Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 875 ggr
Soligajag1
8/14/19, 5:58 PM

Min katt kräks ibland när han har ätit .

Hejsan ! 

Jag har ett problem , jag har två katter . Den ena är väldigt glupsk  och ska  äta maten i ett nafs.  Sedan tar det en liten stund  och jag hör hur katten börjar hulka ,  till sist kräks han på mattan .  Jag går fram och tar bort kräket och städar mattan .  Min katt Tjatte  sitter kvar och börjar slicka sig ren.  

Tar även bort den andra maten som står vid katternas matplats . Vattnet byter jag till färskt . Min fråga ?   Brukar era katter kräkas  ? efter maten ibland.  Min andra kisse Knatte  kräks inte förutom när han  äter gräs. 

Är det normalt att katter kräks då och då ? 

Soligajag1 

HH 🙂

Annons:
Carmarino
8/14/19, 6:01 PM
#1

Min ena katt kräks också rätt ofta. Det har hon gjort sedan hon var liten, men det har blivit oftare nu när hon börjar bli gammal. (Hon är nio år drygt.) Den andra kräks bara när hon ätit gräs eller annat grönt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
8/14/19, 6:09 PM
#2

# 1 Tack så mycket för snabbt svar , 😀 Kräks din katt på tex , överkastet ? Ibland tror jag att min katt gör det för att ’jävlas’ med mig , 🙀🤣🙀 precis som han vet att jag blir arg då , Mina katter är 10 år , bröder , Den andra kräks ju nästan aldrig .

HH 🙂

Belzebubble
8/14/19, 6:20 PM
#3

Du kan försöka bromsa upp när katten äter. Vi hade en katt som var glupsk och åt snabbt, sen kräkte upp hälften en stund senare. Vi gav henne mat i en flaska med hål i, så hon fick ”kämpa” lite och fick ut bara lite i taget. Annars finns matskålar som bromsar upp hur snabbt katten kan äta.

Carmarino
8/14/19, 6:24 PM
#4

#2 Hon kräks där hon befinner sig, och det händer att det är på sängen eller i en stol, men oftast gör hon det på golvet - helst på mattorna. Hon verkar mest rädd att jag ska bli arg på henne, så jag får försäkra henne om att jag inte är det. 🙂

Mina två är kusiner och ungefär lika gamla. Den andra kräks heller nästan aldrig.

Min katt kräks inte för att hon äter för snabbt eller för mycket, för det gör hon inte. Det händer visserligen att hon kräks en stund efter hon har ätit, men för det mesta dröjer det ett par timmar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
8/14/19, 6:36 PM
#5

#3  Tack så mycket ! 

Men var finns det sådana matskålar som bromsar upp maten ? 

Min katt kräks ju inte varje gång ,  Så bra med en sådan bra flaska  med hål i ,  👍

HH 🙂

Uppkatten
8/14/19, 8:12 PM
#6

#2 Katter kräks inte på överkast eller på andra ställen "för att jävlas". Katter har inte förmågan att tänka i de banorna.

Att katter som hetsäter kräks förekommer. Man kan då prova med att ge dem små portioner oftare (samma mängd mat men fördelat på fler måltider). Äter de torrfoder så kan man sprida ut torrfodret i lägenheten och låta katten gå på matjakt. Det finns också mängder av aktiveringsplattor av olika slag som man kan köpa och servera maten på, och där katten alltså får jobba lite för maten (tänker på t ex den här typen (finns många olika!):

https://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.133.2596/aktiveringsplattamatskal-lila .

Kräks katten mer regelbundet (t ex flera ggr/vecka) så bör du vända dig till veterinären för en seniorkoll. Katter som börjar få problem med sina njurar blir t ex kräkiga, och det är rätt vanligt att katter som är 10 år eller äldre har njurproblem (av varierande grad). Det finns även andra sjukdomar som kan ge kräkningar som ett av flera symptom.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Soligajag1
8/14/19, 8:30 PM
#7

#6 Tack så mycket för info ! Så farligt med kräkandet är det inte , 😀 😻 Blir det värre så tar jag kontakt med veterinären . 😀tack !

HH 🙂

Soligajag1
8/14/19, 8:39 PM
#8

#6 Det va som ett ’skämt’ , för jag tycker att min katt kan tänka , dem vet tex exakt vilken tid när jag kommer hem! Sitter i köksfönstret bägge två och väntar på mig! 😀😻😺 Katter är ’egna djur’ , jag har haft katter sen jag va liten! Hade en svart katt som satt på stols karmen som Cleopatra , 😻

HH 🙂

Uppkatten
8/14/19, 8:59 PM
#9

#8 Dessvärre är det många som - på allvar - tror att katter gör än det ena och än det andra för att jäklas med sin matte/husse…. (felkissar, kräks, bajsar utanför lådan o s v). Därför tyckte jag att det var viktigt att markera att katter inte kan tänka i sådana banor.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Soligajag1
8/14/19, 9:17 PM
#10

#8 Då kan jag säga , att jag är en av ’dem’ som är säker på att ’katter ’ är smarta djur , inte är dumma ! 😺😻😺😸 Prata med din katt , så pratar den tillbaka !

HH 🙂

ApanAnn
8/14/19, 9:22 PM
#11

Min ena katt har en tendens att glufsa i sig maten alldeles för fort, och vi köpte den här för torrisar: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/431292 Först trodde jag att han var för korkad för att fatta, men nu är han så pass snabbtassad att vi får fylla på i omgångar istället för att hälla på allt på en gång. Jag har märkt att om han är kräkig kan det vara en hårboll på gång också. Han blir känsligare för att kräkas av hetsätning då. Jag kompletterar med lite kattmalt om det verkar vara nåt på gång.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Soligajag1
8/14/19, 9:31 PM
#12

#11 Tack så mycket ! Ska titta på den imorgon och beställa ! Precis , det är hårbollar som min katt kräks , med. Mina katter har en varsin matskål. Jag håller oxå koll på när dem äter , ger dem lite mat oftare .

HH 🙂

ApanAnn
8/14/19, 9:52 PM
#13

Köp lite kattmalt eller hårbollsgodis också, och borsta katten lite oftare om det är hårbollar. Jag kan tyvärr inte mata så ofta de dagar jag jobbar utan det blir 2 gånger per dag och tvådelad frukost med lite när jag gått upp och resten innan jag går till jobbet.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Soligajag1
8/15/19, 8:59 AM
#14

#13  Jag har kattgräs som dem tuggar på , perfekt . Sedan kräks dem ut det . 🙂👍  Tack så mycket för dina tips!  

Jag jobbar  med , är borta många timmar , ger mina katter mat och torrfoder när jag går , sen får dem nytt när jag kommer hem. 🙂

HH 🙂

S.L
8/19/19, 9:31 AM
#15

Vi har kattunge som äter massor och glupsk. Han kräktes rätt ofta men köpte antiglupsk matskål som var till hundar. Jag trycker fast mjukmaten mjau pate på burk. Sås o gele mat har jag inte testat för han äter bara mjau i paté. Jag köpte en från granngården men finns anra med mer "mat hinder". Torrfoder äter han inte så ofta men vi har en matskål som katterna fiskar upp torrfodret med tassarna. Har inte provat på att ge i akterverings boll det bör ju funka annars ☺

Upp till toppen
Annons: