Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 705 ggr
Uppkatten
2019-07-11 08:53

Korthårig Norsk Skog(s)katt

Jag har vid flera tillfällen den senaste tiden sett annonser om bortsprungna katter resp. katter till salu där man efterlyst eller velat sälja sin katt. Rasen har angivits vara Norsk Skogkatt eller Norsk SkogSkatt. 

Det jag har reagerat på är att katterna har varit korthåriga och sett ut som "vanliga huskatter". 

I en gammal tråd kunde jag läsa att det faktiskt funnits EN korthårig rasren Norsk Skogkatt (där man tydligtvis kollat att det var "rätt" föräldrar via DNA).

Men har andelen korthåriga Norska Skogkatter ökat, eller är folk så lättlurade att de verkligen tror att de har en Norsk Skogkatt därhemma? 

När kattägaren skriver Norsk SkogSkatt så anar jag att de inte har koll på läget… 

Men hur är det egentligen - hur vanligt är det med korthåriga Norska Skogkatter…? Finns det fler än den där enda som man lyckades bevisa med DNA att den verkligen var en renrasig Norsk Skogkatt…?

Trist när folk blir lurade, tänker jag…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-07-11 09:13
#1

Vad jag vet så är det bara den katten. Sen kan det ju finnas fler men med Internet och FB så tror jag att man skulle ha läst om det.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2019-07-11 09:15
#2

Ibland tror jag att folk vill bli lurade.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2019-07-11 09:45
#3

När vi skaffade Moritz vår gamla katt som blev 17 år så sa de att han var 50% Norsk Skogskatt fast han var korthårig. Hälften av ungarna hade tydligen varit korthåriga.😃

Jag fattade att det inte var sant men jag brydde mig inte.

Han blev i alla fall en väldigt stor och högbent katt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nettis!
2019-07-11 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Med tanke på hur mycket päls min skogis har så har jag svårt att tro att de är renrasiga. Troligt vis blandras i så fall.

OberonsMatte
2019-07-11 14:32
#5

Grejen med huskattavel är att det är vanligt att enbart ev. rasinslag uppges, och att t.ex. pappan som är en vanlig huskatt inte ens nämns. För att bli långhårig krävs att kattungen ärver långhårsanlag från BÅDA föräldrarna, men den kunskapen har sällan huskattuppfödare, de tror att att det räcker med långhårsanlag från en förälder.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2019-07-11 14:40
#6

Jag har haft en korthårig katt med stamtavla som det står Norsk skogkatt i.  Att han var korthårig var det ingen tvekan om.  Han var född 1991 så på den tiden såg Norska skogkatter inte lika typade ut i övrigt heller, men han var iallafall en ovanligt stor katt. Jag träffade både pappan och mamman hos uppfödaren, men om det verkligen var rätt föräldrar kommer jag aldrig att få veta. Uppfödaren var iallafall säker på att pälsen skulle "komma" med tiden, men det gjorde den aldrig.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
jollycox
2019-07-11 15:34
#7

Det finns rasrena norska skogkatter som är väldigt dåligt pälsade och ser ut typ som en korthårig katt. Sen kan dom fälla ur, första vintern hade våra två väldigt lite päls, sen kom pälsen igen och dom fällde inte ur den förra vintern.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

OberonsMatte
2019-07-11 15:44
#8

#7 Ja, det enda som aldrig är korthårigt på en vuxen långhårig katt  är svansen.

Ogillar förresten ordet "rasren" och föredrar benämningen "registrerad" avel. Det är inte det "rasrena" som är värdefullt, utan de omsorger som registrerad avel innebär.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2019-07-11 17:56
#9

#8 Det var bra. Det ordet ska jag ta med mig.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: