Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1223 ggr
Melden
2019-07-21 14:30

Vilken katt ras ska jag ha.??

Hej jag vill gärna skaffa en katt i framtiden och håller på att läsa för fullt. Jag har bara svårt med vilken ras jag hade velat ha i sånna fall, de finns ju så många. Jag vill ha en katt som hade funkat som ensam katt och även en innekatt. Vill att den ska vara väldigt social och gilla mysa och kel. Lekfull får den ju också vara men att sitta och mysa är nummer ett. Jag tyckte om ragdollen och sphynx även sibiriska katten. Men om ni har några tips till en katt som hade funkat bra till de jag söker så skriv gärna. Eller vad för katt ras ni har och hur den funkar.

Annons:
Uppkatten
2019-07-21 15:11
#1

Varför inte en huskatt från ett av landets katthem? Det finns ca 150 000 katter i Sverige i dag som saknar ett eget hem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2019-07-21 17:43
#2

Jag har bengal och siames. Bengaler är olika, vissa är riktiga knäkatter medans andra är sitta brevid och klappas på deras villkor. Siamesen är mer översocial. Vissa säger att båda dessa raser kräver annat katttsällskap men jag hade min första bengal som ensamkatt i ett år utan problem och siamesen var också ensamkatt ett längre tag och det var heller inga problem. Man märker ganska snart om de behöver kattsällskap

Scully
2019-07-25 12:49
#3

Ragdollen är social, när de själva vill. De ligger oftast hellre bredvid än på, speciellt när de är vuxna. Givetvis finns de ju de som gillar mycket mys i famnen. Sibiriska är mer de som ligger på och nyser, sen har du systerras till sibbe, de heter Neva masquerade och påminner om ragdollen i utseende, de är maskade med blåa ögon

Honestyisdead
2019-07-26 22:52
#4

De flesta katter mår bäst med kattsällskap. 

Och angående mys och lek så finns det inga garantier oavsett ras. Man kan  få en katt som inte gillar närhet, och det måste man vara medveten om.

Herveaux
2019-07-27 08:32
#5

Jag rekommenderar en vuxen omplacering så du vet vad du får hem för en liten personlighet om dessa egenskaper är väldigt viktiga för dig. 

Antingen en katt från katthem (som föredrar att vara ensamkatt) eller om en uppfödare av passande ras har en vuxen katt som skulle trivas bättre som ensamkatt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[eskils_]]
2019-07-27 12:24
#6

Håller med andra här. Skaffa en vuxen katt från ett katthem - då vet du vilket temperament katten har och du gör samtidigt en god gärning. 👍❤️ 

Dessutom har katthemmet tagit hand om avmaskning, vaccinering, kastrering, ID-märkning och ägarregistrering så det är klappat och klart. Bara för dig att ta hem och njuta!

Annons:
Upp till toppen
Annons: