Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 981 ggr
Sommarek
2019-08-05 15:46

Vad heter prylen till kattgården?

Skum rubrik, jag vet. Vi kikar just nu på möjligheten att hägna in hela vår trädgård till katterna, då vi redan har staket på tre sidor. Det är ganska högt, så vi funderar på att bara sätta upp sådana där mojänger som liksom lutar inåt och därmed hindrar katten från att hoppa över - men vi kommer inte på vad de heter, och därför kan vi inte söka på dom! Någon som vet vad jag menar och som vet om de har något specifikt namn?  🤦‍♂️

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Maria
2019-08-05 16:12
#1

Nu blev jag nyfiken. Är det i plast, metall trä eller vad?

Min man har gjort så att vårt staket lutar inåt/nedåt på toppen, av brädor täckta med hårdplast. Funkar jättebra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2019-08-05 17:59
#2

Jag undrar om det är något sånt här du tänker på? 
Eller andra plastskivor…?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

jollycox
2019-08-05 18:39
#3

Förstår inte exakt vad du menar men ger ett förslag, man kan ju sätta typ konsoller som man sen sätter plasttak eller nät på så katterna inte kan klättra över.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

OberonsMatte
2019-08-05 20:00
#4

Det är konsoler (vinklade in i kattgården) man kan sätta högst upp på stolparna och fästa nätet på så tar det stopp om katten klättrar upp.

Sajtvärd Katter iFokus

Sommarek
2019-08-06 12:26
#5

#1 Jag tror det är plast eller metall men är inte hundra, har bara sett dom på bild. #2 Inte helt, de jag tänker på är lite mer som hagdelare, fast de lutar inåt. http://www.ysystem.se/beskrivning_ysystem.html #3 och #4, heter de bara konsoler? Det finns ju en del såna, så tänkte om de hette något mer specifikt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OberonsMatte
2019-08-06 14:00
#6

#5 Det lättaste är nog att bara att sätta fast kortare horisontella reglar (som riktas inåt) högst upp på stolparna. för att fästa dem ordentligt kan man använda vinkeljärn.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Maria
2019-08-06 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så här ser vår överdel ut. Vinklat inåt med hårdplast så att katterna inte får grepp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-08-06 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En bild till

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
2019-08-08 14:56
#9

#6 och #7, bra idé. Funkar det bra med era katter?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maria
2019-08-08 15:10
#10

Det har funkat jättebra för våra katter. Sammanlagt fyra stycken genom åren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
2019-08-10 21:58
#11

#10 Härligt!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

S.L
2019-08-19 09:22
#12

Vinkeljärn med reglar som håller nätet på plats bör ju funka.

Sommarek
2019-08-19 12:50
#13

#12 Säkert, jag frågade mest för att vi delar staket med grannarna och jag letade efter något som dels påverkar deras utsyn så lite som möjligt och även som är lätt att montera, med så lite åverkan på staketet som möjligt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
S.L
2019-08-21 11:49
#14

13 Min ena vän har satt upp längre blomstöd i bambu och satt nät på sä sätt vart det högre andvändt strips för enkelt ta bort nät o pinnarna utan att ta skada på staketet. Hon har bara inne katt men ville hindra andras katter komma över på besök då hennes katt blir rätt förbaskad på se andra gå i hennes trädgård :) Hon har satt luktärt som klättrar rätt fint upp på nätet :)

Maria
2019-08-21 13:15
#15

14 Smart. Vi har haft kattbesök i vår lilla trädgård flera gånger. Katter som kommit takvägen då vi bor i platta enplans radhus. De kommer ju däremot inte ut från oss. Våra katter har mest blivit nyfikna medan inkräktaren varit livrädd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
2019-08-21 14:32
#16

#15 Ja, det är klart, att bli innestängd på en annan katts revir måste ju kännas sådär.  -_-

Jag tror att grannarnas katter bara går rakt in till oss; staketen är inte särskilt klättervänliga, så förhoppningsvis räcker det att stänga av de delarna som är öppna mot grannen, så tycker de andra katterna inte det är värt besväret.  Hoppas jag.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: