Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 647 ggr
Skivling
2019-07-16 21:36

12 veckor

Är det någon som har någon forskning på det här med att kattungen behöver vara med mamman till 12 veckors ålder? Jag undrar eftersom en vän till mig i UK berättat att där släpper de kattungar från ett katthem från åtta veckors ålder. Det låter på tok för tidigt för mig, och tänkte att om jag vet vad det är baserat på kunde jag kanske förklara lite bättre.. ! Tack på förhand!

Annons:
Stallmima
2019-07-16 22:31
#1

Olika länder kanske har olika regler, finns det ingen organisation (myndighet) i England som du kan kolla med?

MonicaLagerquist
2019-07-16 22:42
#2

Min första raskatt fick jag hem vid 10 veckor då reglerna så 10 veckor vi fick pyssla och trixa för att han skulle äta och han kissade i vår säng. Nästa raskatt var 12 veckor åt och fixade lådan som han skulle.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-07-16 23:00
#3

Här finns en del läsvärt http://www.kattstatus.se/sida40.html dock ingen hänvisning där till forskning tror jag.

Men det handlar bl a om kattens immunförsvar, att lära sig "att bli katt" och mkt annat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2019-07-17 07:59
#4

Raskatt inte rabatt. Min telefon gör lite som den vill.🤪

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
2019-07-17 23:54
#5

#4 Jag tog mig friheten att ändra ordet "rabatt" till "raskatt" i din kommentar.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
2019-07-18 08:37
#6

#5 Tack

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
pPinglan
2019-07-18 08:58
#7

Jag hämtade min kattunge vid 10 veckors ålder, men hon var tagen från sin mamma redan vid 6 veckor. (Kattakuten) Det är mycket som händer de sista veckorna innan flytten, hon var väldigt mammig av sig när vi tog henne. Låg och snuttade och sög på en filt vi hade i soffan precis som om hon diade, grät väldigt mycket och kissade i soffa, säng mm. Snuttandet pågick i ett helt halvår, jag misstänker att om hon fått vara kvar med sin mamma så hade detta varit mycket bättre.

Skivling
2019-07-18 22:15
#8

Jag har nu sett att ett av de mest kända djurhemmen i England även följer regeln från 8 veckor, så de måste ha andra lagar helt klart. Det var väldigt intressant att läsa på länken, Uppkatten, mycket jag inte visste. Önskar bara att jag hade källor, tycker att engelska katter borde utvecklas lika som våra liksom.. och att lagen kom 2008 det var intressant. Man tänkte väl innan det att 8 veckor för valp/ katt samma sak. Efter vad #7 beskriver, tror jag att min första katt som hittats ute vid 6 mån, tagits för tidigt, hon snuttade mycket och kunde inte tvätta sig på huvudet, dock skötte hon lådan som tur var. #2 Där ser man hur mycket som händer på de veckorna! Tack för era tankar!

Upp till toppen
Annons: