Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 834 ggr
Catlady91
8/5/19, 8:11 PM

Transportbur

Vad är bästa transportburen enligt er? En mjuk eller en hård? Hämtar min nya vän på fredag, men har ingen bur. Och vet inte alls vad jag ska ta!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
ApanAnn
8/5/19, 8:38 PM
#1

Köp en stor nog för en vuxen katt och inte en yttepytte i alla fall. Kattungar växer :) Plus att jordbruksverkets regler har ganska stora minimimått för katt. Först hade vi en Dogman transportbur i hårdplast. Kommer inte ihåg om det var medium eller large, men den var ok enligt jordbruksverkets mått. Den lyckades dels ena katten tackla upp dörren på, och båda katterna var väldigt misstänksamma mot buren. Såna tvådelade plastburar behöver kompletteras med två bagageband/spännband för att minska risken för att botten eller dörren lossnar. Nu har de varsin stor canvasbur från Pet nation. Tror det är storlek M, den är lite större än jordbruksverkets minimimått. Storleken under var lite för låg. Fördel: de trivs bra i sina burar och de är hyggligt lättburna trots storleken. Går även att trycka in en gosig filt när de ska till läskiga veterinären. Nackdel: en smartare eller vildare katt hade kanske kunnat pilla upp dragkedjan eller strimla tyget.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Catlady91
8/5/19, 9:00 PM
#2

Det är en vuxen katt, lika stor som en kattunge på 15-19v och väger 2kg, och är dessutom blind. Funderar på en mjuk, men är osäker.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
8/5/19, 10:14 PM
#3

I den här länken finns en del om JBV krav på transportburens storlek etc 

http://www2.jordbruksverket.se/download/18.6158fe7914f8dfce46a90e44/1441266103376/jo11_3v3.pdf

Jag föredrar definitivt hårda transportburar, och det ska vara spännband runt. Här finns en artikel om transport av katt: 

https://hittekatter.ifokus.se/articles/5c7bee678e0e7446ec19b89f-transport-av-katt?discussions-1

Hur gammal är din katt och vad har gjort den blind? Har man en blind katt så måste man vara väldigt noga med att inte hålla på och möblera om o s v, samt inte ha en massa onödiga prylar hemma som är ivägen för kissen. Är katten blind på båda ögonen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
8/6/19, 8:03 AM
#4

Jag skulle inte våga he en mjuk bur.Har sett allt för många katter som gnagt sig ur de,

En stor hård bur med metallgrind och ett spännband runt buren så att den inte kan dela sig.

Stolt ägare till fem La permer

Catlady91
8/6/19, 11:37 AM
#5

Katten är 5-6 år, och föddes blind. Hon tar sig fram överallt, och har inga problem med ommöblering. Hämtar henne på fredag 😊 hon är blind på båda ögonen, men inte helt. Ser skuggor, men det är allt

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
8/6/19, 12:07 PM
#6

# 5 Blinda katter brukar ha problem med nya miljöer, och vid ommöblering. De får ju orientera sig med hjälp av nos, öron och morrhår för att försöka förstå var de befinner sig och hur omgivningen ser ut. Även plötsliga ljud och annat kan vara svårare för en blind katt att hantera. 

Blinda katter kan definitivt ha ett mycket gott kattliv, men jag tycker att du ska googla runt lite och läsa om just blinda katter och deras särskilda behov så att du är förberedd när din katt kommer hem, så att du lättare kan förstå katten.  

Jag har själv inte haft blind katt, men har träffat katter med nedsatt syn t ex på katthemmet, och har bekanta med katt som ser dåligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Catlady91
8/6/19, 1:54 PM
#7

Det är inga problem. Pratat med hon som har katten nu, hon klarar ommöblering och allt som annars kan vara ett problem. Hon lever ett normalt liv 😊 tycker mig inte behöva läsa på något om blinda katter, då katten som sagt lever ett normalt liv. Hon lär sig på en dag hur allt ser ut och står. Hon ser dessutom skuggor, så hon ser ju lite var saker står. Hon är en äventyrlig kisse, som en dag hoppade upp på barstolar i nuvarande hemmet helt plötsligt. Hon satt nedanför och tittade en stund, sen hoppade hon upp utan större problem. Så jag ser inga problem med att hon inte ser 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

OberonsMatte
8/6/19, 2:18 PM
#8

 Är beslutet att skaffa katt (och den här katten) verkligen väl genomtänkt? Vet du varför katten omplaceras? Vet säljaren att du inte har någon direkt erfarenhet av katter över huvud taget?

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
8/6/19, 2:53 PM
#9

Allt är genomtänkt, ni behöver inte oroa er.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

[[eskils_]]
8/6/19, 6:42 PM
#10

Var det inte så att du ska flytta till en annan lägenhet snart? Då måste katten klara dels flyttkaoset med kartonger m.m., dels lära sig var allting står i den nya lägenheten.

Tycker inte heller att detta verkar snällt mot katten, i synnerhet som du inte har någon kattvana.

Catlady91
8/6/19, 8:06 PM
#11

Det visade sig att det kommer dröja innan jag får flytta till nya lägenheten. Nu börjar jag faktiskt bli jävligt less på er! Ni klagar på fan allt! Katten är blind, ja! Men hon lever som vilken annan katt som helst, och hon kommer bo med mig som kommer ta jävligt väl hand om henne! Ni surrade förut om att jag inte skulle ta en kattunge, utan ta en vuxen katt som behövde nytt hem istället. Nu gör jag det, och det är också fel?! Nu får ni fan ge er! Kan ni inge vara glada för min och kattens skull istället?? Dessutom handlade denna tråd om transportbur, inte huruvida katten passar mig eller inte!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
8/6/19, 8:51 PM
#12

Om katten ser lite är den inte blind.

Köp en stor plastbur men metallgrind. Sätt ett spannband runt buren.

Stolt ägare till fem La permer

Lena
8/6/19, 9:20 PM
#13

#7 Om katten du ska hämta är blind så är det mycket som du måste tänka på.  Så är det bara! Blinda katter har svårt att byta miljö vilket väl egentligen säger sig själv. Även om katten lär sig kompensera med sina andra sinnen så är det mycket du behöver tänka på då det är ett stort ansvar som det för med sig. Du måste t.ex kattsäkra ditt hem ordentligt så att kissen inte skadar sig eller ramlar ut från ett fönster.  Du behöver ha en ängels tålamod och göra allt för att kissen ska känna sig trygg och ställa om sig i den nya miljön.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Catlady91
8/6/19, 9:40 PM
#14

Det är jag mycket väl medveten om, och allt sådant kommer fixas innan katten kommer

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: