Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 559 ggr
Uppkatten
2019-07-11 08:43

Att släppa ut katten med sele på

Jag blir förtvivlad varje gång som jag läser att en kattägare medvetet har släppt ut sin katt med sele på. Sedan efterlyser de katten och undrar varför den inte har kommit hem och ätit.

Släpper man ut en katt med sele på så är risken extremt stor att katten fastnar någonstans med sin sele, och då har katten ingen chans att komma hem för att äta. 

En katt som sitter fast befinner sig i ett oerhört utsatt läge, då den varken får i sig mat eller vatten, och inte kan söka skydd mot väder och vind, eller mot djur/människor som riskerar att skada den. 

Lägg därtill den rädsla, stress och ångest som katten kommer att uppleva när den märker att den sitter ohjälpligt fast…

Selar är ENBART avsedda för koppelpromenader, och får aldrig-aldrig-aldrig sättas på en katt som ska vara ute på egen tass. 

Ser man en katt som är ute på egen tass med sele på - ta av selen, och kontakta om möjligt kattens ägare!

Naturligtvis vill jag inte tro att någon släpper ut katten med sele på "i onda avsikter", utan det är förmodligen av okunskap man släpper ut katten med sele på. 

Det vore därför rimligt med en varningstext på alla selar: 

"Får ej sättas på katt som ska vara ute på egen tass. Risk att katten fastnar och inte tar sig loss."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-07-11 08:49
#1

Det finns ju folk till allt.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-07-11 08:53
#2

Det som är så ledsamt är att man får inneha katt utan några som helst krav på utbildning….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Soligajag1
2019-07-11 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är verkligen tragiskt , hur kan man lämna en katt på detta sätt, jag går ut med mina i koppel , är ute en stund. Sedan går vi in! 😀😻såhär tex , han / knatte trivs verkligen ! 👍😻😀 Jag med .

HH 🙂

Sjuttan
2019-07-11 09:38
#4

Halsband är precis lika illa - om inte värre.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Soligajag1
2019-07-11 10:19
#5

#4  Jovisst men jag går bakom min katt , , kopplet är långt . Jag hoppas att ni alla tycker att detta är okej. 🙂

HH 🙂

Uppkatten
2019-07-11 12:41
#6

#5 Att gå ut och gå med katten i sele kan fungera alldeles utmärkt, och ger då katten en otrolig miljöberikning. Men det förutsätter att katten är trygg och att omgivningen är någorlunda trygg och förutsebar för katten. Att ge sig ut med en skygg katt i en rörig miljö kan däremot sluta riktigt illa. 

#4 Jag håller med om att halsband inte heller är optimalt, där finns det ju emellertid halsband med säkerhetsspännen på som i alla fall är något bättre. En sele har ju också fler remmar (medan halsbandet enbart är en "rem") = större risk att katten kan fastna i.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Sjuttan
2019-07-11 18:05
#7

#5 Jag menar bara att släppa ut katt ensam med halsband på. Inget ont om någon som går ut med katt i koppel. För en av mina var det mycket nära katastrof en gång. Förr hade ju nästan alla det.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Pia-69
2019-07-11 19:00
#8

#7 Som #6 säger så finns halsband med säkerhetsspänne.☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Sjuttan
2019-07-11 19:11
#9

#8. Jo jag vet. När det hände mig så var de inte så kända. De som väljer att köpa katthalsband till utekatter numera får vi hoppas är medvetna om detta.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Pia-69
2019-07-11 20:32
#10

#9 👍,Ja det får vi verkligen hoppas! 😊😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: