Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 834 ggr
Maria
8/23/19, 3:24 PM

Hur mycket mat?

Våra katter Lakritz och Greta har fri tillgång till blötmat.

Jag brukar ge påsar av Mjau eller Pussi som numera heter Lutz tror jag.

Nu är ju Greta aningen rund kan man säga så veterinären rekommenderade diet. Vi har testat dietfoder vid ett tidigare tillfälle och det var ju ingen hit😉

Hur stor mängd blötmat behöver en katt om dagen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
jollycox
8/23/19, 3:32 PM
#1

Kattstatus har en formel för att räkna ut matmängd här. Det är lite krångligt men någon här kan säkert hjälpa till att räkna ut om man behöver det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Maria
8/23/19, 3:39 PM
#2

#1 Tack jag ska kolla detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
8/23/19, 3:51 PM
#3

#2 Tänk också på att en katt inte får gå ner för fort i vikt, för då tar levern skada. Väg henne regelbundet och ha koll på att viktminskningen sker långsamt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
8/23/19, 4:43 PM
#4

Slopa dietfoder. Inget bra för dem

Hur mycket de behöver äta, beror på katten. Tyvärr är Pussi inte så bra blötmat men visst bättre än dietfoder.

Kolla rekommendationen på förpackningen för den vikten du vill ha ner katten i :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
8/23/19, 6:12 PM
#5

#4 Vet att Pussi inte är det bästa men uppenbarligen det godaste. Jag försöker ge mer och mer Mjau eller Bozita. Jag har inte ens tänkt att läsa på förpackningen så tack för tipset😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

S.L
8/23/19, 11:22 PM
#6

Många säger all blötmat med sås elker gele är mindre nyttigt men helhet är all blötmat bättre än torrfoder. Sant eller falskt? Det beroende på torrfoder samt hur bra katten dricker vätska . Vi har idag själva en lite rundare inne katt på 2 år + 4 månader varför han är mer för att han små äter och värmen gjort han mer i vilo läge sommartid vi har kattunge på 5 mån där med går även denna och småäter med lillebror. Anbars är han mer aktiv nu än innan lillebror flytta in mer muskler men rundare är han. Ts har din katt gått upp ner nu med värmen? Mer nyttig mat är alltid bättre om hon äter mjau skulle jag välja dom i pate.

Annons:
Uppkatten
8/24/19, 8:48 AM
#7

#6 Katter är gjorda för att få i sig sin vätska via de bytesdjur som katten fångar. Katten har därför en nedsatt törstreflex. Därför får katter som äter torrfoder i sig för lite vätska, vilket inte är bra för kattens kropp. 

Detta kan således inte kompenseras genom att man ger "ett bättre" torrfoder.

Jag har hittills aldrig träffat på en katt som självmant druckit de mängder vätska som katter (enl. veterinärer) ska få i sig per dygn (baserat på kattens kroppsvikt). De enda katter jag har mött som druckit den mängden vatten har dessvärre varit njursjuka katter…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
8/24/19, 8:50 AM
#8

#6 Stämmer inte. Beror inte på om det är gele, sås eller pate utan innehållet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
8/24/19, 11:43 AM
#9

Torrfoder kommer jag aldrig att ge katterna. Jag har vatten på flera ställen här hemma men det är precis som skrivits sällan jag ser någon dricka. Hur ofta bör en katt äta? Eftersom jag alltid fyllt på när det varit tomt så har jag noll koll😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
8/24/19, 11:55 AM
#10

#9 Vi ger 3-5 ggr/dag :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
8/24/19, 12:39 PM
#11

#10 Åh tack. Ska försöka låta katterna vänja sig vid att det är lite tomt emellanåt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

S.L
8/26/19, 11:18 AM
#12

8 Så du säger att mjau i sås är lika bra som dom i pate? Jag läste att sås o gele ofta innehåller spannmål därmed köper vi mjau i pate inte i sås/gelé

Fridaaaa
8/26/19, 11:49 AM
#13

#12 Ja det är den. Man får kolla innehåll, inte om det är sås eller pate :)
Mjau och bozitas är toppen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Pia-69
8/26/19, 3:02 PM
#14

#12 Mjau påsar i gelé innehåller inte spannmål!☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
8/26/19, 3:18 PM
#15

Det spannmål som går åt för att göra sås är försumbart. Kan vara t ex lite majsmjöl, enbart för att hålla ihop såsen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: