Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 547 ggr
MuffinsYang
8/29/19, 6:52 PM

Ska få hem en kattunge snart! Vad behöver jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är på mobil så kunde inte hitta någon tråd om detta. Finns det redan så länka gärna! Jag och min pojkvän ska ta hem vår första kattunge! Vi bor inte tillsammans men jag jobbar en vecka borta och sedan är jag ledig en vecka, så katten ska bo hos min pojkvän och jag ska vara där så ofta jag kan helt enkelt. Vad är viktigast att köpa i början? Vad för Kattsand är smidigast osv? Sedan en fråga, min pojkvän är en gamer, så han har ett bord med två datorer på, under är det tusentals sladdar. Finns det ett enkelt sätt att gömma dem eller något? Borde vi ha ett staket runt det bordet, eller kan en ha lådor över sladdarna eller något? Tänker att någon mer måste vara gamer och ha katt, som kanske har förslag? Vi passade hans brors katt en vecka men sladdarna var aldrig något problem då.. Sedan har han stor trädgård med bostadsområde och en bit ifrån en större gata (60km/h men ganska trafikerad) på ena sidan, och på andra sidan (som hans dörr vetter åt) en skog. Är uppvuxen med katt som fick vara ute, och med tanke på hur han bor tänker jag att vi ska låta våran vara ute också (han bor i en ganska liten 2a). Tips på hur en introducerar kattungen för att vara ute? Minns bara att vi lär vår (mina föräldrars, när jag bodde hemma) vara ute i korta stunder först, men det var väldigt länge sedan så hade velat ha en mer utförlig plan). Som.. när? Hur länge efter att vi fått hem den kan vi släppa ut den? Vad (fan) gör vi om den springer iväg? Ska vi ha koppel i början? Hur länge per gång etc. Tacksam för svar! :) Det är en tjej, och namnförslag är okej också! :)

Annons:
MonicaLagerquist
8/29/19, 6:59 PM
#1

Börja med att använda samma mat och sand som uppfödaren har använt.

Ta inte hem kattungen innan den är vaccinerad x 2 ID märkt och besiktigad. Det är bra om kattungen redan är försäkrad så att ni bara kan ta övwer försäkringen. Det låter inte alls som om ni bor så till att katten kan vara ute på egen tass.

Om ni trots det ska släppa ut katten så ska den vara ägarregistrerad på er ,kastrerad och minst ett år.

Stolt ägare till fem La permer

tilska
8/29/19, 7:46 PM
#2

HEj, min katt heter mizzy men vi tänkte böpa henne till molly eller ngt liknande, det är vktigt att ha ett kattfoder för mara kattungaroch ett slags godis

Uppkatten
8/29/19, 8:01 PM
#3

Kattungar ska ö h t aldrig gå ute på egen hand. Här finns en artikel om att släppa ut sin katt https://hittekatter.ifokus.se/articles/5553778dce12c4623c00268b-dags-att-slappa-ut-katten-eller

Precis som #1 skriver så ska katten vara vaccinerad, kastrerad, id-märkt, ägarregistrerad (i SKK samt SVERAK), samt försäkrad innan man ö h t börjar tänka på någon som helst utevistelse.

Just nu är det galet många kattungar bortsprungna, och många av dem är både omärkta och okastrerade. Det leder till onödigt lidande, för tidig död för många av de här kattungarna, samt att det ger upphov till än fler hemlösa katter (redan idag lever 100 000 - 150 000 katter i hemlöshet).

#2 Nej, kattungar behöver inte ett särskilt kattungefoder, det är bara företag/tillverkare som tjänar pengar på sådant. Bättre att ge blötmat. Och kattungar/katter behöver definitivt inget kattgodis.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: