Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 781 ggr
litettrassel
8/12/19, 12:49 AM

Kastrerad katt- inplastad sutur

Hej! Min katt blev kastrerad för 11 dagar sedan. Jag fick superhårda instruktioner om att tratt måste användas i tio dagar. Då hon vid hemkomst hade problem med ögonen så åkte tratten av ganska tidigt. Dagen efter upptäckte jag att såret/stygnen var inplastade. Tänkte att det är ju super som extra skydd och det verkade ändå gå att få in luft. Jag har hållit koll på värme, fukt m.m Då jag inte hört om detta som standard tidigare så har vi ett problem. Plasten verkar inte vilja släppa. Nån dom har tips och råd såhär på nattakröken? Ringer veterinären imorgonbitti

Annons:
annzoo
8/12/19, 11:04 AM
#1

Har för mig att plasten ska av efter ett par dagar, mina har dock dragit bort de själv. Ta och prata med kliniken där du kastrerat katten är mitt tips

litettrassel
8/12/19, 11:43 AM
#2

Jag pratade med dem och de blev jättechockad att hon inte fått bort den själv. Någon hade glömt att berätta att den skulle bort efter tre dagar och detta står inte i eftervårdspapprena de skickade med heller. Så de tipsade om fukt eller sprit så att kanterna löser upp sig…

litettrassel
8/12/19, 3:57 PM
#3

Kliniken hälsar att någon skulle berättat att plasten skulle av efter tre dagar. Så vatten eller sprit var telefonistens förslag på att få bort det. Jag frågade inte om spriten var menat till mig medan jag försökte… skämt å sido… jag och sambon har lyckats öppna ena sidan och hoppas på att hon hjälper till lite själv också.

Wony
8/13/19, 7:40 AM
#4

Det påminner lite om när våran katt hade ett smärtlindrande plåster som de fäst med en stor bit tejp. Det var evinnerligt svårt att få bort utan att katten i fråga ville skada oss med. 🤪

Vi använde rapsolja till slut, men det beror nog på vilken typ av klister som används på tejpen.

Silvestris
8/13/19, 6:05 PM
#5

Det finns särskilda våtservetter som löser upp klistret så man kan ta bort det utan smärta. Kolla om ni kan hämta det hos kliniken. Vi sätter aldrig plåster eller liknande över op-sår efter kastrering eftersom kattens hud så känslig och ofta reagerar illa på klistret. Det är dessutom ett ståhej att få av eländet…..

Wony
8/14/19, 1:03 PM
#6

#5 Av ren nyfikenhet, använder ni smärtlindrande plåster efter mer omfattande ingrepp (typ fentanyl-liknande , sa vet att det var) och sätter ni i så fall något extra över? Vår katt fick en rejäl bit tejp över, liknande sån som är på textilplåster… Dock över operationssåret var det bara kompresser med vit papp-tejp som lossnade efter ca 2 dygn… Som sagt, bara av nyfikenhet, det var flera år sedan detta hände :)

Annons:
Silvestris
8/18/19, 8:05 PM
#7

#6 Nej, vi använder inte fentanylplåster. Vi sätter patienterna på fentanyldropp om de behöver fentanyl. Det ges alltså bara på kliniken.

Wony
8/19/19, 12:23 PM
#8

#7 Aha. Det är säkert olika mellan kliniker då. Vår veterinär har inte möjlighet att ha patienter inneliggande så är kanske därför då. Man lär sig alltid något nytt :)

MonicaLagerquist
8/19/19, 5:23 PM
#9

Nackdelen med fentanylplåster att katten får ju ABSOLUT inte äta upp det.

Stolt ägare till fem La permer

Wony
8/19/19, 6:23 PM
#10

#9 Det kan förklara det något överdimensionerade plåstret och att klistret var enormt svårt att få bort. Dock hade hon tratt dygnet runt utom korta stunder under strikt övervakning.

Upp till toppen
Annons: