Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1335 ggr
Pysen-10
8/9/19, 6:38 PM

Zylkene eller annat lugnande?

Nån här som har en katt som behöver "lugnande" preparat tex om ni ska resa bort och katten är kvar hemma med kattvakt? Eller har en katt som kisseriproblem, "stressblåsa" och då får inflammation i blåsan? Har ni testat typ Zylkene, i så fall hur funkar det?

Annons:
annzoo
8/9/19, 7:59 PM
#1

Ja tror de flesta använder feliway i eluttaget vid de problem du tog upp. Zylkene är ju ett tillskott som tar ett bra tag innan effekt om jag inte minns helt fel

kattöga
8/9/19, 8:19 PM
#2

Jag tror att man bör börja med zylkene ca 5 dagar innan den "behövs på riktigt". Men detsamma är det med feliway i eluttaget, man bör förbereda med Feliwayen ca 5 dagar innan.

Ett motsvarande medel är Pet Remedy, finns som både spray och doftgivare i eluttag liksom Feliway. 
Feliway-sprayen måste man vänta i ca 15 minuter innan katten kan få komma in i samma rum/bur, för att alkoholen ska hinna dunsta bort (annars kan katten bli ännu mer stressad). 
Pet Remedy-sprayen, däremot, kan man använda direkt, och med fördel kan man gnida in lite i händerna och klappa katten (gärna vid kinderna). Den innehåller ingen alkohol, så sprayen kan alltså användas direkt.
Varken Feliway eller Pet Remedy doftavgivare (i eluttag) innehåller alkohol, så med dem behöver man inte tänka på det.

När jag använt zylkene, har jag inte märkt någon nämnvärd effekt. Kanske har katterna (skyggisar) varit för stressade för att bli påverkade. Feliway doftavgivare känns inte som att den har haft någon större effekt på våra katter heller.
Däremot har de påverkats ganska bra av Pet Remedy-sprayerna. Dels för att den kan användas och får effekt omgående och dels för att jag kan gnugga in lite på pälsen också.

Men jag har förstått att det är väldigt olika från katt till katt, individuellt alltså.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
8/9/19, 10:00 PM
#3

Jag har använt Zylkene men inte för de problem som du beskriver. Mer för att ge min skyggis lite extra "ro" i perioder, eller t ex inför veterinärbesök. Ofta har jag då kombinerat det med Feliway.

Det är inga mirakelmedel som gör en skygg katt tam. Men jag märker ändå att min (fd) skyggis blir mer "tillgänglig" när jag använder Zylkene och Feliway i kombination. Jag får gosa lite mer med henne, hon är lite mer avspänd i sin kontakt o s v. Det handlar om nyanser.

Det finns också ett torrfoder som heter Calm som ska innehålla motsvarande Zylkene. Zylkene brukar jag strö (man öppnar en kapsel o strör ut pulvret) över blötmaten, men vill man ge torrfoder så kanske Calm kan vara ett alternativ.

Pet Remedy har jag provat enstaka gånger, men så här långt inte märkt någon direkt effekt av. Men jag har nog testat det för lite.

Zylkene börjar man med 5-7 dgr innan t ex ett veterinärbesök, som ngn skrev här ovan, men det kan också ges i längre perioder. Man kan diskutera dosen med sin veterinär om man tycker att effekt uteblir, vet att en del ger betydligt högre dos än vad som står på burken (t ex till skygg sjuk katt). Men då är min uppfattning att man ska ha pratat med sin veterinär först och man ska vara överens med veterinären om varför man ökar dosen, hur mycket, och för hur lång tid!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pysen-10
8/10/19, 7:04 PM
#4

Tack för svar! Har idag köpt Hill's urinary stress som bla innehåller Tryptofan som tydligen ska vara bra för lite upphissade katter + att det ska främja god hälsa i urinblåsa. Värst är ju att honkatt oxå äter det och hon är ju redan lite "flummig". Kanske blir för mycket att plussa på med Zylkene under de 14 dagar jag är bortrest.

91Marran
8/14/19, 5:07 PM
#5

Jag ger Royal Canin, calm, för att lugna våra katter och det fungerar jättebra!

Mvh
Mig

Wony
8/15/19, 10:30 AM
#6

Vi gav RC Calm under en period innan vi skulle flytta, och efter att vi flyttat. ca 4-5 månader totalt. Kompletterade med Zylkene för Måns som var den katt som hade svårast för omställningar. Fungerade bra, men det är ingen mirakelkur. Vi hade även Feliway i nya huset under ett par månader.

Annons:
Upp till toppen
Annons: