar man få från seriösa katthem och seriösa privatpersoner.

annzoo
9/2/19, 3:33 PM
#16

#3 #14 oavsett om TS avlivade katten pga ekonomin eller att FORL hade gått för långt så släpp det nu. Det finns katter som mår bäst att avlivas, jag blir faktiskt ledsen på att no-kill katthem som ska rädda till varje pris fast i mina ögon lider katten grovt. Det är djurplågeri, TS gjorde helt rätt. #0 feliway i uttagen kan hjälpa

SVAR; Du har helt fel när du menar att katthem som arbetar enligt NO-Kill- koncepter räddar katter till varje pris och ägnar sig år djurplågeri. . Se mitt avslutande kommentar.  Vi ska inte hålla på och sprida falsk information och falska fakta. //Lena - sajtvärd

[[eskils_]]
9/2/19, 3:39 PM
#17

#16 Du skriver: "no-kill katthem som ska rädda till varje pris fast i mina ögon lider katten grovt.  Det är djurplågeri,"

Kan du ge exempel på sådana katthem som plågar katterna? 🤔

J.L
9/2/19, 4:25 PM
#18

#13 tack gör ditt stöd ❣️ Jag har inga funderingar över huruvida jag kommer bonda med den nya katten, det klickade direkt mellan oss 😊 är mer orolig över revirmarkeringar, eftersom Polly klöst på soffan och sängen. Är lite orolig över att det kommer klösas mer på dom ställena. Tyvärr så vägrar denna katt blötmat, hon vill bara ha torrfoder. Jag kör på Whiskas, få jag trodde Polly matvägrade torrfoder pga smaken. Hon älskade Whiskas blötmat, så provade deras torrfoder. Hjälpte inte, och nu vet man varför. Men har massor med torrfoder kvar, och blötmat. Tror ni man kan lura i henne blötmat genom att blanda med torrfoder?

wildfire
9/2/19, 4:30 PM
#19

#2 Vad är skillnaden mellan kastrering och sterilisering? 

Jag trodde hanar kastrerades och honor steriliserades 

Du har till viss del rätt, för många herrans år sedan hette det så men det togs bort  och första katthonan jag kastrerade då använde man ordet sterilisera men som skrivs ovan så är det kastrering på djur och sterilisering numer på människan.

Jag blir också förvånad över att en  så pass ung  katt får sån svår Forl så den måste tas bort men det där kan vi som inte vart på plats,sett katten eller hört  veterinären avgöra men hur som så är det tragiskt och som Monica skriver om tandkött men på en så ung katt men som med oss har dom olika munhälsa.

Min Mose som pga sjukdom,ålder fick somna in i Februari nästan 15 år gammal hade kämpigt redan som liten med munhälsan så han fick ses över ofta och hade i sin ungdom jobbigt med tandsten fast vi flitigt använder plaque off så munhälsa hos djur är som hos oss människor individuella.

Mose fick på senare år Forl men det gick bra det också efter att ha tagit bort några tänder och jag fick hålla honom under uppsikt och besöka min vet för genomgång av munnen några gånger per år.

Noah som idag är drygt 8 år när han kastrerades kikade min vet på tandköttet och sa att han troligen kommer att drabbas av Forl och det är drygt 7 år sedan och ännu har han klarat sig men hon kunde se på tandköttet att det fanns framtida risk så med honom har jag räknat med att det förmodligen kommer men än är vi inte där.

TS jag beklagar sorgen efter din katt och önskar dig all lycka till med din nya familjemedlem och jag ser att det går lite tufft till i tråden vad gäller att ha råd och där håller jag helt med att det är en självklarhet vi ska ha råd med våra djur annars ska vi inte skaffa djur så enkelt är det men jag vet inte vad som skett i ditt fall så jag kan kort och gott inte döma dig alls om det är en penningfråga eller om det är som så att det gick så tragiskt långt med Forl  så käken blev uppluckrad som Monica skriver om det känns tragiskt och du har förlorat en kär vän och behöver få tid att sörja din katt.

Ibland uppstår situationer med djur när vi minst anar det. Noah jag skrev om hade en bror och båda kastrerades samma dag och allt gick hur bra som helst för drygt 7 år sedan men Eliah hittade jag på golvet i badrummet insomnad under natten och det är första gången jag vart med om att en katt dött efter kastrering.

Min vet blev helt utom sig av händelsen och trots sina 40-50 år inom yrket hade hon inte vart med om just det där och hon gjorde en obduktion på honom som visade att katten var helt frisk men han somnade in och hade bara lagt sig ner och såg ut att sova skönt på golvet så allt kan hända och Eliah var den som vaknade upp först av dom två så jag tänkte det här har gått bra men men så tragiskt blev det och han blev 10 månader. En pigg katt som inte  visade några konstigheter alls tvärtom så var han frisk och glad som sin bror så allt kan verkligen hända med våra djur precis som med oss när man minst anar det 🌺

MonicaLagerquist
9/2/19, 4:37 PM
#20

Whiskas torrfoder är bland det sämsta man kan ge sin katt.

Försök att fasa ut det och ge henne ett foder som innehåller mer kött och är spannmålsfritt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
J.L
9/2/19, 6:02 PM
#21

#19 usch, beklagar verkligen. Trodde inte att djur faktiskt kan dö av kastrering, trodde det var en riskfri operation. Men som sagt, allt kan hända. Därför ska man ta tillvara på varje minut man har tillsammans #20 vad rekommenderar du för torrfoder då? Det bästa av det bästa, så att säga 😊

MonicaLagerquist
9/2/19, 6:05 PM
#22

#21 Dålig koll på torrfoder då det är minst tio år sen jag slutade att ge mina katter det.

Köp ett spannmålsfritt med högt köttinnehåll.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
9/2/19, 6:07 PM
#23

Jag rekommenderar att man fasar ut torrfoder och går över till antingen mjaus eller bozuras blötmat eller mush. Det är så mycket bättre än torrfoder för friska katter.

J.L
9/2/19, 6:22 PM
#24

#23 tyvärr så vägrar denna katt blötmat, hon vill bara ha torrfoder

micki78
9/2/19, 6:24 PM
#25

Ena min katt äter inte heller blötmat, han bara vägrar. Där kör jag raw food. 

Men om katten inte skulle äta något annat än torrfoder så finns det märken som är bättre än andra. Precis som andra skrev här så innehåller dessa en högre kötthalt. 

Så kolla efter det foder som innehåller mest kött. Whiskas, pussy och dom där är bara skit, faktiskt. Googla på " det nyttigast torrfodret för katt" eller nåt, så lär det dyka upp lite alternativ.

J.L
9/2/19, 6:28 PM
#26

Har tittat lite på Applaws, någon som känner till det? 80% kött och 20% grönsaker

Honestyisdead
9/2/19, 7:13 PM
#27

#24 Man måste fasa in nytt foder och minska på torrfoder och inte fri tillgång.

Sådant här inte katthem tid med, så du bör inte bara strunta i det eftersom det är så mycket bättre för katten.

Annons:
[[eskils_]]
9/2/19, 7:53 PM
#28

#26 Har hört att Applaws och Eukanuba är bland de bästa torrfodrena.

Uppkatten
9/2/19, 8:20 PM
#29

#16 Inget seriöst svenskt No-Kill katthem räddar katter "till varje pris". Behandling ska alltid ske med kattens bästa för ögonen och i nära samarbete med veterinärer. Däremot så är No Kill katthemmen ofta beredda att satsa lite mer ekonomiskt på sina katter än vad många andra katthem är. Varje No Kill katthem har därtill att följa de djurskyddsbestämmelser som finns. Är katter så sjuka eller så illa skadade att det inte är behandlingsbart så avlivar även No Kill katthemmen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
9/2/19, 9:04 PM
#31

Den här tråden kommer att låsas eftersom TS inte är med i gruppen längre. 

Vill dock bemöta vissa personer i denna tråd innan jag stänger den. Det gäller #16 uppfattning om No-Kill-Katthem samt #7 om att katter som avlivas pga FORL. 

Börjar med #16 . På det du skriver förstår jag att du inte vet vad No-Kill konceptet står för och vad det innebär.  Det är ett ganska komplext system av flera olika samverkande metoder och faktorer som tillsammans leder till att antalet hemlösa katter minskar. Den allra viktigaste kuggen i No-Kill-Koncepter är det förebyggande arbetet. Det handlar om att ge kattägare mera information och kunskaper, ha kastreringskampanjer på bred front, höja kattens status, arbeta med TNR-metoden för att stabilisera kattkolonier. I arbetet ingår att man inte använder avlivning som metod att minska antalet hemlösa katter.  Katthem som arbetar enligt No-Kill_konceptet avlivar inte friska katter och katter som är behandlingsbara.  Varje katt bedöms individuellt och  av veterinär. Självklart håller inte dessa seriösa katthem på och plågar några katter.  Är katten så svårt sjuk att det inte är försvarbart med behandlingar eller att behandlingen är för svår för just den katten så får den somna in.  Däremot får alla katter en chans på katthem som arbetar enligt No-Kill-Konceptet. Vi höjer inte kattens status om vi avlivar på löpande band. Ingen katt ska vara en slit och släng vara.  Den här sajten är emot den typen av avlivning vilket vi vill att ni/du respekterar. 

Så ett svar till #7: Att katter skulle vara så dåliga av sin FORL/TR att de måste avlivas måste vara mycket, mycket , mycket ovanligt. Jag har faktiskt aldrig hört talas om det tidigare efter ca 20 år på kattforum och kontakter över hela landet + många egna katter genom åren. Jag har även tagit upp frågan med en erfarenhet veterinär som säger samma sak. Därmed inte sagt att det aldrig har hänt. I ditt fall kom väl inte det tillståndet hux flux antar jag? Du skriver ju själv om din katt "På henne hade vi i omgångar dragit ut tänder" Men i det aktuella fallet som det pratas om i denna tråd var det ju ingen pågående lång behandling utan ett beslut som kattägaren tog helt plötsligt när hon gick till veterinären i ett helt annat ärende.  

Nu vill jag inte diskutera mera vad en person som lämnat gruppen skrivit. Därför låser jag tråden och lämnar det därhän.

PS! Enligt våra regler är det inte tillåtet att skapa ett annat alias och gå med i gruppen igen om man fått skrivförbud.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: