Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 831 ggr
Pysen-10
7/13/19, 2:17 PM

Cystophan och/eller surgörande

Hejsan. Nån som har testat Cystophan och/eller tex Crananidin? Kan man köra bägge ihop? Har en hankatt som fick svårt att kissa och får nu Metacam och Vetrimoxin för inflammation. Han hade högt Ph värde och lite grus och skulle givetvis stå på veterinärfoder. Han gillar varken Royal Canin blötmat eller Hill's torrisar (vilket jag ju egentligen inte vill ge).  Anatgligen så är han stressad då det dykt upp en ny hankatt, mina katter har dock kattgård men det hjälper ju inte när det sitter en annan katt utanför staketet.  Han har ätit Mjau torrisar och Latz portionspåsar, men nu får han inga torrisar förutom Hill's då då som han knappt äter ändå. Jag vill ge honom ett foder utan spannmål och annat krafs, men jag vill ju ändå inte att han ska få problem av "gruset". Därav tänkte jag om jag skulle ge han Cystophan och nå surgörande (tranbär i tuggisar, typ) men det kanske blir kaka på kaka. I så fall vad ska man satsa på, Cystophan eller typ Crananidin, Urinary Aid?

Annons:
Pysen-10
7/24/19, 1:28 PM
#1

Ingen här i gruppen som gett typ tranbär eller annat kosttillskott som sägs stärka blåsan alternativt har en katt med stressblåsa?

annzoo
7/24/19, 2:00 PM
#2

Varför testar du inte veterinärfoder om varan som du skriver bör stå på de?

Pysen-10
7/24/19, 3:09 PM
#3

Nu fattar jag inte riktigt "varan" är det "katten" eller :/? Iofs var inte det frågan utan jag undrar om någon har erfarenhet av det jag frågat om. OK från veterinär nu att testa kosttillskott med tranbär.

Björksätter
7/24/19, 3:35 PM
#4

Cranandin testade jag på katt med fic. Hon åt bara blötmat utan spannmål, mjau och bozita. Tyvärr hjälpte det inte eftersom hennes problem var stressrelaterade och berodde på revirstrid från grannkatten. Har även haft en omplacering med urinsten. Han hade kalciumoxalatstenar och de bildas i sur miljö tvärtemot struvitsten. För honom var det noga med kalkinnehållet i maten.

annzoo
7/24/19, 5:10 PM
#5

#3 autocorrect på mobilen ändrade ordet. Det ska stå katten. Det finns bra veterinärfoder som är bra då katten har problem med urinen eller grus i urinen. Är det stress kan även rc clam fungerar. Även att få katten att dricka mer är bra.

Pysen-10
7/24/19, 5:54 PM
#6

Det jag är emot med "specialfoder" är att det är dyrt och många gånger så vill dom inte ha fodret. Om det funnes små testpåsar vore det ju bra men att köpa 1,5 kg torrisar för typ 280 kr som dom sen inte äter för att då behöva köpa ytterligare 1,5 kg av annat märke osv. Vill heller inte ge torrisar till katt som ska ha mycket vätska. Detta är antagligen oxå en stressreaktion på en ny hane i området, kasta dock sten på han sist och har inte set honom på några dagar. Ska testa nå tillskott med bal tranbär och sedan nytt urinprov. Finns ju något som heter Cystophan som innehåller lugnande, får testa det om det behövs.

Annons:
cattisa
7/24/19, 7:49 PM
#7

Jag vill inte heller ge torrfoder till min katt om det inte är nödvändigt. Vi har jobbat med återkommande inflammationer i urinvägarna de senaste två månaderna. För tillfället verkar vi ha allt under kontroll - med hjälp av blötfodret Royal Canin urinary s/o med extra vatten. Dessutom får hon Hills torrfoder Urinary stress som extra godis (+ Feliways i väggen mm). 

Vi har fått bra hjälp hos veterinären. När vi köper foder där har vi fått flera små provpåsar med torrfoder, och smakgaranti både på torrfoder och blötfoder. Om katten inte vill äta det eller plötsligt slutar äta det får vi lämna tillbaka resten och få pengarna tillbaka. Av torrfodret gäller det om det mesta av maten är kvar i 1½ kg påsen.

Efter sommaren när vi blivit mer säkra på att vi fått stopp på urinvägsproblemen ska vi utvärdera tillsammans med veterinär och se över fodret igen.

Du kan alltid fråga om det finns gratis provpåsar eller om de har "smakgaranti".

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

91Marran
7/24/19, 8:12 PM
#8

Här kan man köpa hem en påse och testa om de äter det. Gör de inte det så kan man lämna tillbaka torrfodret. :)

Mvh
Mig

Pysen-10
7/26/19, 3:23 PM
#9

Tack för svar =D. Ska testa  två olika kosttillskott med tranbär, katten ska ha ett "piller" 2 ggr/dag i 2 veckor, sedan ska ett nytt urinprov tas. Ska försöka tvinga i han de sista påsarna av RC urinary s/o som han inte direkt älskar :). Hill's c/d torrisar går ner men då är ju hans syster där och mumsar oxå :/. Han har stått på Metacam ett tag nu så det ska bort om nån dag, trappar ner och är nere på 2 kg, känns ju sådär måste jag säga, är supernojjig att det ska börja om igen så fort Metacamet är helt borta :(.

Silvestris
7/26/19, 10:18 PM
#10

Såvida du inte vet att katten har struvitkristaller ska du inte ge surgörande tillskott. Det finns kristaller som bildas i sur urin och andra som bildas i basisk. Om ni inte vet är vilken blötast som helst bra att ge, Zylkene skadar inte.

S.L
7/26/19, 10:46 PM
#11

Kanske lite off men inputt :) . Jag har hört att man ska undvika torrfoder till katter pga att det är större risk med få urinsten. Dom dricker ofta för lite till sin torra mat. Är det helt fel? Här äter katterna 95 % blötmat mjau och whiskas whiskas är för topping då 2 av katterna inte älskar mjau så mycket. Sen får dom torrfoder som nattmat dom äter inte mycket torrfoder. Jag serverar heller oftare blötmaten oftare till dom 4-5 gånger per dag då vi har

S.L
7/26/19, 10:49 PM
#12

Kattunge skulle det så så övriga får en bit då oxå. Råka skicka innan. Själv har jag aldring haft urinsten på katterna vi har även 2 vattenfontäner till dom och 2 vanliga vattenskålar. Men har jag hört helt fel om blötmat är bättre än torrfoder dels för undvika urinsten?

Upp till toppen
Annons: