Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 855 ggr
steelydan
8/31/19, 9:29 AM

När åka till veterinären?

Vi har en katt som kräkts ca 8 ggr sedan igår morse. Hon äter inte men dricker när jag ger henne med matsked. Hon är så klart matt nu, men i övr ok då till vida att hon spinner, vill vara ute, går inte och gömmer sig och är intresserad av typ fjärilar, sländor (har mkt sånt där vi bor). På många sidor om katter står att det är akut. Samtidigt, jag är uppvuxen med utekatter, vi åkte typ aldrig till vet. Katterna blev ju så klart sjuka ibland men devisen var att de klarade av det där själva. Och det gjorde dem. Vad säger ni här?

Annons:
kattöga
8/31/19, 9:37 AM
#1

Omgående! 
Åk in till närmsta veterinärsjukhus. 

En katt som inte äter och dricker dåligt blir mycket snabbt dålig, det räcker med några enstaka dagar för att det ska gå illa. Bland annat tar lever och njurar snabbt stryk.  

Eftersom man inte vet vad orsaken är, så är det viktigt att man snabbt tar reda på vad som felas katten.

Katter spinner ofta när de mår dåligt och har ont - man vet inte riktigt varför, men en del tror att spinnandet eventuellt ger "smärtlindring".

Att de tidigare katterna har klarat sig är ju bra, men också tur. Ibland har man inte den turen. Så åk till veterinär nu!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lussan20
8/31/19, 10:34 AM
#2

Katter spinner även vid smärta. Åk in till veterinär.

Uppkatten
8/31/19, 10:59 AM
#3

Ja, det är dags att åka in.

Det är näst intill omöjligt att få i en katt tillräckligt med vätska genom att "mata den på sked". Katten behöver vätskas upp hos veterinären.

En katt som börjar bli uttorkad mår ofta lite illa och får då också svårt att komma igång med att äta för egen maskin.

Hos katter som inte äter så börjar levern påverkas negativt efter ca 24 timmar, något som kan bli mycket allvarligt om kattens "matvägran" fortsätter.

Att katten är matt är ett allvarligt tecken, och katter spinner ofta när de mår dåligt.

Att katten är intresserad av fjärilar och sländor skulle jag bortse helt från. Jag har t ex sett mycket allvarligt sjuka hästar som velat gå ut i hagen - som varje morgon, trots att de knappt klarat av att stå upp längre, och fått avlivas kort därefter.

En katt som inte äter och dricker normalt ska ö h t inte tillåtas att gå ut, då kattens tillstånd mycket fort kan försämras. Då gäller det att du kan hitta din katt.

Håller tummarna för att din katt snart mår bra igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
8/31/19, 11:12 AM
#4

Vill poängtera att ett inlägg på Katter iFokus aldrig kan eller får ersätta ett veterinärbesök. 

Om din katt kräkts så många gånger och inget kunnat äta sedan igår morse är det akut med ett veterinärbesök. När katter kräks på det sättet är det alltid akut. Det kan röra sig om tarmstopp vilket är ett livshotande tillstånd. Det kan även vara andra allvarliga åkommor. Dessutom blir katten uttorkad och kan behöva vätskas upp med dropp. 

Din uppfattning om att katter alltid klarar sig och att veterinärbesök inte behövs är inte med sanningen överensstämmande. Det är en gammal myt som är livsfarlig för katten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

steelydan
8/31/19, 12:06 PM
#5

Jag lyssnar på alla råd ni ger och är mycket tacksam för dem. Jag har fått i henne vatten och våtfoder nu, för ca 1,5 h sedan. 3 msk vatten och 1 msk foder. Förändrar det situationen?

PausMaus
8/31/19, 12:08 PM
#6

#5 om du inte vill/kan åka in med katten så kontakta åtminstone firstvet. Online och gratis om du har Agria (även första gången är gratis oavsett tror jag) och hör vad de har att säga.

Annons:
kattöga
8/31/19, 12:18 PM
#7

#5 Nej!

Bra att du fått i henne något. Men det räcker inte alls på långa vägar. Och som du ser kan det vara förenat med livsfara och man bör alltid undersöka vad som är fel.

Varför tveka över huvud taget?  
Risken är stor att du kommer att ångra dig om du inte tar din kattvän till veterinären.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

steelydan
8/31/19, 12:21 PM
#8

Tack för tips om first vet. Vi kan åka in, och ska göra det om det behövs. Jag är dock hör för att få en sansad och balanserad diskussion först.

Uppkatten
8/31/19, 12:22 PM
#9

#5 Veterinärmedicinska råd SKALL ALLTID ges av veterinär och inte av "någon som tycker något på nätet". Vi vet inte vad din katt har drabbats av och därför vet vi inte om det du beskriver förändrar situationen ö h t. Vi har inte sett katten, vet inte hur mycket vätska katten förlorat/lyckats få i sig, och vi vet inte om/när katten kommer att kräkas igen. 

Rådet att kontakta veterinär kvarstår.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lussan20
8/31/19, 12:43 PM
#10

Det är sansade råd du får. Är katten vaccinerad mot tex kattpest? Den går på vissa orter och är väldigt smittsam. Tänk på katten och gör ditt ägaransvar, vi har alla sagt samma sak till dig och alla vi som har lång erfarenhet av katter anser att du ska kontakta vet.

steelydan
8/31/19, 12:47 PM
#11

Tack alla. Katten är vaccinerad. Vi kommer att åka in och jag ska berätta hur det går. Sedan kan jag lägga till det till min egen, långa erfarenhet av katter.

kattöga
8/31/19, 12:54 PM
#12

#11 Jättebra!
Hoppas att allt går bra hos veterinären och att det inte är något allvarligt! Bättre att veta än att undra. 

Lycka till! ❤️🐱

Bra också om du berättar hur det går sedan, (även andras) erfarenheter är lärdomar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

steelydan
8/31/19, 10:39 PM
#13

Nu har vi varit hos vet. Vi har fått råd om annan kost, känslig mage. Det var inte akut, ingen fara för livet. Katter klarar av mycket själv, enl vet, men olika intressenter kan ha olika åsikter om det. Än en gång, tack alla för stort engagemang. Bl a first vet är ju toppen att känna till.

Annons:
Uppkatten
8/31/19, 11:21 PM
#14

#13 Så skönt att det gick bra och att katten får hjälp. Att bedöma t ex hur uttorkad en katt har hunnit bli, eller hur kattens lever mår, är inte möjligt på ett forum som detta, det är vår skyldighet att hänvisa till veterinär.

Du skriver att "katter klarar av mycket själva enl. vet, men olika intressenter kan ha olika åsikter om det".

Jag vet inte vad du menar med det? Att vi skulle vara intressenter som tjänar pengar på att hänvisa dig och din sjuka katt till veterinär då, eller….?

Jag bodde tidigare granne med en erfaren veterinär, och hon invände ofta mot myten om att katter har nio liv och sa att katter tvärtom är känsliga djur som ofta har små marginaler när de blir sjuka.

Människor och hundar klarar t ex svält relativt bra över en tid, medans katter inte gör det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lussan20
9/1/19, 6:55 AM
#15

Viktigast var att alla ville kattens bästa! Man ger sin tid och råd i välmening. Bra att det inte var något väldigt allvarligt. Jag har haft så många katter , arbetat med omplaceringar och vet hur snabbt det kan bli allvarligt. Min dotters katt dog i bilen till vet. det var troligtvis tarmstopp…

[[eskils_]]
9/1/19, 9:44 AM
#16

#13 Så skönt att katten blev undersökt och att det inte var något allvarligt!

Får man fråga vad hon fått för mat hittills och vad veterinären rekommenderade att ni ska byta till?

kattöga
9/1/19, 9:54 AM
#17

#13 Bra att det inte tycks ha varit något allvarligare. Och hoppas kattflickan mår bra snart/nu.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lena
9/1/19, 1:09 PM
#18

#13 Med anledning hur du skriver om oss som "intressenter" måste jag  än en gång påminna dig om att ett internetforum aldrig får bli en ersättning för  veterinärkonsultation. Om vi skulle ta på oss en sådan roll vore det olagligt. Vi som står bakom sajten har en skyldighet att upplysa om det i den här typen av trådar.  

Symtom som tyder på tarmstopp är alltid allvarligt. Väntar man får länge går det inte att rädda katten.  Men nu verkar det ju inte vara det i din katts fall.  Antar att veterinären gjorde alla undersökningar som behövdes för att utesluta att det var det som låg bakom din katts problem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

J.L
9/1/19, 6:09 PM
#19

Jag skulle alltid kontakta veterinär, och rådfråga iallafall. Det brukar inte kosta något att rådfråga 😊 om de anser att du ska komma in, så åker man in. De vet ju ändå bäst. Om man ringer och de tycker det är en småsak, så får väl det stå för dom? Litar man inte på deras omdöme, eller bara vill ha en andra åsikt, ring en annan klinik 😊 brukar ofta finnas mer än en klink, så man kan ju ringa två för att vara på den säkra sidan? 😊

Upp till toppen
Annons: