Annons:
Etikettutställning
Läst 871 ggr
MonicaLagerquist
8/29/19, 12:09 PM

Vad är en utställningskatt?

Vad krävs för att du ska kalla en katt utställningskatt.Är det en katt som har en förälder som är utställd till CH? Eller en katt som själv år CH eller en katt som tagit ett antal NOM och BIS?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maleficum
8/29/19, 3:13 PM
#1

Ingen koll på kattvärlden men i kaninvärlden så anses väl en utställningskanin vara en renrasig kanin med godkänd stamtavla som följer standarden. Sen om man väljer att ställa ut eller inte har mindre betydelse (men blir ju ett krav om man själv vill avla på utställningskaniner eftersom föräldrarna måste registreras med utställningsresultat för att få skriva stamtavla på ungarna).

Så i mitt huvud skulle väl samma "regler" gälla för övriga djur också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MonicaLagerquist
8/29/19, 3:35 PM
#2

På katt behöver du ju inte ställa ut föräldradjuren för att få ut stamtavla,

Stolt ägare till fem La permer

annzoo
8/29/19, 3:51 PM
#3

En utställningskatt behöver inte ha föräldrar som har titlar eller själv har titlar. Om det är en raskatt finns ju krav med stamtavla för att ens ska kunna ställa ut. Har katten inte tex färgfel eller defekt och "följer" rasstandarden och får nån form av bedömning på utstäłlning så är det väl en utställningskatt? Huskatter har ju inga eg krav bara att den inte ska vara för raslik och de får ju inga Cert som raskatter men dock anser jag att ställs de ut är det en utställningskatt.

Pia-69
8/29/19, 6:55 PM
#4

En utställningskatt är en katt med eller utan stamtavla, raskatt eller huskatt. Sedan finns det katter som vinner eller får cert och katter som inte går hela vägen p.g.a att de saknar en del kvaliteer i rasstandarden. Bland huskatter är det tycke och smak hos domarna som avgör. Såhär tänker jag om utställningskatter.😻☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Wony
8/30/19, 9:03 PM
#5

Jag tänker att en utställningskatt är en katt som ställs ut, och som kan vara i princip vilken katt som helst, och hur framgångsrik eller icke framgångsrik som helst. En katt som följer exempelvis en rasstandard och har stamtavla och allting är för mig inte en utställningskatt om den inte ställts ut. Då är det ju en katt som vilken annan,.

MonicaLagerquist
8/31/19, 5:55 AM
#6

Frågan kommer upp i min skalle då en relativ ny uppfödare säljer raskattungar för många tusenlappar mer än andra uppfödare i rasen pga att kattungarna kommer efter utställningslinjer.En CH och en IC inget utställt i tidigare led.Inom rasen är det inte speciellt svårt att få en katt till varken IC eller CH.

För mig som fött upp rasen i många år och inte vågar lova att kattungen kommer att gå att ställa ut känns det väldigt konstigt.

Alla katter går ju i princip att ställa ut men lovar man att det är en utställningskatt man säljer så tycker jag att det ska vara en BIS katt man säljer.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Pia-69
8/31/19, 11:09 AM
#7

#6 Håller med dig, hur ska man kunna garantera att en kattunge som är 12 v. Kommer att vara en BIS katt i vuxen ålder? Jag fick betala 14000kr istället för 10000kr för att uppfödaren tyckte att katten hade utställningskvaliteer, men när katten var ca 4 el. 5 mån. Så utvecklades en knick på svanstoppen, därmed var det ju inte en katt med utställningskvalitet längre…..


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

PausMaus
8/31/19, 11:39 AM
#8

#6 det vimlar ju av CH, IC osv inom kattvärlden och jag hade absolut inte betalat mer än rasstandarden pga det. CH osv handlar ju till stor del bara om att åka runt på så många utställningar som möjligt och borde, enligt mig, vara betydligt svårare att få. Jag skulle vara villig att betala mer för en katt vars linjer visar äkta framgång (bra resultat från SW, WW osv). Och en utställningskatt är en katt som faktiskt ställts ut med godkända resultat, du kan ha världens vackraste katt med perfekta linjer hemma i soffan men om den inte ställts ut så är det ingen utställningskatt enligt mig.

annzoo
8/31/19, 1:21 PM
#9

#7 köper man en katt dyrare för att den har utställningskvaliteer bör det även finnas med i kontraktet och finnas garantier.

OberonsMatte
8/31/19, 1:25 PM
#10

En utställningskatt är en katt godkänd och lämpad för utställning (både mentalt/temperamentmässigt och utseendemässigt) och vars ägare är en aktiv och engagerad utställare.  Är ägaren ointresserad så blir det inga titlar oavsett hur fin och rastypisk katten är.

Sajtvärd Katter iFokus

Pia-69
8/31/19, 2:39 PM
#11

#9 Okej! I detta fallet så skulle jag ha den till sällskap och det står även i kontraktet, men eftersom uppfödaren tyckte att den hade utställningskvalitet så ville hon ha mer för den… Vad jag har förstått så skiljer sig åsikterna uppfödare emellan om huruvida man får betala mer eller mindre för en katt som anses kunna ta högre titlar eller inte. Vet inte om jag fattat fel, vad säger ni uppfödare om detta?🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

MonicaLagerquist
8/31/19, 2:47 PM
#12

Jag tar samma för alla katter

Stolt ägare till fem La permer

Maleficum
8/31/19, 3:04 PM
#13

#11 Som sagt kan jag inget om kattvärlden men i kaninvärlden (av utställningsuppfödare) så har flera ett "standardpris" för en kanin med stamtavla, har kaninen "fel" som inte kommer göra den till en bra/godkänd utställningskanin säljs de av vissa uppfödare billigare (utan stamtavla) men har kaninen blivit utställd (och beroende på klass och poäng) kan priset öka (då de ju lagts ner mer tid och pengar för att "bevisa" att det är en "bra" kanin).

Så för mig känns det konstigt att hon säljer en "oprövad" katt dyrare bara för att den eventuellt skulle kunna bli en bra utställningskatt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Pia-69
8/31/19, 3:23 PM
#14

#13 Ja just det, av den anledningen tycker jag också att det är bättre att ta samma pris för kattungarna som #12 gör!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Silvestris
9/4/19, 8:07 PM
#15

En utställningskatt tycker jag ska prestera mer än ”bara” plocka certifikat. Den bör nomineras (bli domarens bästa) och ta BiR, BiV, BiS. Kanske inte alla gånger men ibland. Så på 19 år har jag haft två utställningskatter! 😂

MonicaLagerquist
9/4/19, 8:10 PM
#16

#15 håller med-

Stolt ägare till fem La permer

Silvestris
9/4/19, 8:11 PM
#17

#6 Ja jisses, jag ser ryska uppfödare skryta om sina ”champion lines” men det ger jag inte mycket för. Jag tar inte mer betalt bara för att en katt är snyggare och kan funka bra på utställning, även fast jag har en ras man oftast ser om typen kommer hålla redan i tidig ålder. Däremot tar jag mer för avelskatter och de är oftast de snyggaste.

Upp till toppen
Annons: