Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1969 ggr
Alex&company
7/14/19, 9:20 PM

Förbjuda utekatter?

Där jag bor har jag märkt bara senaste månaderna när folk skaffat kattungar under våren att det blivit en hel del utekatter i området. De vandrar omkring på bilvägar, dödar harar, bajsar i sandlådor och en försökte attackera min hund men avbröt sig som tur är när jag röt till. Vad finns det ens för anledning att släppa ut sin katt utom att man inte har tid eller lust att aktivera den? Så många utekatter som omplaceras för att ägarna är övertygade om att de inte kan följa med i flytten till en lägenhet talar sitt tydliga språk om hur lågt prioriterade de är och vilken dålig idé det är att släppa ut dem. 

Jag tycker det är en debatt som borde tas upp, särskilt i samband med att höja kattens status! Vad tycker ni, ska det vara lagligt att ha utekatt? Olagligt? Lagligt med restriktioner såsom förbjudet i tätorter? 
Personligen skulle jag gärna se ett förbud mot utekatt i tätbebyggda områden då jag kan se varför utekatt är nödvändigt för vissa (särskilt stallkatter) men jag har inte sett några hållbara argument för att hålla utekatter i bostadsområden.

Annons:
Uppkatten
7/14/19, 10:14 PM
#1

#0 Jag tycker det beror lite på hur området ser ut, men i princip håller jag med dig om att man inte bör få ha sin katt lös ute i tätbebyggt område. Dels kan katter ställa till med en del - precis som du är inne på, t ex bajsa i sandlådor, kissa ner utemöbler, ljudliga kattslagsmål nedanför balkongen nattetid o s v. Men framför allt så tycker jag inte att katter ska vara lösa i tätbebyggt område - för kattens skull! Det händer regelbundet att människor skadar katter som går ute. Katter har inget som helst eget trafikvett. Våra tätorter har i dag dåligt med grönytor för t ex våra barn att leka på, och följaktligen dåligt med grönytor för våra katter att vistas tryggt på  o s v. 

Jag ringde nyligen upp matten till en trafikdödad katt här i området, sedan jag chip-scannat katten, och mattens reaktion var då; "Men där skulle han ju inte vara!!!!" 

Katten hade gått över vägen ca 150-200 m från bostaden. 

En del verkar tro att katter väljer den riktning där det inte finns just någon trafik, att de kan lära sig att undvika bilar o s v, men tyvärr är det inte så. Katter har lika dåligt trafikvett som riktigt små barn. Och ingen skulle släppa ut en 1-2 åring själv i trafiken….

Många tycker att vi har så gröna, fina gårdar här där jag bor, och så är det verkligen. Många har "katt-trappa" ner från balkongen. Men tyvärr finns här också stora vägar, och genom åren har ett flertal katter körts ihjäl här utanför. Unga, fina katter som borde ha haft "hela livet" framför sig….

Det svåra är väl gränsdragningen - när man ska få ha katt ute och inte. Men t ex i centrala delarna av städer borde man kunna säga aktivt stopp. Här i stan släpper kattägare ut sina katter i miljöer - mitt inne i stan - där verkligen ingen katt skulle behöva vistas…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alex&company
7/14/19, 10:27 PM
#2

#1 Verkligen, tog kanske inte upp det tillräckligt tydligt men det var det jag menade med att de går runt på bilvägar. Jag har plockat bort flera katter som bara satt sig ner på vägarna.

En start (om det inte redan går) skulle ju kunna vara att låta bostadsrättsföreningar och hyresvärdar själva bestämma om okopplade katter tillåts i bostadsområdet. I praktiken gör ju det det omöjligt att ha utekatt då man i så fall skulle behöva lämna katten utanför gården, samt lära den att inte röra sig på den när de vill hem. Sedan finns det ju definitioner av vad som är tätbebyggelse  (tror det är minst 200 bostäder med högst 200 meter emellan sig) och det skulle ju kunna användas för att sätta upp regler kring frigående katter utomhus :)

Randomel93
7/14/19, 10:47 PM
#3

Det är en jobbig debatt där jag är mycket kluven, å ena sidan vill många katter ha yta att röra sig på och jag vill att alla djur ska få stimulansen dom behöver, å andra sidan hatar jag mig själv när jag måste skrämma iväg katter från min trädgård när dom försöker ta sig in i mitt hus till mina marsvin. Jag växte upp i ett radhusområde där katter titt som tätt tog sig in i andras lägenheter, jag var livrädd att lämna fönster öppna så att hunden skulle ha ihjäl någon annans katt inne i huset om den tog sig in,. En grannes barnbarn var kraftigt allergisk mot katter och hon höll på att dö av igensvullna luftvägar efter att en katt tagit sig in genom hennes fönster och varit i hennes rum och säng hela dagen.. Att inte kunna lämna fönster öppna när det är varmt på somrarna är underskattat jobbigt då det inte gick att prata med kattägarna, inte ens om flickan som fick åka ambulans, det bara skrattades bort med "katter kan man inte kontrollera!" En vinterkväll fick jag hålla en av katterna innanför min jacka för att hålla den varm då den var jättefrusen och matten var inte hemma och kunde inte släppa in den och hade inte heller ordnat någon varm låda utanför. Den hade varit ute sedan tidig morgon och bara låg och skakade när jag hittade den på kvällspromenaden.. Jag tycker synd om katterna åt båda hållen i debatten och jag tycker synd om oss ickekattägare som behöver tänka oss för i kattäta områden. Sjukt kluven :/

Alex&company
7/15/19, 12:05 AM
#4

#3 Stimulansfrågan kommer ju ofta upp och jag tror det är viktigt att vända och vrida på den! Jag (som ägare av en nu gammal men tidigare väldigt pigg innekatt) vill påstå att en katt kan få all stimulering den behöver inomhus. De flesta verkar ju numera överens om att vi måstå låta våra hundar få mental stimulans men att det skulle gälla även katter verkar faktiskt framförallt ägarna av utekatter ha svårt att ta till sig. Man är inte beredd att leka med sin katt ca 20 minuter om dagen, gå ut i sele ibland eller anpassa hemmet så att det finns mycket att klättra och titta på. 

Alla jag mött som har utekatter älskar sina djur, men samtidigt är man sällan beredd att investera vare sig tid eller pengar i dem så jag tror att strängare regler kring just utevistelse skulle få folk att tänka till mer innan de skaffar katt, vilken typ av katt som passar deras liv osv :) 

Gud vad hemskt med den utelåsta kissen :(

MonicaLagerquist
7/15/19, 8:01 AM
#5

Ja det vore en dröm om det blev förbjudet at ha te katter i tättbebyggt område.

Just nu ser jag en rejäl ökning av katter i vårt område. Vi bor 50 meter från en 100 väg. Det är bara en remsa skog mellan husen och vägen. Jag har plockat upp 13 katter långs den vägen under årens lopp. Två av katterna har bott i husen bredvid  oss. Där ägarna till katterna envist hävdat att katterna bara är på tomten.

Stolt ägare till fem La permer

micki78
7/15/19, 11:56 AM
#6

Jag håller med! Jag tycker inte katter ska få springa ute fritt precis vart som helst. I farliga miljöer ska det vara förbjudet. Men en lag på det är svårt. På våren får hundar vara kopplade, men katterna springer ute fritt och tar död på harungar och fåglar. Ingen nämner det. Det är för det är svårt att få till en sådan lag skulle jag tro.

Annons:
[[eskils_]]
7/15/19, 12:23 PM
#7

Håller med om att det borde vara förbjudet att släppa ut sina katter på fri tass i städer och förorter, för kattens egen skull! Som Uppkatten skriver: "Katter har lika dåligt trafikvett som riktigt små barn. Och ingen skulle släppa ut en 1-2 åring själv i trafiken…." 😕

Förstår också folk som blir störda av kringströvande katter där de bor. Här skulle bostadsbolagen kunna hjälpa till mer. Så här skriver kommunala Svenska Bostäder i Stockholm till sina hyresgäster:

"Håll uppsikt över ditt eller dina husdjur, så att de inte stör dina grannar eller förorenar lekplatser, trädgårdsytor och andra utrymmen i huset. Husdjur får inte springa lösa inom fastigheten."

MonicaLagerquist
7/15/19, 1:51 PM
#8

Ja vi hade en otäck insident här för en tid sen pga lösa katter. Mina katter började slåss pga att det kom en lös utekatt intill vår rastgård.

Stolt ägare till fem La permer

Linnea777
7/15/19, 4:27 PM
#9

Det är konstigt att det ens är lagligt att ha utekatt när man bor i en stad eller i ett samhälle. Eller nära en väldigt trafikerad väg… Och det är sorgligt att vissa bara släpper ut sina katter även fast de bor centralt och "hoppas på det bästa". Men jag tycker verkligen inte att man ska förbjuda att ha utekatter, om man t.ex bor på landet osv.

Jag tror att en innekatt kan få all stimulering det behöver men jag tror inte att det går att jämföra med den stimuleringen en utekatt får. Jag har hört många historier om katter som trivs jättebra med att vara innekatter innan de råkar smita ut och aldrig trivs inne igen. Det säger ganska mycket tycker jag. Våran ena katt är ute en stor del av dygnet och rör sig många kilometer varje  dag. Katterna klättrar i träd, jagar och älskar att ligga och sola i värmen. Jag har tyvärr väldigt svårt att tro att en innekatt kan få samma aktivering som en utekatt.

Uppkatten
7/15/19, 5:33 PM
#10

#9 Jag har faktiskt aldrig hört talas om/upplevt det som du beskriver: att innekatter som råkar smita ut aldrig trivs inne igen. Tvärtom så brukar innekatter som kommer ut av misstag vara livrädda ute, och vill inget hellre än att få komma tillbaka in. Det är oerhört jobbigt för en katt att vara så stressad att den varken kan äta eller koppla av och få nödvändig vila. Ofta är de helt slut när de äntligen fått komma in igen.

Det vore förstås ett drömscenario ifall alla kattägare kunde bo så att deras katter kunde få röra sig (mer eller mindre) fritt ute, men i dagsläget så saknar 150 000 svenska katter ett hem, och i det läget är varje hem med en klok kattägare värdefullt, även om det innebär att katten får bli innekatt.

Det finns också många faror för katter ute, även på landet. Även om vi hade utekatt när jag var barn (ute på landet) så skulle jag nog föredra att ha katt i inhängnad trädgård - om jag hade haft råd och möjlighet att bo ute på landet. Jag tycker att det är klokare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
7/15/19, 6:53 PM
#11

Jag tycker inte det ska vara olagligt med utekatter - däremot borde folk tänka efter och inte släppa ut i vilken miljö som helst, stan och tätbebyggt är tex oansvarigt att släppa ut katt i.

alla katter trivs inte heller som innekatter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[eskils_]]
7/15/19, 9:03 PM
#12

#11 Ja, folk borde tänka efter! Men hur får man dem att tänka efter? En lagstiftning eller rekommendation från myndigheterna är väl det enda som biter, plus information i massmedia. En uppgift för Länsstyrelserna, som är ansvariga för djurskyddet i Sverige.

Jag tror faktiskt att en del egoistiska ägare till utekatter vill att katten ska gå ute och göra sina behov där, för då slipper ägarna ha besvär med att sköta toalådan… 🤐 Hellre riskera kattens liv då.

Det borde absolut vara förbjudet och straffbart att släppa ut okastrerade katter på fri tass,  synnerhet i tätbebyggelse. Med tanke på det stora antalet hemlösa katter.

MonicaLagerquist
7/15/19, 9:52 PM
#13

Tänk om hundägare skulle säga Min hund vill vara en utehund den trivs inte med att vara kopplad så den får vara lös året runt,

Jag tror fortfarande att alla katter kan trivas med ett inneliv om ägarna gör allt för at få katten att trivas inne. Berikning och koppelpromenader.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Uppkatten
7/15/19, 10:47 PM
#14

#13 Som jag förstår det så hade vi en gång i tiden problem med "lösdrivande hundar"…  Då infördes hundskatt mm och idag har vi inte samma problem…. 

D v s med hundarna. Dags för en katt-skatt kanske? Så kan pengarna gå till seriöst arbetande No Kill-katthem, kastreringskampanjer, veterinärvård för hemlösa katter o s v….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

frijoh
7/16/19, 11:22 AM
#15

Jag håller med att man inte bör släppa ut katter fritt i tätbebyggda områden/ nära trafikerade bilvägar. Men på landet tycker jag det är lite skillnad, bla för att katter håller mössen borta, möss är verkligen ett stort problem när man bor på landet är min upplevelse, och katter gör stor skillnad där! Sen tycker jag inte att man bara ska släppa ut sin utekatt och hoppas på det bästa. Gps är en bra grej för att hålla koll på var katten är någonstans och inte springer bort. Någon skrev i tråden att hen trodde att de som har utekatter har dom ute för att slippa rengöra kattlådan, det stämmer inte hos mig då min katt går in och går på lådan när hon är nödig. Hon gör säkerligen sina behov utomhus också, men inte alla. Innan jag lät min katt gå ut (innan kastrering) så krävde hon för att må bra ca 3 timmar stimulans (lek/koppel/klickerträning etc) dagligen! Tror inte att många kattägare har den tiden. Nu leker jag med henne ca 30 min per dag + hon går ute dagtid mestadels och inne på natten, då är hon harmonisk. Jag tror att en katt som bor inne på heltid absolut kan ha ett superbra liv, OM man verkligen stimulerar den. Jag jämför med hundar här litegrann som man måste gå ut med dagligen, då tycker jag att samma regel ska gälla katter då katter har ett stort behov av motion. Inomhus går det inte att motionera en katt såpass mycket som jag tror att de flesta katter faktiskt behöver. Däremot mentalt går det ju att träna massa olika saker både inne och ute.

Fridaaaa
7/16/19, 12:02 PM
#16

Man kan inte jämföra hundar och katter. Två olika arter med två olika behov plus att hundar kan ställa till med mycket större skada än katter.

Däremot skulle det bli lag på att man inte får ha utekatter i stan eller tätbebyggt och att krav skulle vara att de är kasterade, idmärkta, registrerade och vaccinerade om man ska ha dem ute på landet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

frijoh
7/16/19, 12:10 PM
#17

#16 kan kan man ;). Jag vet att det är två olika arter, men med vissa behov som är lika varandra. Såsom att de är rovdjur och har behov av jaktstimulans och motion. Sen går nog inte en katt lika långa sträckor som hundar gör då de jagar på olika sätt. Hundar tröttar oftast ut sina byten medan katten snarare smyger sig på sina byten och väntar på rätt läge. Men det betyder inte att en katt inte behöver motion.

Fridaaaa
7/16/19, 12:43 PM
#18

#17 Nej det kan man inte. Och en katt kan man tillfredsställa inne, det kan man inte med en hund. En hund är avlad på ett annat sätt än katter osv. Nej det är inte många likheter mer än att de är rovdjur båda.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
7/16/19, 2:41 PM
#19

Att tro att utekatter inte kan bli nöjda innekatter tyder på stor okunskap.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
7/16/19, 3:01 PM
#20

Min Lakritz fångades med bur när han var 5 månader ungefär. Tillsammans med sin mamma och syskon. En riktig liten vildkatt som aldrig varit inne. Han går knappt ut i vår inhägnade trädgård fastän han är hela 5 år nu. Han har fått nog av utelivet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
frijoh
7/16/19, 5:08 PM
#21

#18 man kan ju jämföra barn med hundar, så varför skulle man inte kunna jämföra hundar med katter? Bara för att man jämför två arter betyder det inte att dom måste vara likadana? Hundar och katter är väldigt olika på många plan, men inte alla. En katt går absolut att stimuleras inomhus mentalt och fysiskt till viss del, hundar går också att stimuleras inomhus mentalt och fysiskt till viss del, däremot inte fullt ut. #19 jag säger absolut inte att utekatter inte kan bli nöjda innekatter, beror givetvis på hurdan kattens personlighet är och hur stimulerande miljö den har.

Catlady91
7/18/19, 4:38 PM
#22

Jag tycker inte att ett förbud ska finnas, MEN! Jag har alltid förespråkat körkort på djur! Så många djur far illa pga okunskap. Jag har själv ingen katt, men funderar på att skaffa en. Jag läser på om katter på nätet, frågar vänner och bekanta som har katt, och frågar folk på nätet. Allt för att förbereda på mig hur det är att ha katt. Jag bor inte helt inne i centrum, men nästan. Jag kommer ha min katt inne, då det är mycket trafik här utanför och för att inte störa grannar. Men min största rädsla är inte det, utan det är alla idioter som finns i samhället som tycker det är kul att skada djur! Jag har hört och läst om så många djur som blivit torterade till döds, så jag skulle aldrig låta en katt gå ute om jag inte bodde långt ute på landet! Så ett förbud, nej. Men körkort på djur, ja. Där man då får lära sig vad det in bör att ha djuret, och vad det innebär att ha katt ute i tätbebyggt område. Då skulle nog färre och färre släppa ut dom, tror jag.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

S.L
7/20/19, 12:47 PM
#23

Vi bor på landet och här går ena katten ut. Vi ser många herrelösa katter och skulle det bli lag på inte få släppa ut sin katt vad skulle då hända? Tillåtet att skjuta lösa katter? Finns det tillräkligt med katthem annars? Nej det finns det inte och inte har polisen tid med hämnta upp lr jaga katter. Tar här för polisen att komma 45 minuter om man ringer att man stoppat en snattare lr fyllerist. (Fylleristen fick man inte hålla fast så han åkte innan polisen kom 😳) Att katter skiter i sandlåda då finns det saker man kan göra för att förhindra det. Vi har själva kompostgaller över sådd av ätbart grönt och pressning som skydd över sandlådan. Rätt enkla lösningar 👍

Maria
7/20/19, 12:57 PM
#24

#23 Det är självklart enkla lösningar om man har katt och är rädd om sina grödor.

Har man däremot ingen katt så är det inte självklart att man ska behöva inhägna bara för att andra låter sina katter springa fritt.😡

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Alex&company
7/20/19, 1:37 PM
#25

#23
Katter skjuts redan (sedan finns det ju andra, betydligt snällare och bättre metoder att hantera dem på tycker jag) och att förbjuda att släppa ut katter i tätorter skulle ju i slutändan faktiskt innebära att man räddar otaliga liv då inte fler herrelösa katter kommer till vilket i sin tur öppnar platser på katthem. Och hittar man lösa katter ute vid ett förbud går man ju såklart samma väg som med lösa hundar. Ta fast, kolla chip, kontakta polisen. 

Sedan är det som Maria säger inte rimligt att de som inte har katt ska behöva ta hänsyn till de som väljer att släppa ut sin katt utan uppsikt.

Soligajag1
7/20/19, 7:39 PM
#26

Ojojoj, , Här har vi många människor med olika åsikter . Ska man ha en katt / katter tycker jag nog man ska gå ut med katten i koppel ( om du bor i en  lägenhet ) som jag gör .

Sedan är såklart mina kissar inne eller med mig på balkongen , jag skulle aldrig lämna ut min katt ensam, det finns knäppa människor därute .  

Så mysigt med  mina kissar .

HH 🙂

kattöga
7/20/19, 7:51 PM
#27

Jag instämmer i att katter som bor i tätbebyggda områden inte borde få gå lösa, framförallt för deras egen skull. Det finns så många faror, och idioter till människor (exempel: en av min mammas katter, som vi tagit över nu, besköts av en granne med hagelgevär).

Vi bor mitt i naturen och har grannar, men väldigt få, och vår gammelkatt får gå fritt ute här, främst för att han är uppväxt med det och vägrar acceptera något annat  - ja, vi har provat. Min mammas katter, som vi har övertagit, har dock inte fått gå ut fritt, trots att vi bor "mitt i skogen", av flera skäl.. Så nu har de en inhägnad gård som de får vara i.  Den är inte helt färdig ännu, men användbar. Och de älskar den! Och de "bondar" med min man på ett helt annat sätt, då han är den som oftast öppnar så att de kan gå ut. ;) 

I princip är jag FÖR att katter får gå fria, om levnadsförhållandena är goda för både katt och människor. Men aldrig i tätbebyggt område.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Uppkatten
7/20/19, 10:20 PM
#28

#26 Många skygga/rädda katter vill för sitt liv inte gå ut i koppel. Många bor också så till att koppelpromenader inte är lämpliga. Vi ser också att det händer många olyckor där katter sliter sig under koppelpromenader, i värsta fall med sele och koppel kvar på… 

Jag letar själv just nu efter en katt som försvann vid koppelpromenad… (inte min egen katt). Den har varit borta i flera veckor nu, och det är bara att hoppas att den har lyckats ta sig ur selen…

En bekant till mig gick ut med sin katt i sele + koppel för ett par år sedan. Katten slet sig lös, och har ännu inte återfunnits… (trots massor av efterlysningar etc).

Ja, jag skulle kunna berätta om en hel rad sådana händelser…

Med rätt katt i en lämplig miljö - ja, då kan koppelpromenader vara ett alternativ och en bra stimulans för katten. 

Men med 150 000 hemlösa katter (varav de flesta nog inte skulle klara av att gå på koppelpromenader….) så är varje kattkunnigt och klokt hem som kan ta emot en hemlös katt värdefullt. 

Sedan tycker jag förstås det är bra om katterna får lapa sol och frisk luft, så gärna en ordentligt inhägnad balkong/uteplats, eller ett väl innätat fönster….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
7/20/19, 11:01 PM
#29

Hur vet man om en katt i stadsmiljö har ägare om den INTE har halsband lr öronmärkt? Ska man behöva fånga in alla katter för se om dom är märkta med ett chip? Vem ska då fånga dessa? Katthemmen är ofta kattälskare utan lön ska man kräva att dom har en jäkla massa katter sen hemma på egen bekostnad? Jag tror inte lag är möjligt även om det våre bra för katten. Som sagt vi har en del med fd hemlösa katter och tror inte alla helt trivs med bli inne katter o värre bli koppelkatter 😬

Uppkatten
7/21/19, 9:01 AM
#30

#29 Förstår inte ditt resonemang riktigt. Om det vore lag på att katter inte fick gå ute i tätbebyggt område, så skulle man börja reagera om man såg en katt ute i sådant område. Var katten chippad/öronmärkt vid närmare koll så fick den åka hem till sin familj igen. Var katten inte id-märkt så kunde kanske katthemmen t ex snabbare få katten överskriven på sig och kunna omplacera den snabbare. I dag finns katthem som får vänta upp till 3 mån innan katten skrivs över på dem. Det innebär att ägda katter (där man inte finner ägaren) sitter o tar plats o resurser från katter som skulle behöva platsen bättre.  Genom krav på ID-märkning, ägarregistrering och kastrering av ägda katter, så får vi bort katter från katthemmen som har en ägare (som idag inte går att hitta), + att katter som kommer ut av misstag inte kan föröka sig, samt att vi slipper en massa okastrerade ägda katter som springer runt o förökar sig. Då kan t ex katthemmen fokusera på de katter som behöver det bäst (de hemlösa katterna), och det fylls inte på med nya katter ute i hemlöshet på samma sätt som idag. Kattägare måste börja ta ansvar! Hemlösheten bland katter är ju i hög grad ett resultat av att kattägare inte tar sitt ansvar. 

Vi skulle heller aldrig acceptera att folk hanterar sina hundar som de hanterar sina katter….. Självklart ska katter inte få utsättas för de faror och risker som de ställs inför i tätbebyggda områden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
7/21/19, 9:54 AM
#31

#30 Bra talat! 👍

Lagstiftning är rätt väg att gå! I väntan på att politikerna ska fatta det måste vi "kattmänniskor" informera så mycket vi kan till släktingar, grannar, arbetskamrater osv om vikten av ID-märkning, ägarregistrering och kastrering av ägda katter.

Maria
7/21/19, 9:56 AM
#32

#30 #31

Jag kan bara hålla med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

S.L
7/21/19, 1:52 PM
#33

30 vad jag menar är vem ska ta ansvar om det finns katt ute i tätbebyggda områden för infång av lösa katten? Polisen brukar normalt inte lägga katter som akut prio 1. Om det blir lag så bör det väl hamna under polisens jobb eller tänker jag fel?

Uppkatten
7/21/19, 3:10 PM
#34

#33 Vi har lagstiftning när det gäller t ex att köra mot rött, det innebär inte att det står en polis vid varje trafikljus. D v s en lagstiftning har även ett högt "signalvärde" när det gäller hur man förväntas bete sig i olika situationer, sedan finns det alltid folk som beter sig "som de vill". Hundar får ju inte springa lösa hur som helst, och det klarar hundägare att hantera. Skulle kattägare då ha svårare att göra rätt än hundägare? Observera att vi en gång i tiden lär ha haft en liknande problematik med lösspringande hundar. 

Vem som skulle hantera lösspringande katter blir ju en fråga för en utredare att lösa. Kanske skulle t ex landets katthem kunna tänka sig att hjälpa till i sådana ärenden mot ersättning. Länsstyrelsen hanterar ju många andra typer av djurärenden, och upphandlar då t ex uppstallningsplatser, transport o s v. Sedan finns det förstås nackdelar med Länsstyrelsen så som t ex att de avlivar allt för lättvindigt. 

Men om man riskerar att få sin katt "beslagtagen" eller att få lösa ut den (dyrt!) så har det ett signalvärde till folk, och får dem kanske att tänka efter en extra gång innan de tar på sig ansvaret för en katt. 

Med ett förbud i ryggen så blir det också lättare att kräva åtgärder t ex i bostadsområden där det springer en massa ägda okastrerade katter och ställer till det. Men börjar man diskutera (mass-)avlivning av utegående katter så hamnar man förstås helt fel. 

Sedan så är det självklart så att förändringar inte sker över en natt, utan det är en process innan en förändring blir "den normala" och "självklara".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
S.L
7/21/19, 6:24 PM
#35

34 okej så bra för här i våran kommun lägger INTE polisen speciell hög prio på dom lösa hundar som vi fått själva åkt med för kolla chipmärkningen hos vetrinär för sen ringa ägaren, eller 2 katter som var påkörda fick själva åka och avliva. Men du tror att polisen stoppar bilar som kör mot rött så tror du lite fel dom plockar ju inte änds epatraktorer som kör 120 knyck 😜 Vi har ingen polisstation så här har polisen en bra bit att åka. Tips är kolla på Norrlands polisen på tv. Bästa hade väl vart med djurpoliser men dom hamnar nog inte i mindre kommuner dom heller.

Uppkatten
7/21/19, 9:34 PM
#36

#35 Det är väl både rimligt och bra att vi alla hjälps åt med de djur som behöver fångas in, kollas chip på o s v. När vi kan och har möjlighet till det. Det tycker jag är en självklarhet att hjälpa till på det sättet. Och ett ansvar gentemot djuret. Jag har själv t ex en chipläsare, så att jag kan skanna av trafikdödade katter o kontakta ägaren o s v. Sådant behöver man inte vara polis för att fixa.

Om du läser mer noga vad jag skrev i #34 så skriver jag att: "det innebär inte att det står en polis vid varje trafikljus". Jag beskriver istället hur en lag kan vara viktig genom att den sänder ut viktiga signaler till t ex kattägare om hur de förväntas göra/bete sig i olika sammanhang. Vad samhället ställer för krav på kattägande.

Håller med dig om att det hade varit bra med djurpoliser, eller särskilda djurhandläggare inom polisen. Där jag bor hade vi tidigare en djurhandläggare, och det fungerade mycket, mycket bra. H*n gjorde stor nytta för både djur och djurägare.

Men jag tror att du behöver läsa det jag har skrivit en gång till. Jag känner att tråden är på väg att flippa ur i #35 och det kommer jag inte att tillåta som Medarbetare på sajten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: