Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 472 ggr
FritZzJävel
8/22/19, 2:34 PM

Frågor torrfoder, försäkring, chipp, m.m.

Som nybliven "kattmamma" har jag lite frågor då saker säkert ändrats sen jag senast hade katt.

1. Som jag har förstått det så är det ultimata att endast ge katter blötmat, mina äter idag Mjau blötmat. Men med tanke på att blötmaten inte ska stå framme för länge så undrar jag hur man gör dom dagarna man man t.ex. jobbar och inte kan fylla på "lite då och då", finns det något BRA torrfoder man kan ha som "reservmat" eller hur gör ni?

2. Att hitta rätt försäkring verkar verkligen vara en djungel, jag har läst mycket bra om Moderna Försäkringar med + för den långa självriskperioden, samtidigt har jag IF som hem & bilförsäkring vilket gör att det känns enklast att ha katterna där också.  + för IF är den täcker FORL. Tanken är isf "Stor katt" i IF eller "Dubbel" i Moderna försäkringar, någon som har positivt eller negativt om någon av dom?
Katterna är än så länge för små för att kastreras men när det är gjort antar jag att det räcker att meddela försäkringsbolaget om att det är gjort, samma sak med chipp/ ID märkning?

3. Ska man både chipp märka samt ID märka eller vilket av dom rekommenderar ni?

4. Katt nr 1 avmaskades för 4 veckor sen, katt nr 2 är inte avmaskad, behöver man avmaska om nr 1 eller räcker det att bara ta nr 2?

Ang. att katterna inte är chippade, m.m. hos uppfödaren beror på att det inte finns någon uppfödare, mamma katt hittades vild och dräktig.


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

Annons:
MonicaLagerquist
8/22/19, 3:45 PM
#1

Blötmat kan stå framme många timmar.

Ge katten mat när du går upp, en gång till när du ska till jobbet en gång när du kommer hem och en innan du går och lägger dig. Katten behöver inte ha tillgång till mat hela tiden. Fri tillgång kan lika gärna betyda att katten får äta så mycket den vill när maten serveras.

Det enklaste är ofta att ha samma bolag till allt man har försäkrat.Vi har hus ,bårmbil,hemförsäkring ,reseförsäkring,katt och hund i IF och är

väldigt nöjda med det.

Man kan kastrera från fyra månaders ålder eller ännu tidigare om man så önskar.Det finns ingen anledning till att vänta.

Att det inte finns någon "uppfödare" är ingen anledning till att katterna inte är vaccinerad x 2 chippade och besiktigade. De bor väl hos någon nu. Den personen bör se till att det blir gjort innan kattungarna flyttar,

Köp ett kolla masken och testa om kattungarna har mask och vilken sort sen avmskar du dem vid behöv.

Fördelen med chippning är att det kan man göra utan att söva ketten.Önskar man sen tatuera så kan man passa på att göra det när katterna kastreras.Men det är bara dumt att inte se till att få katten id märkt och ägarregisterad så fort som möjligt.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
8/22/19, 4:16 PM
#2

Olika blötmat kan stå framme olika länge, beroende på hur den är tillverkad. MJAU rekommenderar t ex att man hanterar kattmaten med samma försiktighet som köttfärs, har man meddelat mig i ett tidigare mejl. Jag rekommenderar precis som #1 att man serverar minst 4 mål mat per dygn.

Vill man trots allt även servera torrfoder så anses de spannmålsfria vara de bästa i dagsläget.

Försäkring vågar jag inte uttala mig om.

Att chippa och ägarregistrera katterna bör du göra så snart som möjligt, eftersom även unga katter kommer ut av misstag. Då är chippet/ID-märkningen ofta kattens enda livlina tillbaka hem.

Sedan kan man Örontatuera vid kastreringen. 

Fördelen med chippet är att det vanligtvis "håller över tid" medan en tatuering kan bli suddig och svårläst med åren. Fördelen med en örontatuering är att man lätt ser att det rör sig om en ägd katt som familjen har brytt sig om att id-märka och alltså sannolikt vill få tillbaka hem igen. Många katthem väljer att både chip-märka och örontatuera katterna.

Precis som #1 skriver så bör man köpa ett Kolla-masken test på apoteket för att se om katterna ö h t har någon mask. Man bör inte avmaska i onödan. Mina egna katter är t ex utefödda (för snart 9 år sedan) och har aldrig behövt avmaskas. Förr i tiden avmaskade man mer "rutinmässigt" men det har man slutat med eftersom avmaskningsmedlet inte är riktigt hälsosamt för katten. Men ser man mask eller om testet indikerar att katten har mask så bör man förstås avmaska. Då kan det vara bra att diskutera med t ex sin veterinär hur man bör tänka så att det blir så effektivt som möjligt.

Jag hoppas att även kattmamman har blivit omhändertagen och får den hjälp som hon behöver, samt att hon får ett nytt bra hem. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

FritZzJävel
8/22/19, 10:43 PM
#3

Tusen tack båda två för svar!

Ah men vad bra, då blir det endast blötfoder då.

Toppen, då blir det IF.

Trodde faktiskt inte man kunde kastrera tidigare än 4 månader men när du skrev så började jag söka och hittade i stort sett bara fördelar att göra det så tidigt som möjligt så det ska jag absolut boka så fort som möjligt. Får jag en snabb tid så chippas + tatueras dom samtidigt och dröjer det så bokar jag en tidigare tid för det.

Som sagt, saker ändras med tiden, sist jag hade kattungar avmaskade man alla. Men då ska jag köpa ett Kolla masken imorgon då.

Varför "uppfödaren" valt att inte chippa vet jag inte, kanske pga okunskap.

Kattmamman flyttar med en av ungarna.


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

OberonsMatte
8/22/19, 10:56 PM
#4

När det gäller försäkring rekommenderar jag Agria veterinärvård + tilläggsförsäkringen TR/Forl.  Tilläggsförsäkringen ersätter upp till 8.000 per år för TR/Forl (efter fast och rörlig självrisk) och katten får behålla samma ersättningstak för veterinärvård livet ut.

IF sänker det valda ersättningstaket för veterinärvård - varje år, fr.o.m. 10 års ålder.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: