Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2281 ggr
clariscia
2019-07-12 22:16

Sheba socker & spannmålsfritt?

Tänkte höra med er då jag läst i flera äldre forum om att Shebas blötmat finns i spannmåls- och sockerfria alternativ? Vilka är dessa varianter? Det enda jag hittat är mousse:n. Men har läst att det ska finnas bitar i gelé m.m. som även de ska vara både spannmål & sockerfria…

Någon som även har koll på hur mycket/lite socker det är Shebas blötmat egentligen? Vill ju helst undvika det men skulle det vara dåligt i längden om missarna fick det någon gång i veckan?

Annons:
MonicaLagerquist
2019-07-13 07:42
#1

Här kommer en bra länk.

http://kattstatus.se/sida108.html

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-07-13 08:17
#2

Jag har inget minne av att det har varit socker i Shebas mat tidigare, men ser nu att det står socker på flera av dem… Så jag mejlar dem på en gång och hör efter. Har tidigare varit i kontakt med dem bl a angående spannmål i fodret. Då har de svarat (2015) att de enbart hade majsmjöl i fodret, och då enbart i såsen till "bitar i sås". I övrigt inget spannmål. Det är inte möjligt att göra såsen utan att använda små mängder majsmjöl, sa de.

Jag har tidigare varit i kontakt med andra kattmatstillverkare ang. socker i kattmaten. Man har då svarat mig att sockret använts som konserveringsmedel. Katter har inga preferenser för socker, d v s man tillsätter inte socker för att katten ska tycka att det är gott och därmed äta mera. Utan det skulle ha med hållbarheten att göra, påstod man.

Men jag kollar med Sheba, och passar på att fråga efter sockerfria alternativ, och så återkommer jag med deras svar så snart jag får något.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-07-13 08:31
#3

Så där - nu har jag mejlat Sheba, så nu får vi invänta svar.

Ett tillägg till vad jag skrev om socker: Där hävdade en fodertillverkare som jag tidigare varit i kontakt med även att socker inte är skadligt för kattens tänder på samma sätt som för våra, eftersom kattens tänder inte är "formade" på samma sätt som våra. Rätt eller fel - ja, det kan man ju förstås fundera på….

Var även på en föreläsning nyligen bl a om kattmat, där ifrågasatte föreläsaren att socker skulle vara nödvändigt i blötmat, och sade sig inte ha hört att socker skulle behövas för konservering.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

clariscia
2019-07-13 22:32
#4

#1 Tack för bra info! 

#2-3 Kanske är något som ändrats med åren i så fall? Det är fortfarande lite konstigt att de påstår att det behövs som konserveringsmedel när både Mjau, Bozita erbjuder bitar i gelé utan tillsatt socker. 🤔Men det känns ju bra att veta att de inte skulle utveckla ett ''beroende'', om det som sagts nu stämmer…

Får hoppas på ett bra svar från Sheba då, tack för din tid! :)

Uppkatten
2019-07-13 23:11
#5

Hittade på nätet att ICA svarat så här om varför det är socker i ICAs blötmat: "Sockret är en försvinnande liten del i kattmaten och tillsätts inte för att det ska smaka gott då katter inte är speciellt förtjusta i sött. Sockret är till av tillagningstekniska skäl för att produkten ska binda ihop väl och ha en fin färg." 

Som om katter skulle bry sig om färgen på kattmaten då….? 🤔

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-07-13 23:18
#6

Och om Gourmet Gold går det att läsa att "socker ingår i en kemisk process under produktionen som bl a påverkar färg och smak på produkten. I slutprodukten finns inte längre mätbara halter av dessa sockerarter."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-07-14 08:04
#7

#5

De är  ju inte katten som ska tilltalas av den vackra färgen utan husse och matte som köper maten.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-07-14 08:51
#8

#7 Jo, jag förstår att det är så man tänker, men vem ska maten vara bra för….? Inte för djurägaren, utan för katten. 

Därför blir jag irriterad och arg när man försöker påverka djurägare genom att tillsätta socker i maten - om det enbart tillsätts för att maten ska SE godare ut…

Jag vill ha kattmat som är maximalt bra för katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

cattisa
2019-07-14 12:38
#9

Och min katt skulle hellre vilja ha kattmat som smakar sork, skogsmus och någon liten vild fågel.  Jag förstår att det är enklare för tillverkarna att fixa ingredienser till smaker som nöt, gris och kalkon, och förmodligen är det enklare att få oss människor att köpa det också. Men man kan ju alltid önska!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Uppkatten
2019-07-14 13:11
#10

#9 Det skulle nog bli ramaskri om affärerna började sälja "Blåmes i sås", "Husmus i gele", "Harpaltmousse" och liknande…. 🙂 Inte minst bland de som redan nu anser att katter är ett stort hot mot fågellivet…. (medan jag hävdar att människan är ett betydligt större hot mot våra fåglar).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

cattisa
2019-07-14 23:09
#11

"Kråkmousse" och "sorkbitar i gelé" skulle kanske fungera bättre… Sockerfritt naturligtvis, och inget spannmål heller. 🙂

Om inte hussar och mattar är allt för kräsmagade.

(Ber om ursäkt för att jag råkade kapa tråden. Den är jätteintressant och viktig. Vi vill ju ge våra katter så bra mat som möjligt.)

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

clariscia
2019-07-15 20:20
#12

#8 Jag förstår inte heller varför man tillsätter massa trams i kattmat. Det är sorgligt att marknaden för kattmat verkar vilja locka till ägarna och att katternas behov frångås helt… Också synd att det råder mycket okunskap inom området och vissa fortfarande tänker att ''Blötmat? Det är ju bara vatten och ingen näring i det'' Det är ju vi djurägare som skapar efterfrågan och måste ställa krav som konsumenter. Annars känns det bara som att företagen kan göra lite hursom tyvärr :(

#9 Jo men visst hade det varit intressant att se på ICA!😃 Tycker konstigt nog det alltid är mer spännande att köpa kattmat med ren/kanin/älg istället för kyckling, osv. Trots att jag vet att de aldrig skulle få för sig att fälla ner en 500kgs älg ute i det vilda och att det är långt ifrån en naturlig kost för dem :P

Uppkatten
2019-07-15 22:50
#13

#12 Men en och annan kanin kan ju katter fånga i det fria…! Vi hade en katt en gång i tiden som släpade ner en vildkanin i källaren, bet av öronen och lade öronen bredvid kaninen, åt upp huvudet, och lät sedan kroppen ligga kvar nere i källaren… 

Våra tamkaniner rörde han däremot aldrig (de tvättade honom o s v)….

Men älg o ren - näe, det låter inte som naturlig föda för en katt precis…. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2019-11-23 13:43
#14

Jag fick så småningom svar från Sheba, och fick bl a följande information:

"Angående socker, används det enbart för att ge smak till fodret. Vi tar utgångspunkt i den s k Maillard-reaktionen där sockret värms upp till ca 150 grader och som tillsammans med de naturliga aminosyror som finns i köttet, ger fodret en smak som appellerar till katter. Nästan allt socker avdunstar dock under denna process och är närmast icke-existerande i den färdiga produkten. Ovanstående gäller för allt vårt Sheba våtfoder".

"Normalt använder vi majsstärkelse (spannmål) i våra varianter med sås (påse och burk). Vi använder lite rismjöl i burkarna med vit sås samt i produkterna som heter Sheba Sauce Lover för att skapa en lite rundare konsistens."

Spannmål används alltså för att göra själva såsen.

Fortfarande begriper jag dock inte varför man ska tillsätta socker till fodret då katter inte har några preferenser för sött…? Och om man strävar efter att "sockret ska vara i det närmaste icke-existerande i den färdiga produkten" så förstår jag inte varför man tillsatte det ö h t…?

Så vad gör den där Maillard-reaktionen med köttet - egentligen??? Påverkar det själva köttsmaken/konsistensen?

"Det är en kemisk reaktion mellan kolhydrater och aminosyror" kan jag läsa på nätet, "vilket ger en brun färg och en mångfald av smak- och doftnyanser". 

Vet inte om det gör mig så mycket klokare? 

Uppenbarligen så går det att göra utmärkt kattmat även utan Maillard-reaktion? 

Någon som har kunskap som kan förtydliga för oss andra vad Maillard-reaktionen tillför? Är det "värt" att tillsätta socker till kattmaten och i så fall på vilket sätt…? Och att sockret skulle avdunsta låter också konstigt i mina öron…???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: