Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 515 ggr
PausMaus
2019-07-10 12:54

Uppfödning

Ni som föder upp (eller har gjort), vad önskar ni att ni hade vetat innan ni började? Och vad är den viktigaste lärdomen ni har fått under tid? Tankar/tips från folk som varit fodervärdar/veterinärer/utställare är också uppskattade. Jag syftar främst på avel (alltså raskatter) men om någon har lärt sig något viktig från sin huskatt som blev dräktig av misstag så går det självklart också bra ut dela med sig av.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-07-10 14:23
#1

Att följa sin magkänsla. Sälj inte katt till någon om det inte känns rätt.

Att ha en hel hög med pengar för ibland drar det iväg med kostnader trots att man har försäkring.

Att vara hårdhudad och strunta i att folk snackar skit.

Det är inte alltid kul att vara uppfödare många tårar och många ont i magen timmar har det varit under årets lopp.

Men visst är det mysigt när allt går bra och när människor som köpt katt av en för tio år sen hör av sig regelbundet med brev och bilder och även tittar förbi och visar upp katten.

Stolt ägare till fem La permer

Dimocarpus
2019-07-11 13:06
#2

Hej! Jag är ingen uppfödare men har gott om erfarenhet av katter, påläst och känner folk i kattvärlden. I framtiden när jag har mer tid och ekonomi så vill jag bli uppfödare nog. 1. Kunskap: Vara påläst om allt, från kattens anatomi till kost till alla möjliga sjukdomar och konsekvenser av dem. 2. Hitta andra uppfödare att samarbeta med. 2. Jobba med din värdegrund! Har du något hållbart tänk i ditt avelsarbete? Jag betalar hellre mer till en kunnig, erfaren uppfödare med etiskt förhållningssätt kring avel och katter än någon som bara är bra på föda upp katter. 3. Alltid kattens bästa! När du söker hem, tänk noga och följer upp. Mår katten bra osv. 4. Stötta köpare och ge kunskap kring katten.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Scully
2019-07-11 13:56
#3

Vara beredd på att det kostar, räkna alltid med att något kan hända. Mitt var det är så måste du vara ledig i flera veckor för att nappa kattungarna. Läs på om vilka sjukdomar det finns inom rasen, samt andra sjukdomar som kan drabba katter generellt. Var noga med att välja kattungeköpare

Upp till toppen
Annons: