Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 589 ggr
Jennavalli
7/19/19, 8:05 PM

Borta ett dygn?

Hej! Ja o min familj tänkte åka till Stockholm under 1 dag, alltså vi åker efter frukost och sover på hotell en natt och sedan åker hem efter frukosten där. Så jag undrar om mina 2 katter klarar sig själva? De e 2 ragdolls så de sover ganska mycket, såklart fyller vi på med mat o vatten direkt innan vi åker och en ny städad kattlåda. Så kan vi lämna de i 1 dygn bara? Eller måste vi fixa kattvakt?

Annons:
MonicaLagerquist
7/19/19, 8:07 PM
#1

Enligt lag så ska katter ha tillsyn minst två gånger per dygn.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
7/19/19, 8:11 PM
#2

Förra helgen så var grannen borta de åkte på lördag förmiddag och kom hem till lunch på söndagen. Jag var där och matade katten på lördag kväll och söndag morgon.

Stolt ägare till fem La permer

Calcifer
7/19/19, 8:17 PM
#3

Skulle aldrig lämna mina katter ensamma så länge. Längsta var nyår förra året, när jag blev hämtad 23.30 och hemskjutsad 06.00.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
7/19/19, 11:20 PM
#4

Som Monica skriver så är det olagligt att lämna sina katter ensamma under så lång tid, så det är alltså kattvakt som gäller sådana här gånger. Det handlar ju heller inte enbart om mat, vatten och kattlåda, utan katter kan t ex skadas eller insjukna akut, och då är det inte OK om det inte upptäcks "inom rimlig tid". Som kattägare är man skyldig att skydda sitt djur mot onödigt lidande och då är regelbunden tillsyn A och O för att se hur katten mår och har det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: