Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1423 ggr
PausMaus
2019-08-04 15:55

Vikt katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är medlem i en grupp för bortsprungna djur på Facebook. Jag slås gång på gång om hur folk hittar "jättemagra", "beniga", "utmärglade" osv katter. Vanligtvis är detta katter som 4-6 på bilden. Varför har folk en sån skev bild om hur mycket vikt en katt bör ha? Och informerar inte veterinärerna när katterna är för tjocka eller skiter folk bara i vad de säger? Jag har fått höra att mina ligger väldigt bra eller perfekt i vikt så jag antar att de informerar om katten är för stor med?

Annons:
Honestyisdead
2019-08-04 16:01
#1

Tyvärr är det väldigt vanligt med överviktiga katter så många har en skev bild av hur dom bör vara i hull. 

En del veterinärer talar om det. Många bortförklarar sin katters övervikt med kärlekskilon.

Uppkatten
2019-08-04 16:17
#2

Vad jag också reagerar på är att folk ofta uppfattar riktigt gamla (och därmed ofta magra) katter som "utsvultna ungkatter/kattungar"… Och att den gamla katten till varje pris "ska räddas" trots att den ofta bor i något av de närmaste grannhusen, om man tar sig tid att fråga runt… 

Det uppskattas att upp emot hälften av landets katter är överviktiga…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ApanAnn
2019-08-05 20:45
#3

Det är lätt att bli matteblind… Jag hade koll på matvrakets matintag, men hans syster är mer kinkig med maten så där var vi inte lika noga. Syrran fick order att dra ned lite av veterinären sist, och matvraket ska inte gå upp i vikt heller så klart. Nu är matvraket bra i hullet, och försöker ofta tala om att han sväääälter. Vi jobbar på kinkiga kissen…. synd att hon oftast vägrar blötmat, för det funkade bra på andra katten.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Uppkatten
2019-08-05 22:08
#4

#3 Ja, du har helt rätt! Det är verkligen lätt att bli "matteblind" när det gäller kattens vikt. Allt för många inser allt för sent att katten har börjat gå upp i vikt, men det är också vanligt att kattägare missar att katten börjat tappa i hull (kan vara särskilt svårt att se på långhåriga katter).

Jätteviktigt att väga sin katt regelbundet alltså, och att ha någon stans där man antecknar kattens vikt vart eftersom.  En viktökning vill man ju ofta kunna stoppa i ett tidigt skede (eftersom det är både svårt och förenat med viss risk att börja banta sin överviktiga katt), och börjar katten tappa i vikt så kan det vara ett (tidigt) tecken på någon sjukdom (såsom t ex njursjukdom, FORL eller annat).

Själv brukar jag väga min ena katt kanske 6-8 ggr per år och skriver då in hennes vikt i min almanacka. 

Min andra katt låter sig inte lyftas/hållas/bäras så henne får jag vara noga med att känna på ordentligt. Jag har också fått tipset att man kan montera ett kartonglock på en hushållsvåg och träna katten på att "väga sig själv". Dit har vi inte kommit ännu, men jag ska absolut prova detta och se om katten kan tänkas gå med på det 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2019-08-05 22:12
#5

#4 Det ska jag börja göra. Har nöjt mig med en gång om året innan, hos vet, men efter att ena katten blev akut sjuk insåg jag att det kan gå snabbt.

Uppkatten
2019-08-05 22:15
#6

#5 Ja, det kan gå oerhört fort för en katt att rasa i vikt. Har sett skräckexempel på detta, t ex hos katter med FORL….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Honestyisdead
2019-08-05 22:31
#7

#6 Hos katter med Forl beror det väl oftast på att dom inte äter? Eller påverkar det annat än tänder/käke?

Uppkatten
2019-08-05 22:35
#8

#6 Precis, de äter allt mindre, vilket kan vara lätt att missa om man t ex har flera/många katter/skygga katter/katter som inte låter sig klappas o s v. Extra svårt att se hullet på långhårig katt. 

I det fall jag ffa tänkte på så hade man 7 katter ihop, varav flertalet inte var så pigga på att låta sig klappas o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2019-08-06 00:33
#9

#8 Förstår!

ApanAnn
2019-08-07 21:43
#10

Minskar matintaget så märks det i alla fall eftersom de inte kommer åt varandras mat… Men jag borde leta upp bagagevågen och göra en koll snart. (Katt i transportväska och sen hänga full väska och tom väska på bagagevågen för att kunna räkna bort väskans vikt)

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: