Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 702 ggr
Issa behöver tips
8/16/19, 5:27 PM

Hur lär jag min kattunge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa! Igår fick jag min kattunge som är 3 månader och 2 dagar gammal. Det är en hona. Jag vet inte riktigt vilken ras det är. Första natten spenderade hon på toan. Där hade hon sin mat, sitt vatten och hennes kattlåda samt leksaker och en säng. Både torrfoder och mjukfoder. Hon sov dock inte i sin säng utan bland handdukarna. Där var det varmt och skönt😁 Jag har aldrig haft en katt förut och behöver lite tips. Hur lär jag min katt att gå till sin kattlåda för att bajsa? Jag sätter henne där så att hon ska lära sig men hon vill inte. Hon bara går och vägrar. Då sätter jag henne igen för att försöka lära henne. Hon stannar där längre o längre men vägrar bajsa eller kissa😕 Om hon stannar längre ger jag henne beröm men jag vill att hon ska lära sig. Hur gör jag?? Hon har varken kissat eller bajsat och det verkar som att hon inte har gjort det någon annanstans heller. Jag känner inte lukten i alla fall. Jag tog henne till huset hon bodde i innan idag och hon kanske bajsade där men tror inte det. Där lekte hon med sin bror och hon mådde bättre där verkade det som. Hemma hos mig ville hon inte gå in i toan och bajsa eller in till köket så måste lära henne det också för hennes mat är där. Hon stannar bakom soffan där hon sover mellan soffan och väggen. Där har jag och mamma ett madrasskydd. Hon gillar att sova där. Lyfter man på den lite kan man se henne ligga där mysigt och varmt. Om ni har några bra tips snälla hjälp mig😊 Tack Här är en bild på henne😁

Annons:
Uppkatten
8/16/19, 6:16 PM
#1

Din katt är en huskatt. Det är alla katter som inte har stamtavla.

I den här åldern bör hon kunna det där med att gå på kattlådan. Att hon inte har kissat eller bajsat beror på att hon är stressad just nu. Det är därför som hon stannar bakom soffan också.

Stressen brukar börja klinga av inom 2-3 dagar, men viss stress kan finnas kvar betydligt längre än så.

Viktigt att du har koll så att kattungen kommer igång med att kissa, bajsa etc. Äter kattungen? Katter är mycket känsliga för svält (till skillnad från t ex människor och hundar) så det är viktigt att hon kommer igång och äter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
8/16/19, 6:22 PM
#2

Har du samma kattmat och Kattsand som hennes uppfödare?

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
8/16/19, 7:05 PM
#3

Mycket viktigt att hon får samma Kattsand och samma sorts låda som i sitt förra hem. Kan du få lite av begagnad sand från deras låda och lägga ovanpå sanden i din låda, så kommer hon nog att uppskatta det för att komma igång.

Och samma sorts mat också, som sagts.

Och gärna något av tyg som luktar "hemma" där hon ska sova.

S.L
8/17/19, 5:53 PM
#4

Vi har tagit in hemlösa kattungar och alla vill gå på lådan utan större problem. Vi har nyligen köpt kattunge och han hitta lådorna. Vi har låtit kattungen vara med även nattetid allså inte stängt i den. Vildkattungar fick bo i gästrummet med låda och mat. Att din huskattunge inte gått på lådan kan bero på att hon inte är så trygg än. Jag skulle rek att man har två kattungar så har dom varandra lek och mycket annat 😊

annzoo
8/17/19, 7:10 PM
#5

Hon kanske behöver en jämnårig kattkompis att leka med. Ang rumsrenhet så minska utrymmet och öka antal kattlådor. Undvik att ha pellets och kristallsand i kattlådan och ha minst en öppen och en med huv om du inte vet vad katten är van vid och vill ha.

Honestyisdead
8/18/19, 7:32 PM
#6

Håll inte på att flytta henne fram och tillbaka. Din huskatt behöver lugn och ro för att landa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: