Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 828 ggr
Soligajag1
2019-07-12 06:50

Kattens ät vanor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan ! Ville fråga er alla hur mycket era/ eran katt äter varje dag ? Jag ger mina katter färsk mat på morgonen , ca 2 msk per skål , sen har dem även torrfoder och kallt vatten , Så är det tills jag kommer hem ca 16.30 , då ger jag dem lite till, färsk mat . Men det gör jag inte varje dag , Hur gör ni ?

HH 🙂

Annons:
MonicaLagerquist
2019-07-12 08:03
#1

Mina fyra katter delar på två burkar Mjau om dagen plus att det äter en måltid kött/BARF.

De har fri tillgång till mat.

Lägger upp mat och när det är slut tar jag fram en ny tallrik och lägger upp ny mat.

Alla är i lagom hull.

Äldsta kastrathonan lite tunn men det har hon alltid varit.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-07-12 09:11
#2

Hur mycket mat katten behöver beror ju på kattens ålder, storlek, grad av fysisk aktivitet o s v……?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

PausMaus
2019-07-12 09:54
#3

Mina tre katter får tre köttbullar Mush (färskmat) var om dagen. Ibland byts en köttbulle ut mot en kycklingvinge och ibland får de även äggula, kycklinghjärtan eller frystorkat kött utöver sin vanliga mat. Vatten finns självfallet alltid tillgängligt i en vattenfontän.

PausMaus
2019-07-12 09:58
#4

Men självklart beror det jättemycket på kattens vikt osv som Uppkatten nämnde. Mina katter väger ca 2,9 kg (kastrerad hona), 3,5 kg (kastrerad hona) och 4 kg (kastrerad hane) men får samma mängd mat pga väldigt olika ämnesomsättning. Alla har fått bedömningen perfekt vikt av veterinären vid senaste vaccinationen :p

KentHjärta
2019-07-12 16:20
#5

Vår hankatt på 1 år får mjau pate blötmat 2 gånger om dagen. Ca 2-3 matskedar. Som variation 4 mush istället.

Honkatt på 9 månader får 2 påsar junior whiskas om dagen just nu, hon har matvägrat allt förutom det sen vi blev stödhem till kattungar som äter den maten.😃 Hon blir erbjuden mush ibland men just nu är det bara whiskas junior som går ner.

Våra katter äter inte torrfoder utan får kycklinghalsar för tänderna. De tre kattungarna på 3.5 månader äter så mycket de vill. Blir i slutändan ca 3-4 påsar blötmat totalt om dagen + omätbar mängd torrfoder.

Självklart är det fri tillgång till flera skålar vatten.

frijoh
2019-07-13 08:41
#6

Min katt får ca 4 mushbullar per dag, en på förmiddagen och 3 på kvällen ( hon har dålig aptit på förmiddagar). Sen för hon torrfoder som godis vid träning och så fri tillgång på möss, hehe.

Annons:
Upp till toppen
Annons: