Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1405 ggr
Sannasjogren
2019-07-11 10:32

Vilken kattsand använder ni?

Hej,

Nu behöver jag era bästa tips på Kattsand. Jag håller på att bli tokig här hemma😢 För två månader sedan adopterade jag två misar (äldsta katten var kastrerad). Den yngsta (1 år gammal) började skvätta i sängen direkt så vi började stänga dörren och valde att kastrera henne och hon slutade kissa på ställen hon inte ska. Jag har än så länge testat Kattsand från Compact Care (Arken Zoo) och även Klumpe (som jag inte gillade överhuvudtaget då den stank och klumpade sig inte särskilt bra).  Klumpe har jag i lådan just nu för att använda upp den och i förrgår natt vaknade sambon av att den yngsta hade kissat en stooor pöl i sängen så det var bara att rengöra och byta sängkläder. När vi kom hem igår efter jobb hade hon kissat i sängen igen. Jag tror att det kan bero på att hon inte gillar kattsanden och vill nu ha era bästa tips på Kattsand. Jag har hört att Ever Clean ska ligga på topp men jag tycker att den är otroligt dyr. Som det ser ut just nu städar jag ut lådan helt en gång varannan vecka för att det stinker om den. Hur gör ni?

Skulle också behöva tips på vilket torrfoder ni använder till era kastrerade innekatter. Mina äter Mjaus torrfoder för kastrerade innekatter just nu men dem finns tyvärr inte i 10 kilos säckar (känns som det blir billigare att köpa en större påse). Har provat köpa hem olika blötfoder men dem rör det inte överhuvudtaget så dem har jag fått skänka bort.

Ge mig era bästa tips!!!

Mvh 

En ledsen kattmamma

Annons:
Fridaaaa
2019-07-11 10:35
#1

Tigerino från zooplus

Everclean tycker jag är bland de sämsta. Samma med klumpe,monster, kitty, sjöbogården, mjau bland annat, dammar så sjukt mycket. Och flera av dem har dåliga klumpar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sannasjogren
2019-07-11 10:50
#2

Tack för tipset. Hur ofta behöver du byta och rengöra hela lådan med Tigerino? Har du provat någon annan sand du varit hyfsat nöjd med?

kattöga
2019-07-11 11:24
#3

Soft Cat = ekologiskt strö som inte dammar, har bra uppsugningsförmåga och döljer lukt bra. Inte så billig, men bra för både våra och katternas lungor då de inte dammar och bra för miljön. Den är som sand och katterna gillar den.

Glömmer jag att tömma kattlådan (inte byta sand) en dag så protesterar en av våra katter genom att kissa precis utanför lådan.

Om du har Kattsand som inte döljer lukten så är rengöring en gång i veckan för lite. Kattnosar är mycket, mycket känsligare än våra näsor.

När du introducerar ny Kattsand, börja med att hällla i den nya kattsanden i den gamla, så att de vänjer sig gradvis.

Använd minst en kattlåda per katt och helst en extra, så att de kan välja vart de vill gå.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
2019-07-11 12:07
#4

#2 Är bara tigerino samt icas mild doft i kartong jag gillar, four friends med lavendel fungerar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
2019-07-11 12:16
#5

Jag använder Olivers Kattsand.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-07-11 12:56
#6

Jag tycker att Evercleans parfymfria är helt överlägsen när det gäller att få bort lukt. Har provat många andra sorter och alltid gått tillbaka till Everclean. Har dock inte testat SoftCat ännu, men hoppas kunna göra det framöver. 

Har du 2 katter så bör du ha 3 kattlådor där hemma. Och där trivs olika katter med olika modeller. Använd inga kattlådor som stänger in lukten i lådan. Katter vill ha fräscht i sin låda.

Gör rent minst 2 ggr per dag, och byt ut all sanden när det börjar behövs. Med många sorters Kattsand måste du byta ut all sand varje vecka, p g a att sanden börjar lukta så pass illa, det behövs inte med t e x Everclean.

När katten har felkissat så är det viktigt att man gör rent med t ex ättika så att kisslukten försvinner även för den känsliga kattnosen, inte bara för våra näsor. Finns kisslukten kvar så ökar risken att katten felkissar där igen.

När katter kissar i sängen så beror det ofta på att de ännu är lite otrygga och behöver blanda sin lukt med mattes/husses doft. Katter som har t ex urinvägsinfektion kan också välja mjuka platser att kissa på.

När det gäller torrfoder så tänker jag ö h t aldrig "torrfoder för kastrerad katt". Jag tittar istället på innehållsdeklarationen. Katten är en köttätare och ska därför ha ett foder med högt köttinnehåll. Helst bör man inte använda torrfoder alls, eftersom katter har dålig törstreflex. Katter är gjorda för att få i sig vatten när de äter sitt byte.

Fortsätt jobba på att få katterna att äta blötmat alltså. Köp hem och testa många olika sorter (trist att behöva slänga - jag vet….).

Förstår att du gärna vill köpa stor säck torrfoder, eftersom det blir billigare. Min erfarenhet (från 4 egna katter) är att fodret blir mindre smakligt över tid i en öppnad påse, och redan en 2 kg påse verkar smaka sämre när man närmar sig botten… (Sedan är ju olika katter olika kräsna förstås). Så jag köper aldrig större än  max 2 kg (och av det får katterna pyttemängder/dag eftersom de huvudsakligen äter blötmat).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Sannasjogren
2019-07-11 13:08
#7

#3 Tack för tipsen :)

Sannasjogren
2019-07-11 13:10
#8

#4 Många har skrivit att Icas ega Kattsand är bra. Får nog ta och testa den :)

Sannasjogren
2019-07-11 13:11
#9

#5 Tack för tipset Monica. Ska kika på den :)

Sannasjogren
2019-07-11 13:15
#10

#6 Har du använt Ever Clean länge? Hur mycket förbrukar du i månaden? Tänker att det kanske blir lika dyrt att gå och köpa flera säckar budget Kattsand som att köpa ett paket Everclean?

Jag får se till att skaffa mig en kattlåda till så dem får sitt space. Och tusen tack för tipsen du gav angående torrfoder, hade ingen aning om den informationen 🙂

Scully
2019-07-11 13:52
#11

Icas premium med mild doft är bra och har använt det länge. Nu har jag dock börjat med olivers Kattsand, men den får jag billigare som uppfödare och är inte lika lätt att få tag på.. dock är det ingen doft i den, men behövs egentligen inte

Uppkatten
2019-07-11 14:10
#12

#10 Jag har använt Everclean i 8 år ungefär, men provar då och då att byta sand i någon av kattlådorna, för att testa t ex en ny sort/billigare sort/ekologiskt nedbrytbar sand o s v. Jag tror som du att en billigare sand kan bli dyr i längden, eftersom den måste bytas ut så ofta. Och så tycker jag att det kan vara värt några kronor extra om jag slipper att min lägenhet luktar kattlåda… Jag bor i en etta på 40 kvm och det fungerar helt enkelt inte med en dålig Kattsand då… (och med dålig avser jag ffa ur lukthänseende). 

Hur mycket Kattsand som går åt per månad varierar lite, jag har inte stenkoll. Men jag brukar passa på att köpa hem mycket Kattsand när det är extrapriser, så att jag får ner priset så mycket som möjligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sannasjogren
2019-07-11 14:17
#13

#12 Jag håller med, bor i en tvåa och luktar det kattkiss så ligger diset i hela lägenheten. Har du provat Cat´s best? Hittade den på Arken Zoo med bra recensioner. Den är dessutom miljövänlig och klumpar sig bra. Funderar på att prova den. Kostar 129:- för 10L

Annons:
Uppkatten
2019-07-11 15:47
#14

#13 Jag har provat den som heter Cat´s best Öko Plus. Jag tyckte att den verkade superbra, och dessutom luktade den gott när man hällde ut den från påsen. Men katt-tjejerna här hemma sa att "aldrig i livet". Jag testade den i en av kattlådorna i över en månads tid, varierande mängd Öko Plus blandat med Everclean för att vänja in dem på den nya kattsanden. Och någon enstaka kisspöl blev det väl i lådan, men det var allt. Renare kattlåda har sällan skådats här hemma…. "Bort med den!", sa katterna så det var bara att ge upp och hälla Everclean i lådan. Då började de använda den aktuella kattlådan igen…. 

Jag tror att katterna tyckte att Cat´s best Öko Plus var för vass för tassarna helt enkelt. Men efterföljaren till Öko Plus har jag inte provat (ännu). Mina katter väljer Evercleans Total Cover om de får välja fritt. Det är Evercleans absolut "skräpigaste" sand (den är superfinkornig och verkar fastna alldeles väldigt på tassarna). Men tydligen så är den väldigt skön för tassarna. Annan Everclean går också bra, men finns det en låda med Total Cover i så är det den de väljer (parfymfri). Så matten får dammsuga extra ofta numera….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sannasjogren
2019-07-11 15:58
#15

#14 Då måste jag ge den en chans. Tycker det verkar så enkelt att bara spola ned i kiss och bajs i toaletten (med måtta såklart). Möjligt att mina misar inte tycker om den heller men värt att testa.

Sannasjogren
2019-07-11 16:01
#16

#14 Och nu när jag ändå har dig på tråden. Fäller dina katter mycket? Mina är vanliga huskatter, klappar jag dem så följer det med en hel tuss med päls. Det är päls överallt. Är det normalt?

Jag är van vid utekatter och har aldrig haft problem med så mycket päls tidigare. Men tänkte att det kanske beror på att mina nuvarande är just-  innekatter.

cattisa
2019-07-11 21:04
#17

Jag använder Ever Clean Kattsand sedan många år.  Jag har försökt byta några gånger men både katterna och jag tycker bäst om Ever Cleans vanliga oparfymerade småkorniga sort. Den är bäst på att dölja lukt, och bäst på att bilda klumpar som håller. Dessutom är den väldigt ekonomisk. Är man nog med att ta bort klumparna så snart som möjligt så behöver man bara fylla på ny sand när det behövs, inte ta bort allt och göra rent lådan särskilt ofta. Jag har en stor låda med mycket sand, eftersom min katt gillar att gräva ordentligt när hon ska göra sina behov.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Sannasjogren
2019-07-12 08:19
#18

#17  Tack för tipset Cattisa. Jag åkte till Arken Zoo igår och fick rekommenderat en sand som heter "Compact Care Premium Activated Carbon 12kg", den har alltså små svarta kolbitar som fångar upp lukten direkt. Jag rengjorde hela lådan igår och fyllde på med sanden. Än så länge är jag otroligt nöjd med den, luktar absolut ingenting - inte ens när man öppnat huven och ska ta bort klumparna, upplever heller inte att den dammar mycket.  Den är 20 kronor billigare än Ever Clean, kanske inte så mycket men man tjänar ändå på det i längden. Får se hur bra den känns om ett par dagar, håller tummarna för att denna är en keeper.

Uppkatten
2019-07-12 13:38
#19

#18 Berätta gärna vad du tycker om den kattsanden när det har gått någon vecka. Min erfarenhet av Compact Care är att den fungerar bra de första dagarna, men sedan börjar det lukta och man får byta ut all sanden. Är dock osäker på om jag har provat just den varianten som du nämner.

Vad gäller katter som fäller så - ja - det blir en hel del hår hemma (och en hel del Kattsand på golvet….). Men jag tycker att de fäller mer i perioder. Min långhåriga katt sätter t ex en helt enorm päls nu på sommaren, och sedan i oktober - när elementen sätts på - då fäller hon stora mängder… Min korthåriga katt har inte lika tydliga fällningsperioder, men absolut att det finns en variation där också.

Sedan kan olika andra faktorer - så som t ex stress - få katten att fälla extra mycket.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sannasjogren
2019-07-12 14:12
#20

#19 Jag återkommer med vad jag tycker om sanden om några dagar. Är riktigt imponerad än så länge men det har ju bara gått en dag..😉

Jag har provat Compact Care en gång tidigare (en annan sort) men upplevde också att den började lukta efter ett par dagar.

Mina fäller väldigt mycket men det är nog som du säger, kan bero på stress. Dem har ju flyttat runt till flera olika hem och känner sig fortfarande lite otrygga vilket är fullt förståeligt. Men man var ju medveten om att de skulle fälla, blev bara chockad över hur mycket hehe.

Annons:
KentHjärta
2019-07-12 16:00
#21

Använde EverClean Lavender i ca 5 månader men gick nyligen över till Evercleans Oparfymerade. Den fungerar ändå bra mot att milda ner stanken i min uppfattning.

Har för tillfället 5 katter (Stödhem åt tre kattungar) och fyra lådor. Har tre lådor vanligtvis till våra två katter. Går åt 20L i månaden, köper alltid 2 åt gången. Blir ca 500kr i månaden på Kattsand, samt att vår djuraffär har bonuskort på just everclean och får rabatt var tredje gång ungefär. Fyller på en 10L varannan vecka som räcker till alla lådor.

Har tidigare testat lite alla möjliga budget varianter som man hittar i vanliga mataffärer. Min erfarenhet är att de klumpar så dåligt att göra rent lådorna blir en jobbigare process. Det luktar väldigt illa och katterna blir onöjda.

Sannasjogren
2019-07-15 14:43
#22

#21 Tack för tipset :)

Sannasjogren
2019-07-15 14:45
#23

Vill bara uppdatera för er som undrar. Jag har nu haft Compact Care Premium Activated Carbon i nästan en vecka och är fortfarande helnöjd så det blir att fortsätta använda den hädanefter :)

Upp till toppen
Annons: